کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
پنج شنبه, 21 فروردین 1399   Thursday 9 April 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 08 بهمن 1398

صفحه خبر: فرهنگی

آفتاب یزد – گروه فرهنگی: مراسم یادبود همایون خسروی دهکردی با حضور خانواده ایشان و چهره‌های مختلف فرهنگی و هنری یکشنبه ۶ بهمن در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این مراسم نیلوفر نیاورانی، محمدرضا اصلانی، بهنام بهزادی، جواد طوسی، مهناز رونقی، امید روحانی، محمدحسن شهسواری و رسول صدرعاملی سخنرانی کردند. محمدرضا اصلانی در ابتدای این مراسم ضمن ابراز تاسف از درگذشت همایون خسروی دهکردی گفت: دهکردی یک روشنفکر سینما بود؛ به معنای دوستدار نقاد جامعیت سینما؛ به مثابه راهی به‌سوی فهم هستی. مجله «سینما و ادبیات» آن‌گونه که دهکردی نیاورانی آن‌را پیش برده‌اند می‌تواند جزو منابع تحقیقاتی و سینماتوگرافی باشد. دهکردی بدون اینکه خود را چهره کند، یک سنگ‌بنا و پشتیبان فرهنگ سینما در ایران شده بود و چنین افرادی در تاریخ سینمای ایران انگشت‌شمارند. او کار می‌کرد و با کار کردن بودجه مجله «سینما و ادبیات» را بی‌هیچ چشمداشتی تامین می‌کرد و آن‌را از ناگزیری‌های روزمره برکنار نگه می‌داشت. نیلوفر نیاورانی می‌توانست آزادانه کار کند، بدون اینکه مجبور باشد مصلحت‌های روز بازار را لحاظ کند. این کار بزرگی بود که دهکردی انجام می‌داد. پس از آن بهنام بهزادی گفت: تا به حال فکر نکرده‌ام که مهندس دهکردی برای همیشه از میان ما رفته‌اند. برای من حضور او همچنان زنده است و فکر می‌کنم برای تمام کسانی که ایشان را می‌شناختند نیز همین حس وجود دارد. جدا از خصلت‌های والای انسانی، وجهی از مهندس خسروی همواره برای من برجسته و درس‌آموز بود؛ اینکه او برای دل خودش کار می‌کرد و از جایی که می‌شد پول در آورد، گریزی زده بود به جایی که آن‌را پول خرج می‌کرد، یعنی مجله «سینما و ادبیات». وی ادامه داد: این مسئله از دو جهت برای من جالب بود. مجله «سینما و ادبیات» به گواه شماره‌های موجودش بیش از هر چیزی کار دل است و دلمشغولی آدمی‌ست که دغدغه‌مند است؛ کسی که به بازی عرضه و تقاضا تن نداد و به سمت ابتذال نرفت و حتی به مخاطب هم باج نداد؛ یعنی مختصات خودش را تعریف می‌کند و خودش را به قواره مخاطب در نمی‌آورد تا رضایتش را جلب کند. این برای من همیشه یک درس است که چطور می‌شود هم به مخاطب احترام گذاشت و هم به او باج نداد و به قبای مخاطب در نیامد. دهکردی علقه‌های سیاسی داشت اما به جای اینکه کار سیاسی کند، یا مثل بسیاری از سیاسیونِ این سال‌ها هیچ کاری نکند، کمر همت بست و مجله‌ای را منتشر کرد که کارش خدمت به فرهنگ است. این را می‌توان فرصت‌شناسی فردی توصیف کرد که می‌داند از چه راهی و چگونه تاثیرگذار باشد. در بخش دیگری از این مراسم امید روحانی بازیگر سینما و تلویزیون گفت: آشنایی من با مهندس دهکردی از آنجا شکل گرفت که من خواننده مجله «سینما و ادبیات» بودم. او شخصیتی استثنایی بود که کارش و رسالت فرهنگی‌اش غیرقابل تکرار است. خوشحالم که از اصحاب «سینما و ادبیات» بودم و گاهی مطلبی برای مجله می‌نوشتم. رسول صدرعاملی نیز گفت: من رفاقتی با مهندس خسروی نداشتم و ایشان را از طریق مجله «سینما و ادبیات» می‌شناختم. زیبایی‌شناسی و جایگاهی که مهندس دهکردی از طریق این مجله به جهان و به سینما و هنر نگاه می‌کرد، برای من به‌شدت جذاب بود و از خوانندگان جدی «سینما و ادبیات» بوده‌ام. دو بار با ایشان در مجله ملاقات کردم و چندبار گفت‌وگوی تلفنی داشتیم؛ او شخصیتی یکه داشت؛ با متانت و تواضع و درستکاری و تلاش برای تاثیرگذاری، بدون اینکه بخواهد دیده شود. او از دهکردی روشنفکرترین بود اما از او هیچ نمایشی از روشنفکر یا متفاوت بودن نمی‌دیدید. در حالیکه روشنفکرانه‌ترین و متفاوت‌ترین تاثیر زیبایی‌شناسی هنر و سینما را عرضه می‌کرد و تصویری را به ما نشان می‌داد که شناختی نسبت به آن نداشتیم.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام