کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
دوشنبه, 29 مهر 1398   Monday 21 October 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 08 دی 1395

صفحه خبر: سلامت

آفتاب یزد – پریسا هاشمی: راست یا دروغ، می‌گویند «با فشار قالیباف به ناجا، فرمانده پلیس راهور تهران عوض شد و به دنبال آن شاهد ترافیک سنگین در شهر تهران طی یک‌ماه گذشته هستیم. هدف‌شان چیست؟» همین توئیتر حرف‌های ناگفته‌ای را در پس خود داشت و ادعای عجیب و غریب ورود ناگهانی خودروهایی با پلاک شهرستان یا بیش از ظرفیت شهر تهران را پوچ کرد. حتی سایه‌ای بر بحث‌های جلسه سیصد و شانزدهم شورا انداخته بود. عبدالحسین مختاباد درباره در این باره پایتخت گفت: «اتفاقات ترافیک تهران عادی نیست. دکتر حافظی در مورد تعویض در پلیس مطلبی عنوان کردند و در مصاحبه‌ای از زبان من گفته بودند که آقای حافظی باید مدرک جور کند. به من چه ربطی دارد؟ آقای حافظی براساس داشته‌های خودش سوالی را مطرح کرده و به عنوان نماینده مردم حق دارد این سوال را بپرسد. نه شهردار تهران که در مظان اتهام است، نه روابط عمومی و نه نماینده‌اش در شورای شهر جوابی به این سوال نداده است به جایش یکی از دوستان ما در شورای شهر شدند وکیل شهرداری. مدرک بیاورد را من نباید بگویم.»
مجتبی شاکری، رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به ادعای سیاسی بودن ترافیک تهران که در چند روز اخیر اظهار کرد: «کسی برای این ادعا، دلیل روشن ارائه نکرده و هیچ گزارش کارشناسی، نظرسنجی یا گزارش اطلاعاتی و امنیتی در این خصوص مطرح نشده است. با نیت‌خوانی نباید افکار عمومی را مشوش کرد بلکه باید بتوانیم اظهارات خود را اثبات کنیم. اینکه گفته می‌شود رئیس‌ پلیس سابق راهور تهران عنوان کرده آنچه که عیان است، چه حاجت به بیان است، شاید ناشی از اختلافاتی باشد و دلیلی بر اثبات سیاسی بودن ترافیک محسوب نمی‌شود.»
اما دکتر حافظی خودش در مورد توئیترش در صحن شورای اسلامی صحبتی نمی‌کند و به جایش به گزارش‌های ارائه شده به صورت پاورپوینت اشاره می‌کند و می‌گوید: «این تصاویر به سرعت جلو زده می‌شود، طوری که در گزارش تبصره‌های بودجه 95 شهرداری در پایین تصویر پاورپوینت یک جمله قید شده بود که متاسفانه هیچ کس آن را ندید که براساس آن تاکسیرانی یک میلیارد در بخش فرهنگی هزینه کرده است که در بودجه‌هایش پیش‌بینی نشده بود که این مسئله مورد توجه قرار نگرفته است. متاسفانه اعتراضات ما نیز به جایی نمی‌رسد.»
گفته می‌شود که تهران ظرفیت این همه خودرو را ندارد، این سوال پیش می‌آید که چطور یک‌شبه تمام ظرفیت تهران تمام شد و تهران تبدیل به پارکینگ خودروها شد؟ حافظی در گفت و گو با خبرنگار آفتاب یزد، به این سوال پاسخ می‌دهد: «در دیگر شهرهای دنیا تعداد ضریب خودرو خیلی بیشتر از ماست و حتی این ضریب 1.7 یا حتی 2 است. یعنی به ازای هر انسان دو خودرو وجود دارد و مشکلات ما را هم ندارند. این‌ها همه‌اش توجیه و بهانه است. به نظر می‌رسد متولیان امر روی دو موضوع باید عینک‌های سیاسی‌شان را پایین بگذارند و مشکلات مردم را حل کنند. تا زمانی که موضوع آلودگی هوا و ترافیک مستمسک بازی‌های سیاسی واقع بشود مردم آسیب خواهند دید. هروقت متولیان امر از هر جناح سیاسی و هر حوزه مدیریتی (دولت و شهرداری) قصد داشتند که به جد مشکلات مردم را حل کنند عینک‌های سیاسی‌شان را برداشته و پشت یک میز بنشینند، همه آنها مقصرند و مسئول. به هیچ وجه نمی‌توانند توپ را داخل زمین دیگری بیندازند. ما در تهران روزی 150 تا 160 نفر متوفی داریم که در مواقع اضطرار تا 30 نفر بیشتر می‌شوند. این 30نفر بیشتر، از خانواده‌ شما هم هست و از خانواده هر جناح سیاسی هم هست. کاهش آمار مرگ و میر با اصرار بر محکوم کردن یک گروه سیاسی متفاوت است. با مقصر کردن یک گروه سیاسی، مشکل حل نمی‌شود.»
وی با اشاره به این که رسانه باید حقوق مردم را مطالبه‌ کند، می‌افزاید: «رسانه باید هر دو گروه سیاسی را زیر سوال ببرد که اختلافات‌تان را کنار بگذارید و بنشینید مشکل مردم را حل کنید. اگر با این دو نگرش وارد مشکل مردم در آلودگی هوا و ترافیک شویم مشکل حل می‌شود.»
وی در پاسخ به این سوال که دلیل این ترافیک مصنوعی در تهران چیست؟ می‌گوید: «این بدیهیئت اولیه عقلی است که متاسفانه مسئولین درک نمی‌کنند. مراکز تحقیقات بین‌المللی می‌گوید که موثرترین راه مقابله با ترافیک، کاهش استقبال مردم از خودرو شخصی است. برای رخ دادن این اتفاق، مسیرهای متعددی را می‌توان متصور شد. 1) توسعه حمل و نقل عمومی، اعم از مترو و اتوبوس. وقتی در اتوبوس‌ها شان مردم حفظ نمی‌شود یا مترو ظرفیت پاسخگویی به نیاز مردم را ندارد، چه انتظاری دارید که مردم از خودروهای شخصی استفاده نکنند؟ وقتی اتوبان دو طبقه می‌سازی عملا فضایی ایجاد کردی که مردم بیشتر از خودرو شخصی استفاده کنند در صورتی که اگر به جای این هزینه، توسعه مترو انجام می‌گرفت، قطعا شرایط بهتر از این بود.»
وی می‌افزاید: «زمانی که همه خوابند 10 هزار خودرو دیزلی در تهران نخاله جمع می‌کنند و از تهران خارج می‌کنند، هیچ کدام از این دستگاه‌ها فیلتر ندارند، یا موتور سیکلت‌های دیزلی هر کدام عملا به جای 5-4 خودرو آلودگی دارد. در حقیقت 4 میلیون خودرو سواری در تهران نداریم ولی قریب 20 میلیون خودرو سواری در تهران تردد می‌کند. بچه‌های باهوش و علاقمند در دانشگاه داریم که موتور سیکلت برقی تولید کرده‌اند. باید از آنها دعوت شود و یک خط تولید کارخانه‌ها را به آنها اختصاص دهند برای تولید انبوه آن. چرا مسئولان بی‌توجهی می‌کنند و این نخبه‌ها را از دست می‌دهند. یعنی هم فرار مغزها و هم آلودگی صوتی و هوا را داریم.»
-----------------------------
تا زمانی که موضوع آلودگی هوا و ترافیک مستمسک بازی‌های سیاسی واقع بشود مردم آسیب خواهند دید. هر وقت متولیان امر از هر جناح سیاسی و هر حوزه مدیریتی (دولت و شهرداری) قصد داشتند که به جد، مشکلات مردم را حل کنند عینک‌های سیاسی‌شان را برداشته و پشت یک میز بنشینند، همه آنها مقصرند و مسئول. به هیچ وجه نمی‌توانند توپ را داخل زمین دیگری بیندازند
------------------------
ما در تهران روزی 150 تا 160 نفر متوفی داریم که در مواقع اضطرار تا 30نفر بیشتر می‌شوند. این 30 نفر بیشتر، از خانواده‌ شما هم هست و از خانواده هر جناح سیاسی هم هست. کاهش آمار مرگ و میر با اصرار بر محکوم کردن یک گروه سیاسی متفاوت است


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام