کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 15 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
جمعه, 27 مهر 1397   Friday 19 October 2018
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 12 دی 1396

صفحه خبر: اجتماعی

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: چندی‌پیش مدیران شهری و اعضای شورای شهر تهران از احتمال لغو صدور آرم سالانه طرح ترافیک و ایجاد عوارضی در سطح پایتخت خبر داده بودند. در واقع در طرح جدید تمام خودروها در هر منطقه از تهران که عبور و مرور می‌نمایند با توجه به حجم ترافیک آن منطقه باید عوارض دهند. امکان تردد تمام خودروها برای ورود به محدوده طرح ترافیک و ایجاد منبع درآمد پایدار از دلایل حذف طرح ترافیک است. از زمان ارائه این پیشنهاد مسئولان و کارشناسان در مورد میزان کارآمدی این طرح، بارها اظهارنظر کرده‌اند اما بر سر اجرایی شدن یا نشدن آن هنوز به توافق نرسیده‌اند، چرا که طرح بازنگری محدوده طرح ترافیک در حال بررسی در کمیسیون حمل و نقل شوراست و هنوز در شورا و شورای‌عالی ترافیک تایید نشده است. البته شهردار تهران گفته است این طرح را در سال آینده اجرایی می‌کنیم و تمامی سهمیه‌ها را حذف خواهیم کرد. این در حالیست که پلیس همچنان مخالف است.

جزئیات طرح ترافیک جدید
در طرح ترافیک جدید محدوده سابق طرح ترافیک به نام محدوده سبز، محدوده سابق زوج و فرد که طرح کاهش در آن اجرا می‌شود نیز محدوده آبی و کل شهر تهران به عنوان محدوده سفید نام‌گذاری می‌شود. اجازه ورود به دو حریم سبز و آبی شهر تهران از سال 1397 بر اساس ضوابط جدید و سنجیده‌ای صادر خواهد شد. یعنی همه شهروندان با ضوابط مشخص و آشکار می‌توانند وارد محدوده شوند. در واقع خودروهای دولتی و سهمیه‌ای و افراد خاص نیز پس از این مانند سایر مردم بابت ورود به طرح هزینه پرداخت می‌کنند، اما هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک برای عموم مردم، به طور متوسط کمتر از وضع فعلی خواهد شد و با مدیریت زمان‌های تردد، قابل کاهش خواهد بود. در طرح جدید برای کنترل ترافیک عصرگاهی علاوه بر زمان ورود خودروها به محدوده به زمان خروج نیز توجه شده است و خودروهایی که قبل از ساعت 16 از این مناطق خارج شوند 33 درصد هزینه کمتری پرداخت خواهند کرد.

برداشته شدن محدودیت طرح ترافیک
در روز پنج‌شنبه
به گزارش فارس، همانند اکثر کشورهایی که تجربه اجرای طرح‌های مشابه را دارند در روزهای پنجشنبه به کلی محدودیت‌های طرح ترافیک برداشته می‌شود و در روزی که اغلب مدارس و ادارات تعطیل‌اند امکان دسترسی رایگان شهروندان به محدوده‌های مرکزی شهر فراهم می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که با این تغییر، هم انگیزه برای ورود به محدوده برای روزهای شنبه تا چهارشنبه کاهش یابد و هم ترافیک سنگین ساعات بعد از ظهر پنجشنبه‌ها در طول ساعات صبح تا عصر توزیع و روان شود. بدین ترتیب شهروندان می‌توانند از این فرصت هفتگی برای دسترسی رایگان و هدفمند به محدوده طرح استفاده کنند. به جای صدور طرح ترافیک برای افراد خاص و ادارات، همه شهروندان مجازند وارد محدوده شوند و در صورتی که تردد آنها اندک و در حد نیاز با خودروهای سالم، کمتر آلاینده و ترجیحا در ساعات غیراوج ترافیک باشد، هزینه‌های کمتری پرداخت خواهند کرد. برای مثال هزینه تردد در ساعات غیراوج ترافیک، یک سوم هزینه تردد در ساعات اوج ترافیک خواهد بود. داشتن گواهی معاینه فنی برتر به معنای برخورداری از تخفیف 20 درصدی است. بر اساس طرح پیشنهادی تهیه شده عوارض ورود به محدوده سبز بر حسب ساعات ورود و خروج و میزان آلایندگی‌ خودروها، حدودا بین 10 تا 36 هزار تومان خواهد شد که با احتساب این آمار هزینه ورود به محدوده در سال بیش از ۹ میلیون تومان می‌شود. عوارض تردد در محدوده آبی نیز بر حسب همین متغیرها روزانه حدود 3 تا 12 هزار تومان خواهد بود. براساس الزامات قانون پیش‌بینی شده، شهرداری تهران همانند سایر کشورهای توسعه یافته، درآمد حاصل از این طرح را صرف تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی می‌کند و در این باره به شهروندان گزارش می‌دهد. طرح جدید به واسطه زمینه‌سازی برای توسعه حمل و نقل عمومی، در بلند مدت می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و تسهیل کنترل ترافیک هم کمک کند. درواقع در این طرح از افرادی که با خودرو شخصی وارد محدوده‌های سبز و آبی می‌شوند،‌ عوارض اخذ می‌شود و خرج ایجاد سهولت تردد برای کسانی است که خودرو خود را کنار می‌گذارند و با وسیله عمومی سفر می‌کنند. مدیریت اجرایی این طرح کاملا مبتنی بر ابزارهای جدید اینترنتی و پرداخت آنلاین است، به این صورت که هر فردی یک حساب کاربری برای خود ایجاد خواهد کرد و به میزان دلخواه آن را شارژ می‌کند و در صورت ورود به محدوده‌های طرح، هزینه آن به صورت خودکار از حساب او کسر و صورتحساب او به روز می‌شود. این حساب کاربری همانند سیم‌کارت‌های اعتباری تلفن همراه و کارت بلیت‌های مترو، هم در داخل اپلیکیشن و هم با استفاده از رمز دوم کارت‌های بانکی از طریق USSD یا درگاه‌های پرداخت اینترنتی قابل شارژ است و هر بار که خودرو وارد محدوده شود، براساس تعرفه و ضرایب تعیین شده، مبلغ عوارض محاسبه و از اعتبار خودرو کسر می‌شود.

شارژ کارت اعتباری؛ اما و اگرها
در صورت شارژ نبودن حساب کاربری، خودرو به محض ورود به محدوده جریمه نخواهد شد بلکه تا ساعت 24 روز بعد فرصت است تا حساب کاربری خود را شارژ کند. در مقابل اگر کسی وارد محدوده طرح شد و در مهلت اعلام شده نیز حساب کاربری خود را شارژ نکرد، علاوه بر اینکه عوارض را باید پرداخت کند، جریمه نیز خواهد داشت. برای ساکنان محدوده طرح ترافیک،‌امکان جدیدی فراهم شده است که آنها می‌توانند تا ساعت 08:30 صبح از محدوده طرح خارج شوند، بدون اینکه جریمه شوند. همچنین در طرح جدید برای استفاده از خودروهای پاک (هیبریدی و برقی) و همچنین دریافت معاینه فنی برتر، تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است که شهروندان تا حد امکان به سمت استفاده از خودروهای با کیفیت و کمتر آلاینده گرایش یابند، به نحوی که عوارض خودروهای هیبریدی و برقی 90درصد و خودروهای دارای معاینه فنی برتر 20درصد تخفیف خواهند داشت.

خبرنگاران مشمول تخفیف طرح ترافیک می‌شوند
در این راستا حسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد برخی جزئیات طرح جدید ترافیک سالانه تهران گفت: اعتقاد ما این است که زمانی که از میان چهارمیلیون خودرو پلاک تهران تنها به صدهزار خودرو آرم طرح ترافیک تعلق می‌گیرد، این به آن معناست که یا مجوزها باید برداشته شود یا آنکه باید کاملا شفاف و ضابطه مند شود. وی افزود: در سال گذشته 441 مرکز، سهمیه آرم طرح ترافیک می‌گرفتند که امسال این سهمیه برای آنها حذف می‌شود. وی ادامه داد: با شورای‌شهر، شورای عالی ترافیک و پلیس نسبت به تصمیم‌گیری در مورد طرح جدید ترافیک تهران تعامل کرده‌ایم و کلیات آن به تصویب رسیده است. پورسیدآقایی گفت: اما در مورد نرخ این طرح جدید باید شورای شهر تصمیم بگیرد که می‌تواند برای برخی افراد تخفیف‌هایی درنظر بگیرد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: به این صورت، شورای شهر می‌تواند برای جانبازان، بیماران خاص و حوزه‌های خبری، ردیف‌های تخفیف قائل شود، اما درنهایت، این شورای شهر است که قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد. پورسیدآقایی افزود: فعلاً در حال حاضر سقف پرداختی برای طرح ترافیک سالانه 36هزارتومان درنظر گرفته شده است. وی گفت: قرار است از درآمد حاصل از اجرای طرح ترافیک جدید، هزار دستگاه اتوبوس و 20 قطار مترو خریداری و در سال آینده به‌کار گرفته شود. وی گفت: روزانه حداکثر 14 هزار تخلف مربوط به ورود غیر مجاز به محدوده طرح ثبت می‌شود. ضمن اینکه آماری در خصوص تعداد پلاک‌های مخدوش وجود ندارد. پورسیدآقایی افزود: سیستم پلاک‌خوان ما به گونه‌ای است که تمام دو میلیون خودرویی که وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند را ثبت می‌کند و قدرت پلاک‌خوانی دوربین‌های ما نامحدود است، البته در دوربین‌های قدیمی قدرت تشخیص پلاک تا حدی پایین بود که در حال حاضر به دنبال تقویت آنها هستیم. پورسیدآقایی در مورد مخالفت پلیس با اجرای این طرح جدید ترافیک گفت: در شورای عالی ترافیک، فرمانده پلیس تهران و پلیس راهور حضور داشته و موافقت خود را با کلیات این طرح اعلام کرده و قرار شد در مورد جزئیات آن بحث شود. پورسیدآقایی در مورد افزایش تردد موتورسیکلت‌ها با اجرای طرح جدید ترافیک گفت: شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شده و همزمان طرح موتورهای برقی را با اعطای کمک بلاعوض دو میلیونی دنبال می‌کنیم. وی در مورد احتمال دیر اجرا شدن این طرح ادامه داد: اجرا صفر و یک است و اگر این طرح تا 15 بهمن از سوی شورای‌عالی ترافیک تصویب شود در سال 97 اجرا خواهد شد در غیر اینصورت به سال 98 موکول می‌شود. وی گفت: با اجرای طرح جدید و در روزهای آلوده‌ای که کمیته اضطرار اعلام کند هیچ‌کس حق تردد در محدوده طرح ترافیک را ندارد چراکه طرحی در این صورت از قبل فروخته نشده و هرکس به محدوده طرح وارد شود جریمه خواهد شد. پورسیدآقایی گفت: پیش بینی ما این است که با اجرای طرح جدید از 100 هزار نفری که مجوز سالانه می‌گرفتند، قطع به یقین 30 درصد کاهش خواهیم داشت، چراکه همه سازمان‌ها و نهادها حاضر نیستند برای هر خودرو سالی هشت میلیون تومان پرداخت کنند.

حذف طرح ترافیک
به احتمال زیاد سال آینده اجرا نمی‌شودهمچنین رئیس پلیس راهور تهران با بیان اینکه ابهامات پلیس برای حذف طرح ترافیک هنوز برطرف نشده است، گفت: حذف طرح ترافیک به احتمال زیاد سال آینده اجرا نمی‌شود.رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به این که حذف طرح ترافیک در سال آینده در مرحله کارشناسی است، تاکید کرد: هنوز ابهامات پلیس در این خصوص برطرف نشده است. سردار محمدرضا مهماندار گفت: این طرح توسط شهرداری تهران ارائه شده که بر اساس آن پیشنهاد شده فروش کارت طرح ترافیک حذف و شارژ کارت جایگزین شود. از سوی دیگر بر اساس این طرح پیشنهاد شده که طرح زوج و فرد پولی شود. وی با اشاره به این که فعلا این طرح در مرحله بررسی پلیس است، گفت: از نظر ما هنوز این طرح ابهاماتی مانند مشخص نبودن میزان تقاضای سفر روزانه، فشار به معابر پیرامونی زوج و فرد با پولی کردن این محدوده و ... دارد. رئیس پلیس راهور تهران با تاکید بر این که باید ابعاد اجتماعی و انتظامی طرح پیشنهادی شهرداری تهران کاملا بررسی شود ،گفت: به طور قطع اجرایی شدن این طرح تصمیم صرف یک نهاد یا سازمان نیست و حداقل نیازمند مصوب شدن در شورای ترافیک شهر تهران و شورای شهر تهران است. وی خاطرنشان کرد: باید با روش‌های جدید میزان استفاده از خودرو شخصی را کاهش دهیم چرا که این امر یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا و ترافیک است. رئیس پلیس راهور تهران در پاسخ به سوالی در خصوص این که آیا اجرای این طرح به سال آینده می‌رسد یا خیر، گفت: اگر امسال کارشناسی طرح از نظر پلیس نتیجه بدهد و مراحل دریافت مصوبات آن طی شود شاید برسد؛ ولی احتمال اجرایی نشدن آن هم با این فرصت کم، زیاد است.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام