کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
جمعه, 24 مرداد 1399   Friday 14 August 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 08 خرداد 1399

صفحه خبر: سیاسی

مجید ابهری‪-‬ بالاخره دهمین دوره قانونگذاری با همه حرف‌ها، حدیث ها، تلخی‌ها و شیرینی‌ها باتمام رسید و جای خود را به یازدهمین دوره تقنین داد. اولین ضرورت برای نمایندگان جدید مطالعه نکات مهم در مصوبات وسخنرانی‌های قبل از دستور برخی از نمایندگان خاص می‌باشد. قطعا نمایندگان ضمن درک حساسیت زمانی این دوره لازم است به نکات بسیار لازمی عنایت لازم داشته‌باشند. در ۱۰ دوره گذشته چه به عنوان مشاور کمیسیون اجتماعی وچه به عنوان مشاور برخی
از نمایندگان محترم در اکثریت جلسات مرتبط با امور ومصوبات اجتماعی شرکت کرده و گاه نامه‌هایی گزارش گونه برای برخی از نمایندگان محترم که نکات و مشکلاتی را در حوزه‌های انتخابیه شان مشاهده می‌کردم مینوشتم که گاهی نیز مورد توجه قرار می‌گرفتند. کمیسیون‌های تخصصی براساس حوزه‌های مسئولیت جلسات متعددی برگزار می‌کردند که جلسات کمیسیون اجتماعی به خاطر سبقه تجربی وتخصصی اینجانب جذاب‌ترین حوزه برایم بود. اولین کاستی محسوس در مجلس دهم برخلاف مجالس قبل، کمرنگ بودن حضور کارشناسان ورزیده ومجرب در رشته‌های مختلف و مورد نیاز بود. توجه عمیق به جهت سیاسی، بیشتر و بالاتر از حوزه تجربی وتخصصی کارشناسان یاد شده مورد توجه وملاک همکاری قرار می‌گرفت و همین سنجش‌های باریک سیاسی، فرصت استفاده از کارشناسان و اساتید خارج از سلیقه‌های سیاسی روسای کمیسیون‌ها را فراهم می‌کرد. از دومین سال حضور نمایندگان در مجلس، کانالیزه شدن آنها در حوزه‌های انتخابیه توسط حامیان مالی، سیاسی و افراد سرشناس با جهت‌های خاص سیاسی شروع شد. تعدادی از نمایندگان بدون اینکه از ماهیت کار و نیت نهفته پشت آنها آگاه باشند صرفا براساس اصرار و درخواست افراد یاد شده، پیگیری تا تحقق خواسته آنها را پذیرفته وانجام می‌دادند. واسطه‌های یاد شده با نمایش کثیف مشارکت واطلاع نماینده از پشت پرده، او را دریافت‌کننده اصلی نشان می‌دادند.در پاره‌ای از اوقات ماهیت اینگونه روابط مافیایی به اطلاع نماینده مربوطه رسانده میشد. اما متاسفانه ضعف مهارت قطع ارتباط با اینگونه عناصر نامطلوب یا نمک گیر شدن در قیود و آداب محلی و قرار گرفتن در حجب وحیای محلی اجازه برخورد با آنها نداده و از اینجا نهال کارچاق کنی کاشته میشد. اهدای اقلام مورد نیاز برخی از اماکن محلی مثل مدرسه، مسجد و درمانگاه از سوی نماینده بدون اینکه روح وی خبر دار باشد و سپس جابجایی بدهی نماینده با حق الزحمه یک کار، موضوع را ختم بخیر می‌گرداند. عدم ایجاد مجاری مالی در منطقه و خودداری از ارجاع حواله به برخی افراد منطقه به خاطر اشخاص نیازمند که در انظار عمومی با سماجت به نماینده مراجعه می‌کنند رفتاری بسیار پسندیده در پیشگیری از عواقب شوم و آلوده ساز می‌باشد. نماینده باید با جدیت از نهادهای خیر عمومی سهمیه‌ای خاص برای معرفی نیازمندان گرفته واجازه ندهد توسط نیازمندان در محاصره قرار گیرد. هنگام دادن هر گونه وعده در زمینه‌های مختلف ابتدا امکانات محِلی را ارزیابی وبر اساس ظرفیت‌های مالی واجرایی به مردم قول دهد. چون کشیدن جاده وساختن بیمارستان وسد و... نیاز به امکانات استانی و بلکه کشوری دارد و نماینده به تنهایی قادر به تحقق اینگونه خواسته‌ها و وعده‌ها نخواهد بود. نماینده قادر نیست در مجالس عزا وعروسی همه اهالی وحتی درصد محدودی از آنها باشد. بنابراین با معرفی چند نماینده از معتمدین محلی ازسوی خود برای شرکت در اینگونه مراسم کادوی خود را توسط آنان تقدیم دارد. اصلی ترین فایده این حرکت صرفه جویی در وقت وهزینه است اگر خود نماینده حاضر باشد نمی‌تواند مبالغ اندکی هدیه کند و باید ساعتها درجلسه بنشیند. نماینده نباید خود را وارد دسته بندی‌های قومی، فرهنگی و دینی کرده بلکه با همه اقشار باید با روش انسانی ارتباط برقرار کرده و به طور یکسان با اشخاص در رابطه باشد. احترام به آداب و رسوم و ریش سفیدان وقواعد قبایل از اصلی ترین ابزار برقراری تعادل در روابط اجتماعی یک نماینده است. در پاره‌ای از اوقات مشاهده شده که نزدیکان یک نماینده یا حتی کسانی که تشابه فامیلی با وی دارند به نام و از طرف وی دست به کارهایی زده و اقداماتی انجام می‌دهند که روح نماینده نیز از حادثه خبر ندارد از همین رو برای پیشگیری از اینگونه سوءاستفاده‌ها و یا هرگونه حرکت مشابه انجام هر خدمت ولطف ازسوی وی را مشروط به نامه و امضا نموده در غیراینصورت حق اعتراض یا شکایت از آنها سلب می‌گردد. در همان آغازین روزهای ورود به حوزه انتخابیه از پذیرفتن هرگونه دعوت ناهار یا شام جدا خودداری نموده وجلسات دیدار و گفتگورا در مساجد یا حسینیه‌ها تشکیل دهد. در اوایل حضور نماینده عده‌ای در هر شهر و روستا نیز به عنوان «مخبر ولگرد» وجود دارند که در مجلس و محفل حضور داشته وماموریت سخن‌چینی و وارونه‌سازی حقایق را دارند. به همین دلیل نماینده اصلا و ابدا نباید به اینگونه افراد توجه و یا آنها را تحویل بگیرد. چرا که ماموریت اصلی آنها بدبین‌سازی مسئولین به ویژه تازه‌واردان نسبت به یکدیگر بوده و عمدا با‌ طرح نکات و مطالبی تفرقه انگیز و ‌نادرست ظرفیت و آستانه تحمل آنان را به آزمون می‌کشند. تهیه وتوزیع شبنامه‌ها واعلامیه‌های مجعول حاوی دروغ‌ها و نکات نادرست یکی از فعالیت‌های فتنه‌گرانه
آنها می‌باشد.
بر گزاری جلسات منظم، مرتب و مستمر هفتگی یا ماهیانه با مدیران ومسئولین منطقه جهت نظارت وهمکاری با آنها بنفع مردم، دعوت از وزرا و مقامات ارشد کشور برای بازدید از منطقه و آشنایی نزدیک با تنگناها وکاستی‌ها از دیگر اقداماتی است که نمایندگان جدید می‌توانند انجام دهند. امروزه در اکثریت شهرها یا مراکز استان‌ها فرستنده‌های محلی وجود دارند که نماینده می‌تواند از طریق این پایگاه‌ها گزارش کار به مردم داده و با ‌آنها سخن
بگوید. در صورت دشواری این حرکت حضور در نماز جمعه شهر و استفاده از تریبون یاد شده می‌تواند کانال موجه وموثقی برای وی باشد. برگزاری تست‌های رشد اجتماعی اختلال شخصیت و ظرفیت سازمانی مدیریت هیجان‌های رفتاری از اقدامات بسیار مناسب و لازم برای شناسایی اختلالات شخصیتی ومشکلات عصبی هستند که به طور کاملا محرمانه باید اجرا شده ومورد ارزیابی
قرار گیرند. ریاست محترم مجلس باید در فرصت‌های مناسب کلاس‌های مدیریت زمان و مهارت برقراری تفاهم را برای عزیزان برگزار نماید. هیچکس کامل وبی نیاز از آموزه
رفتاری نیست.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام