کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
چهارشنبه, 30 مهر 1399   Wednesday 21 October 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 22 آبان 1398

صفحه خبر: اقتصادی

یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی با مروری بر آنچه که بر صنعت خودروسازی چین گذشت، وضعیت صنعت خودرو در ایران را به چالش کشید.به گزارش ایسنا، در یادداشت مرتضی مصطفوی، کارشناس ارشد اقتصاد آمده است:
"آمارها به خوبی گویای آن است که صنعت خودرو
در چین توانسته در کمتر از ۵۰ سال به یکی از بزرگترین صنایع خودروسازی در دنیا تبدیل شود به طوری که قابل رقابت با خودروسازان مطرح دیگر در دنیا شود. قدر مسلم این اتفاق یک شبه صورت نگرفته بلکه عزم و اراده در بالاترین سطوح مدیریتی و تصمیم‌گیری این
کشور در سایه یک برنامه ریزی چنین منجر به چنین رشد و جهشی شده است. روند تحولات و بررسی مسیر توسعه صنعت خودرو در چین، نشان از یک اراده ملی در بالاترین سطوح دارد به طوری که طی چند دهه اخیر توسعه صنعت خودرو با تکیه بر بخش خصوصی به یکی از پایه‌های اصلی برنامه‌های توسعه‌ای این کشور تبدیل شده است. تغییر رویکرد به صنعت خودرو در چین مقارن می‌شود با عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی. از این رو تصمیم گیرندگان این کشور به منظور ایجاد رقابت در بازارهای داخلی تقویت و توسعه مالکیت خودروهای خانوادگی و کاهش تعرفه واردات را در دستور کار قرار می‌دهند. نکته حائز اهمیت این است که بازکردن درب‌ها به روی خودروهای خارجی پس از سرمایه‌گذاری‌های مشترک خودروسازان مطرح دنیا با تولیدکنندگان داخلی صورت می‌گیرد. سرمایه‌گذاری‌هایی که تلاش شان تولید خودروهایی با تکنولوژی روز دنیا و استانداردهای جهانی بوده است. این استراتژی دولت چین شباهت زیادی به روند توسعه صنعت خودرو در ایران دارد
چرا که چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، کارخانه‌های مونتاژکار و تولیدکنندگان داخلی در برهه‌های مختلفی با شرکت‌های خارجی از جمله رنو، پژو و... عقد قرارداد کرده‌اند ولی به نظر می‌رسد کیفیت و نحوه پیشبرد قراردادها و تولیدات با مدل کشور چین متفاوت بوده است. شاهد مثال آن تولید متمادی خودروهای قدیمی طی سال‌های اخیر است که گاها با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارد. در ژوئن ۲۰۰۴"کمیته اصلاحات و توسعه ملی" بر اثر فشار ناشی از اجرای تعهدات سازمان تجارت جهانی"سیاست توسعه صنعت خودرو"را صادر و راهنمای توسعه صنعت را تنظیم نمود. از جمله اهداف این سیاست، توسعه خودروسازان در مقیاس بزرگ، تحکیم و حمایت از صنعت داخلی قطعه سازی، تشویق فعالیت‌های تحقیق و توسعه محلی، توسعه ماکلیت معنوی بومی و پیاده‌سازی استراتژی برندینگ بود. علاوه بر این، در قالب همین برنامه توسعه‌ای موانع زیادی نیز برای ورود شرکت‌ها از بیرون صنعت خودرو ایجاد شد چرا که این نگرانی وجود داشت با ورود شرکت‌ها از خارج صنعت، سرمایه گذاری‌ها بیش از حد در صنعت صورت گیرد و حاشیه سود کاهش یابد. در نتیجه خودروسازان داخلی مورد حمایت قرار گرفتند. سیاست توسعه صنعت خودرو در سال ۲۰۰۴ فرآیندهای اداری را ساده‌سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی و حفاظت از محیط زیست را تشویق نمود. دولت نیز به عنوان یک راهنما برای ساختار صنعت از طریق ابزار اعطای مجوز، هدایت، ادغام و بازسازی در صنعت نقش‌آفرینی کرد. در پی بحران مالی سال۲۰۰۸ مسئولان چینی مجبور به حمایت مضاعف از صنعت اتومبیل شدند و "برنامه تعدیل و احیای صنعت خودرو"را تهیه و در مارس ۲۰۰۹ صادر نمودند. این یک برنامه سه ساله برای صنعت خودرو بود که صنعت را برای تحکیم و بازسای بیشتر تشویق نمود. در نتیجه این برنامه، فروش رشد قابل ملاحظه داشت؛ به‌طوری‌که در سال ۲۰۰۹، در حدود ۴۵ درصد و در سال ۲۰۱۰ در حدود ۳۲ درصد بود. بحران مالی ۲۰۰۸ از این جهت که شرکت‌ها را با مشکل نقدینگی و بحران مالی مواجه کرد بسیار شبیه به تحریم‌ها صنعت خودرو ایران است. از دیگر برنامه‌های چینی‌ها برای رشد و توسعه صنعت خودرو این بوده است که در سال‌های بعد از بحران مالی ۲۰۰۸، برای ایجاد اولویت‌های صنعتی و نظارت و حمایت از صنعت داخلی، سرمایه‌گذاری‌های خارجی را در قالب چهار طبقه تقسیم کردند: "تشویق شده، مجاز، محدودشده و ممنوع شده". در نسخه اعلام شده توسط دولت چین در سال ۲۰۱۱ خودروسازان از لیست"تشویق شده" خارج شدند؛ به این معنا که دولت دیگر قصد حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودرو را ندارد. این در حالی
بود که وسایل نقلیه براساس انرژی‌های جدید در لیست"تشویق شده" قرار گرفته بود.
در نسخه اعلام شده سال ۲۰۱۵، خودروها به طور کامل به دسته"محدود شده" منتقل شدند. این تغییرات به معنای یک مانع برای شرکت‌های خارجی است که هنوز در چین حضور نداشتند اما قصد آن را داشتند. این سیاست دولت به دنبال تقویت تولیدکنندگان داخلی و جذب تکنولوژی صنعت به ویژه در وسایل نقلیه با انرژی جدید است. تاریخچه صنعت خودرو به خوبی نشان می‌دهد که مسئولان این کشور اولا در بالاترین سطح ممکن توسعه صنعت را در اولویت برنامه‌ها قرار داده‌اند. دوما حمایت از تولیدکنندگان داخلی توام با جذب سرمایه‌گذاری خارجی پیگیری نموده‌اند. و سوما دولت نقش خود را غالبا هدایت‌گر و ناظر بر صنعت تعریف کرده است.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام