کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
پنج شنبه, 29 فروردین 1398   Thursday 18 April 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 26 فروردین 1396

صفحه خبر: فرهنگی

داود فتحعلی‌بیگی هدف جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی را از اساس «حفظ و اشاعه و احیا» خواند و گفت: به همین دلیل در هر دوره‌ای ممکن است نمونه‌هایی از نمایش‌های آئینی سنتی یا جلوه‌هایی از این نمایش‌ها را ببینید که در دوره‌های قبل نبوده و این هم وقتی جدول اجراها آماده شد معلوم می‌شود ما چه آثاری داریم که کاملا نو است و مطرح نشده و چه آثاری داریم که نمونه‌های دیگرش بوده و اینها نمونه‌های جدید است. مثلا در شبیه‌خوانی آثاری داریم که کاملا جدید نوشته شده و گاهی آثاری است که جدید نیست اما خیلی مواقع اجرا نمی‌شود و خود این یعنی کمکی کرده‌ایم به بازخوانی و احیای این اثر. این هنرمند پیشکسوت تئاتر در ادامه گفت: مثلا مواردی بوده که پیشنهاد داده‌اند یک نمونه عروسکی در منطقه‌ای هست و می‌خواهند آن را بازآفرینی و اجرا کنند؛ چون این جشنواره نگاهی پژوهشی هم دارد این است که دنبال آثار جدید و مطرح‌نشده هم هستیم. فتحعلی‌بیگی ادامه داد: جشنواره وقتی شروع به کار کرد حتی بیست پیشنهاد هم نداشت اما در این دوره، فقط در بخش صحنه‌ای، بیش از 200 عنوان پیشنهاد داشتیم و این یعنی یک اتفاق قابل توجه. دبیر هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی با اشاره به روند رو به رشد جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی گفت: ما در جشنواره‌های اولیه مخصوصا اول و دوم، تعدادی پیشکسوت داشتیم که حرفه‌ای این زمینه بودند اما رفته رفته آنها یا بازنشسته و خانه‌نشین شدند یا فوت کردند. یا در دوره‌های اولیه بین گروه‌های تعزیه‌خوانی جشنواره آنقدر جایگاه نداشت؛ فکر می‌کردند کار مطربی است اما الان در هر دوره‌ای نزدیک به 50 مجلس پیشنهاد می‌شود. در جشنواره‌های اولیه نقالی و نمایش‌های قهوه‌خانه‌ای و ترنا‌بازی نداشتیم و خیلی از آیین‌ها نبود و رفته رفته اضافه شد و حالا هر دوره‌ای سعی می‌کنیم نمونه‌های ارائه نشده‌ای را بیاوریم. فتحعلی‌بیگی خاطرنشان کرد: ما خود جشنواره را نباید به تنهایی ببینیم، بلکه اثرات جشنواره را در جامعه‌مان باید نگاه کنیم. به این معنا که برگزاری جشنواره بهانه‌ای شد که در سراسر کشور حالا رویکردی به بازشناسی و بازآفرینی گونه‌های مختلف نمایش‌های آیینی و سنتی داشته باشند. او با بیان اینکه این جشنواره به نوعی بستری شد برای احیا و ماندگاری و
مطرح کردن نمایش‌های آیینی و سنتی، گفت: در غیاب یک مرکز کاملا علمی و آکادمیک برای حفظ و اشاعه نمایش‌های آیینی و سنتی و در غیاب آموزشگاه و هنرستانی برای آموزش اینگونه نمایش‌ها، وجود و برگزاری این جشنواره خیلی توانست به این رویکرد و احیای آن کمک کند. اینها اثرات جشنواره است و باید از زوایای مختلف به آن نگاه کرد. دبیر هجدهمین جشنواره آیینی سنتی به نمایش سیاه‌بازی اشاره کرد و گفت: آنچه که به نام درام‌نویسی در دانشگاه‌ها و کلاس‌های خصوصی درس می‌دهند درام‌نویسی تحقیقی نیست یک شیوه نمایشنامه‌نویسی است که ما از فرنگی‌ها الگو گرفته‌ایم. اما حالا وقتی کسی می‌خواهد سیاه‌بازی بنویسد
به فکر می‌افتد که چه تفاوت‌ها و ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ رفته رفته به تئاتر روایتی می‌رسد. برای همین مباحث متعددی به برکت برگزاری جشنواره مطرح می‌شود که ارزیابی همه‌جانبه‌ای لازم دارد که معلوم شود برگزاری آن چقدر مفید و موثر بوده است. فتحعلی‌بیگی با اشاره به دلایل رو به فراموشی رفتن نمایش‌های آیینی سنتی گفت: ما یک مرتبه آنچه را که از آن‌سوی مرز آمد پذیرفتیم و آنچه را که خودمان داشتیم بدون آنکه بازخوانی کنیم و مجدد بررسی کنیم و به ارزش‌هایش پی‌ببریم؛ اغلب منکرش شدیم. یکی از مهم‌ترین دلایل کمرنگ شدن نمایش‌های آیینی و این هنرهای سنتی در کشور این است. به گزارش ایلنا، او یادآور شد: از قدیم هم چون آموزش اینگونه هنرها سینه‌به‌سینه و مناسبتی بوده هیچ‌وقت برایش هنرستان و مدرسه دایر نکرده‌ایم تا آموزش دهیم و همه اینها دست به دست هم داد که ما به این روز رسیدیم. اگر در دوره‌ای به فکر می‌افتادیم و از فرنگی‌ها الگو می‌گرفتیم و برای گونه‌های مختلف نمایشی‌مان می‌آمدیم مدرسه و هنرستان دایر می‌کردیم و به صورت کاملا مدون و آکادمیک آموزش می‌دادیم الان شرایط ما خیلی تفاوت می‌کرد.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام