کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
شنبه, 14 تیر 1399   Saturday 4 July 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 16 فروردین 1399

صفحه خبر: سیاسی

خودرو لیموزین مشکی که شخصیت نقی معمولی سریال پایتخت آن را به عنوان خودرو نماینده مجلس مورد استفاده قرار می‌دهد در حقیقت همان پژو پارس خودمان است که به صورت لیموزین درآمده است. به گزارش عصر ایران، سریال پایتخت که در شب‌های تعطیلات سال جدید در حال پخش از صداو سیماست، سال‌هاست که دردل مردم ایران جا باز کرده و بینندگان زیادی را هر شب با خود همراه می‌کند. در سری ششم این سریال نیز شاهد حضور خودروهایی متعلق به شخصیت‌های آن هستیم. اکنون به بررسی خودرو لیموزین مشکی شخصیت نقی معمولی پایتخت که روزگاری در واقعیت نیز اقدام به جابه جایی شخصیت‌های مهم دنیا در تهران کرده است، می‌پردازیم. در دهه ۷۰ شمسی و گسترش روابط ایران با جهان، سفرهای دیپلمات‌های خارجی به کشورمان افزایش یافت. در آن زمان بود که در کنار خودروهای وارداتی، نیاز به وجود یک خودروی تشریفاتی از تولیدات داخلی هم شکل گرفت. در آن زمان پژو ۴۰۵ که به عنوان خودروی سال اروپا در دهه ۸۰ میلادی و یک سدان متوسط خانوادگی، پا به خطوط تولید ایران خودرو گذاشته بود، از اواخر دهه ۷۰ شمسی به تدریج وارد ناوگان خودروهای دولتی، حفاظت اطلاعات و نیروی انتظامی کشور شد. همان دوران (آذر 1376) بود که تهران که از قبل میزبان اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی ( در حال حاضر همکاری‌های اسلامی) شده بود پذیرای رهبران کشورهای اسلامی بود و اغلب سران با این نوع خودرو به محل اقامت منتقل شدند و مردم تصویر این خودرو تشریفاتی را اول بار در جریان آن استقبال دیدند و البته برخی از رهبران کشورهای عرب منطقه، اتومبیل خود را ترجیح دادند. شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز دولتی، ماموریت یافت با همکاری شریک فرانسوی خود، خودرویی تشریفاتی درخور مقامات ایرانی و مهمان‌هایشان، طراحی کند و این چنین بود که پژو لیموزین، متولد شد. نیمه‌های عمر پژو 405 لیموزین بود که شرکت ایران خودرو، قطعات ظاهری آن را با پژو پارس تعویض کرد و به این ترتیب، پژو پارس لیموزین متولد شد و این دقیقا همان خودرویی است که نقی معمولی سریال پایتخت از آن برای جابجایی شخصیت نماینده مجلس استفاده می‌کند. پژو پارس لیموزین، در دسته لیموزین‌های «شش در»، جا می‌گیرد. هر چند اضافه شدن یک در و یک ستون اضافه در هر طرف از بدنه خودرو، بی‌عیب و خالی از نقص نبود اما با توجه به سال طراحی این خودرو و تازه کار بودن مرکز تحقیقات ایران خودرو که طراحی این لیموزین‌ها را بر عهده داشت، در مجموع می‌توان نمره قبولی را به آن داد. در واقع پژو لیموزین تا امروز، اولین و آخرین اتومبیل تشریفاتی «شش در» تولید ایران بوده و آن طور هم که سایت اسب بخار نوشته پس از تولید نمونه‌های اولیه، پژو لیموزین آنچنان مورد توجه کمپانی فرانسوی مادر قرار گرفت که بعدها یک نمونه از آن، در کلکسیون موزه محصولات پژو قرار گرفت و به نام ایران ثبت شد. در مجموع ۱۵۰ دستگاه پژو لیموزین در ایران تولید شد. بعدها البته این خودروها سر از مزایده‌های کوچک و بزرگ درآوردند و امروز نیز تعداد اندکی از پژو پارس‌های لیموزین باقی مانده‌اند که بیشتر در مجالس و مراسم‌های خصوصی کاربرد دارند و آگهی‌های فروش آن را نیزمی‌توان در سایت‌های خرید و فروش خودرو مشاهده کرد. لازم به ذکر است که عمده مدل‌های پژو لیموزین همچون پژو ۴۰۵های دهه ۷۰ از پیشرانه 2 هزار سی سی کاربراتوری برخوردارند. اگر بخواهیم برای کلمه «لیموزین» معادلی به کار ببریم «خودرو کالسکه‌ای» مناسب است. به معنی خودرویی با کاربرد رسمی و تشریفاتی با طولی بیش از خودروهای مرسوم. در نهایت بد نیست بدانید اولین خودرو لیموزین در سال 1902 و در فرانسه ساخته شد و ساخت سفارشی و محدود آن در شرکت‌های خودروساز متوقف نشده است.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام