کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
یکشنبه, 29 دی 1398   Sunday 19 January 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 01 تیر 1396

صفحه خبر: اقتصادی

آفتاب یزد-علی اکبر سمیعی: کریدور شمال - جنوب در غرب دریای خزر به طول ۹۳۸۹ کیلومتر (از فنلاند تا دهلی نو) که از بندر هلسینکی در فنلاند آغاز و در مسیر خود از روسیه، آذربایجان و ایران عبور کرده و به سمت جنوب خلیج فارس و کشورهای حوزه اقیانوس هند و کشورهای آسیایی جنوب شرقی امتداد می‌یابد. ایران، هند و روسیه نخستین موسسان کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال ــ جنوب بودند. پس از آن بود که کشورهای بـلاروس، قـزاقـسـتـان، عـمـان، تاجیکستان، سوریه، آذربایجان، ارمنستان، اوکراین، بلغارستان، ترکیه و قرقیزستان به این مجموعه پیوستند. ایران در گذر میانی مسیر این کریدور که از هندوستان و از طریق خاک ایران به روسیه و شمال اروپا امتداد می‌یابد دارای طولانی‌ترین شبکه جاده‌ای و ریلی است و از امکانات حمل و نقل چندوجهی و کانتینری و مبادی دریایی نیز برخوردار است، قرار دارد. کاهش زمان و هزینه‌های ترانزیت و عبور کالا از ایران نقش اساسی و مهمی را در موفقیت این کریدور ایفا می‌کند.بنابراین شبکه عظیم جاده‌ای و ریلی ایران در کنار بنادر مهم در شما و جنوب کشور موقعیت ایران را در کریدور شمال- جنوب منحصر بفرد کرده است.حمل و نقل کالا از طریق کریدور شمال جنوب نسبت به مسیر کانال سوئز 40درصد کوتاه‌تر و 30درصد ارزان‌تر است. کریدور شمال ـ جنوب که بخش مهمی از آن از خاک ایران می‌گذرد. کریدور شمال – جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این کریدور هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده‌ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می‌پردازند.پیش‌بینی می‌شود بعد از تکمیل کریدور شمال و جنوب، زمان انتقال کالا با کشتی از هند به آسیای میانه کاهش قابل توجهی صورت گیرد.در حال حاضر کشتی‌ها مسیر بمبئی به مسکو را در مدت 40روز طی می‌کنند که با بهره برداری از کریدور شمال - جنوب این زمان به دو هفته کاهش می‌یابد.
خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان در گزارشی خبری به بررسی طرح‌های ایران برای توسعه خطوط ریلی خود پرداخت. حسین عاشوری یکی از مدیران راه آهن ایران در گفتگو با ترند تصریح کرد: ایران قصد دارد تا در 5سال آینده 6500کیلومتر خطوط ریلی احداث کند. وی با اشاره به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام راه‌آهن اضافه کرد: احداث 3500کیلومتر خط آهن بعد از سال2022 در دست مطالعه است.
عاشوری به سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای این پروژه‌ها اشاره‌ای نکرد. این در حالی است که سعید محمدزاده پیشتر در مصاحبه با ترند گفته بود: در چهار سال گذشته، ایران در هر سال یک میلیارد دلار برای پروژه‌های راه‌آهن خود سرمایه‌گذاری کرده و در 5سال آینده نیز هر سال بین 5/1 تا 2میلیارد دلار برای این منظور سرمایه‌گذاری خواهد کرد. در ادامه این گزارش آمده است: درحال‌حاضر طول شبکه ریلی در ایران 10هزار و 170کیلومتر است. یکی از پروژه‌های ریلی ایران راه‌آهن رشت- آستاراست که طول آن 175کیلومتر است. پس از تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه، کریدور حمل و نقل شمال- جنوب به طول کامل عملیاتی خواهد شد. این کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال اروپا را به جنوب شرقی آسیا وصل می‌کند. ضمن اینکه شبکه راه‌آهن ایران، آذربایجان و روسیه را به هم متصل می‌کند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مرحله نخست، 6میلیون تن بار توسط این کریدور حمل‌ونقل جابه‌جا خواهد شد و قرار است در آینده 15 تا 20میلیون تن بار را جابه‌جا کند. همان طور که اشاره شد تنها بخش باقیمانده از این کریدور، راه آهن رشت- آستارا است که ایران قصد دارد آن را در سه سال آینده با وامی که از جمهوری آذربایجان می‌گیرد تکمیل کند. طبق گفته عاشوری، مذاکرات مالی در این خصوص ادامه دارد و توافقنامه مربوط در مرحله نهایی شدن است. راه آهن رشت- آستارا برای تکمیل به 1/1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و براساس گزارش ترند، ایران و آذربایجان در حال مذاکره برای اختصاص 500میلیون دلار وام به منظور تکمیل این پروژه هستند.اخیرا نیز نمایندگان سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان در خصوص سازماندهی حل موضوعات در چارچوب کریدور حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب از طریق قلمرو آذربایجان و همچنین توسعه پتانسیل ترانزیتی ترمینال مرزی آستارای ایران به بحث و گفتگو نشستند.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام