کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
شنبه, 09 فروردین 1399   Saturday 28 March 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 02 بهمن 1398

صفحه خبر: صفحه آخر

آفتاب یزد- گروه شبکه: بر کسی پوشیده نیست که شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام، فرصتی تحت عنوان دیده‌شدن را نه تنها در اختیار کاربر می‌گذارد بلکه سبب می‌شود که بسیاری از برنامه‌های
تلویزیونی در سراسر دنیا چه آنها که پرمخاطبند و چه آنها که کم مخاطب هستند،‌
دیده شود. در مورد برنامه‌های تلویزیونی معمولا به این صورت است که برشی از یک برنامه که برای کاربران جالب توجه به نظر می‌رسد، در شبکه‌های اجتماعی فراگیر می‌شود مخصوصا آن که ویدئوی انتشار یافته حاوی اظهارات عجیب مجری، کارشناس یا مهمان برنامه باشد. مثل برنامه‌های اخیر شبکه افق. البته برنامه‌هایی هم هستند که از محبوبیت به سزایی در میان مخاطبان برخوردارند از همین رو مخاطبانشان، برشی از آن برنامه را در فضای مجازی بازنشر می‌دهند. مثل برنامه نود عادل فردوسی پور.
حال پخش برشی از قسمت جنجالی، حاشیه برانگیز و پر انتقاد برخی از برنامه‌های تلویزیونی در فضای مجازی که معمولا با واکنش‌های بسیار همراه است، سبب شده که برخی از صاحبان این برنامه‌های کم مخاطب، این برداشت را داشته باشند که جزء پربیننده‌ها هستند. درست مانند مجری برنامه جهان‌آرای شبکه افق. امیر حسین ثابتی در توئیتی نوشته است:« کسانی که می‌گفتند شبکه افق بیننده ندارد پاسخ دهند چرا دو هفته است همه دارند درباره این شبکه حرف می‌زنند؟ کدام «برنامه سیاسی» صداوسیما تاکنون این حجم از حمایت‌های مردمی را داشته؟ هشتگ #جهان_آرا 24 ساعت است که ترند اول توییتر فارسی است. کاش مسئولین قدر این سرمایه اجتماعی را بدانند.»
درست است که قشر خاصی برنامه جهان آرا را می‌بینند اما اگر اظهارات خارج از ادب صادق کوشکی و سخنان عجیب زینب ابوطالبی در برنامه جهان آرا در فضای مجازی پخش نمی‌شد شاید کسی از وجود چنین برنامه‌ای در صدا و سیما با خبر نبود و حال اگر در این چند روز گذشته در مورد برخی از برنامه‌های شبکه افق اظهار نظری هم می‌شود صرفا به خاطر چنین سخنانی است که آنهم با انتقاد همراه بوده است. اما در صدا و سیما برنامه‌ای چون نود با اجرای عادل فردوسی‌پور
وجود داشت که به خاطر عملکرد عالی‌ای (از جمله خلاقیت در پخش آیتم‌ها، شفاف‌سازی در حوزه فوتبال و حتی ورای اینها پرداختن به مسائل اجتماعی روز) که ‌داشت توانسته بود سالها عنوان پربیننده‌ترین برنامه را از آن خود کند و در کل از محبوبیت بسیاری برخوردار باشد حتی زمانی که مدیران سیما برنامه 90 را بنا به دلایلی تعطیل کردند.
> اشتباه نکن آقای مجری!
در همین رابطه عصرایران به قلم مصطفی داننده طی یادداشتی در مورد اظهارات مجری برنامه جهان آرای شبکه افق نوشته است:«مجری جوان شبکه افق یک اشتباه محاسباتی دارد و آنهم این است که خیلی از مردم برنامه‌های شبکه افق را نه در تلویزیون بلکه در شبکه‌های اجتماعی می‌بینند. شبکه افق که می‌شود گفت رسانه تصویری اصولگرایان آنهم اصولگرایان خاص در تلویزیون است، دستان بازی در انتقاد از دولت و مجلس دارد. تقریبا مجریان و مهمان‌های این شبکه هرچه دل تنگ‌شان می‌خواهد به اصلاح‌طلبان می‌گویند، به خاطر همین حرف‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر، اینستاگرام و تلگرام دیده می‌شود. اگر حرف‌هایی که در شبکه افق زده می‌شود در شبکه‌های استانی هم زده می‌شد در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار می‌گرفت. ماجرای تلویزیون کیش که یادتان هست؟ پخش فیلمی از« جکی چان» در شبکه کیش آنهم بدون سانسور، حسابی سر وصدا کرد. فکر می‌کنید همه مردم این فیلم را از شبکه کیش دیدند؟ نه، شبکه‌های اجتماعی این سوتی تلویزیون را دست به دست کردند. نمونه بارز و دیگر این مسئله حرف‌های زینب ابوطالبی است. مجری که به آنهایی که مثل او فکر نمی‌کنند گفته بود می‌توانند از ایران بروند. واقعا دست‌اندرکاران شبکه افق فکر می‌کنند مردم این حرف‌ها را از تلویزیون شنیدند؟ باور کنید اگر کلیپ یک دقیقه‌ای حرف‌های او در شبکه‌های اجتماعی پخش نمی‌شد، خیلی‎ها متوجه حرف‌های تلخ این خانم مجری یا مهمان‌های برنامه جهان آرا نمی‌شدند. سرمایه اجتماعی که مجری برنامه جهان آرا به آن اشاره می‌کند، «نود» بود. برنامه‌ای که مردم تا پاسی از شب بیدار می‌ماندند تا
آن را ببینند و فردا در موردش حرف بزنند. سرمایه اجتماعی یعنی پیامک‌های میلیونی که به این برنامه می‌آمد. نود برنامه‌ای بود که حتی مخالفین را هم وادار به دیدن تلویزیون جمهوری اسلامی می‌کرد. کاش مسئولین قدر این سرمایه اجتماعی را می‌دانستند که ندانستند. شبکه افق مدیون شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی که مجریان و مهمان‌های این برنامه بارها و بارها خواستار فیلتر شدن آن هستند. تلویزیون با سیلی از نیروی انسانی و امکانات بازی را به راحتی و به آسانی به رقبای خود واگذار کرده است. رقبایی که شاید تنها یک اینترنت پرسرعت دارند. تلویزیونی که هنر مدیرانش گاهی سانسور است. هنر مدیرانش انداختن مردم به دامن سریال‌های ترکی است. هنر مدیرانش قطع دست مجری‌ها و بازیگران محبوب و معروف از صداوسیماست. هنر مدیرانش ساختن برنامه‌های غیرجذاب و پخش آن در بهترین ساعت‌های زندگی مردم است. نمی‌دانم برخی مدیران ارشد صداوسیما کی می‌خواهند بفهمند که این سازمان تبدیل به یک نهاد ناکارآمد شده است. در دنیایی که همه در حال تغییر هستند چرا این صداوسیما تغییر نمی‌کند.»


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام