کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
شنبه, 16 فروردین 1399   Saturday 4 April 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 08 بهمن 1398

صفحه خبر: اجتماعی

مهدی بهلولی،کارشناس آموزش و پرورش در خصوص فقر آموزشی و علل پیدایش آن گفت: اگر بخواهیم تعریفی از فقر آموزشی ارائه دهیم باید بگوییم شرایطی که در آن حق دسترسی کودکان به آموزش محدود و بچه‌ها از فرصت‌های یادگیری محروم می‌شوند که برای پرورش‌های بایسته برای زندگی در جامعه دگرگون شونده کنونی به آن نیاز دارند. او ادامه داد: فقر آموزشی همچنین روی رشد آموزشی و رابطه با دیگران تاثیر می‌گذارد و فرصت‌هایی را که بچه‌ها با آن می‌توانند خودشان و جهان را کشف کنند به خطر می‌اندازد.
در تعریفی دیگر، فقر آموزشی به معنای محروم کردن افراد از فرصت دانستن، بودن، با یکدیگر زندگی کردن و تجربه کردن است.به گزارش برنا،‌ بهلولی با اشاره به اینکه البته ما یک برداشت شهودی از فقر آموزشی داریم و مفهومی نیست که گنگ باشد، توضیح داد: می‌توانیم مفهوم فقر آموزشی را گسترده‌تر ببینیم؛ چراکه در جامعه کنونی فقر آموزشی نشانه‌های بیشتری دارد. در این بحث با سوالات متعددی روبه‌رو هستیم؛ به‌عنوان نمونه آیا جامعه ما با فقر آموزشی روبه‌رو است؟ اگر پاسخ مثبت است، چرا این اتاق افتاده است؟ راهکار برون رفت و بهبود وضعیت چیست؟ و مهمترین سوال این است که بهبود وضعیت در چیست؟ این کارشناس آموزش و پرورش توضیح داد: در پاسخ به پرسش اول، بله ما با فقر آموزشی رو به رو هستیم. اما برای اینکه بخواهیم این پاسخ را بشکافیم باید به بررسی نشانه‌ها بپردازیم. به عنوان نمونه در جامعه افراد زیادی را می‌بینیم که دانش آموختگان دانشگاهی هستند و مدارک بالایی دارند اما متاسفانه از ترجمه یک بند یا پاراگراف تخصصی در رشته خودشان ناتوان هستند، این موضوع که نشان دهنده فقر آموزشی است بیان می‌کند که آموزش و پرورش و آموزش عالی نتوانسته است دانش آموختگان کامل و باسوادی را به جامعه تحویل دهد.او ادامه داد: براساس آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس که در لایحه بودجه 99 هم آورده شد، تعداد بازماندگان از تحصیل 696399 و ترک تحصیلی‌ها را 237550 نفر اعلام کرده است، در واقع جمعا 933949نفر کودکان بازمانده از تحصیل داریم. این درحالی است که آموزش و پرورش این رقم را 140هزار نفر اعلام کرده است که تفاوت فاحشی با آمار مرکز پژوهش‌ها دارد. حال اگر این رقم را در کنار آمار بی سوادان کشور که رقمی حدود 10 میلیون نفر و کم سوادان که 10میلیون دیگر را تشکیل می‌دهند قرار دهیم، فقر آموزشی کشور به وضوح دیده می‌شود چراکه آموزش ما آنقدر توانمند نبوده است که بتواند از رشد بی سوادی در کشور جلوگیری کند. بهلولی به عملکرد صداوسیما به عنوان رسانه ملی اشاره کرد و گفت: فقر آموزشی را می‌توانیم در صدا و سیما هم ببینیم؛ همانطور که چندی پیش شاهد بودیم که یک مجری از این رسانه در برنامه‌ای گفت، «هرکس با اندیشه‌های من مخالف است از ایران برود»! این موضوع نشان دهنده فقر آموزشی، خرده هوشی و کم سوادی در صدا و سیماست. صدا و سیما چندی است که با سخنان توهین آمیز منتقدان را نشانه می‌گیرد و گویی این رفتار برای این رسانه عادی شده است.
این کارشناس با بیان اینکه فقر آموزشی در صدا و سیما کاملا عیان است، عنوان کرد: این رفتار در سیاست کشور نیز وجود دارد زیرا ما سیاست مدارانی کم سواد و بی سواد داریم که با هیچ سخنی نمی‌توانیم از عملکرد آن‌ها دفاع کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که فقر آموزشی را از مدرسه و دانشگاه فراتر دیده و آن را محدود به شبکه‌های آموزشی ندانیم. او با طرح این پرسش که ریشه‌های فقر آموزشی در چه چیزی است؟ گفت: اگر بخواهیم نگاه گسترده‌تری به آموزش و پرورش داشته باشیم خواهیم دید که آسیب‌ها تنها محدود به فقر آموزشی نمی‌شود. اولین مشکل در آموزش و پرورش، آموزش و پرورش ایدئولوژیک است. چراکه سایه سنگین سیاست بر آموزش و پرورش باعث شده تا کار کارشناسی در این سازمان کنار رود.
این کارشناس عنوان کرد: فقر آموزشی یعنی کم سوادی و بی سوادی و به دور بودن از تفکر انتقادی؛ ما می‌خواهیم به کجا رسیم؟ می‌خواهیم به جایی برسیم که آموزش کیفی نام دارد و در تفکر انتقادی جای می‌گیرد. بهلولی گفت: اگر بخواهیم در مورد تهی‌شدن فقر آموزشی یک ریشه‌یابی انجام دهیم، بحث ایدئولوژی مهمترین موضوع است. از طرفی موضوع نفت عاملی است که آموزش و پرورش را به عقب رانده است، کشور ما منبع درآمدش از راه علم نیست بلکه از راه نفت است و همین موضوع باعث شده تا به این سیستم کمتر توجه کنیم.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام