کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
دوشنبه, 07 مهر 1399   Monday 28 September 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 17 آبان 1395

صفحه خبر: فرهنگی

سامان احتشامی آهنگساز و پیانیست درباره موسیقی تئاتر، گفت: ما چند نوع موسیقی تئاتر داریم؛ یک نوع موسیقی ای است که شکل افکتیو دارد، ما برای خوب و بهتر دیده شدن بعضی صحنه ها به یکسری اصوات نیاز داریم تا استفاده کنیم و اینجا موسیقی افکتیو به کمک می آید؛ مثلا یک بازیگری از کنار رودخانه عبور می کند و ما صدای رودخانه را در آن صحنه پخش می کنیم. معمولا همان شخصی که ساخت موسیقی را عهده دار است مسئولیت این افکت ها را نیز برعهده می گیرد، نوع دیگر استفاده از موسیقی زنده در تئاتر است برای زمان هایی که تئاتر نیاز دارد موزیسین در کنار بازیگران روی صحنه قرار بگیرد و به صورت زنده نوازندگی کند، یک نوع دیگری هم هست که به دلیل اینکه حضور نوازنده ها روی صحنه و حتی ساخت موسیقی برای آن تئاتر هزینه بر است و تمرین یک گروه ارکستری نیز برای یک تئاتر مهجور و بی پول، میسر نیست بسیاری از کارگردان ها ترجیح می دهند موسیقی شان را ضبط کنند و سر صحنه پخش کنند و از یک موسیقی ای که قبلا ضبط شده است، استفاده کنند. وی افزود: یک کنسرت که برگزار می شود دو تا سه شب یا نهایت پنج شب اجرا دارد ولی در تئاتر ۳۰ شب گروه به روی صحنه می روند و ما موزیسین هایی را نداریم که ۳۰ شب زندگی شان را رها کنند و سر کار تئاتر حضور پیدا کنند. موزیسین ها از راه برپایی کنسرت های شان کسب درآمد نمی کنند، از راه تدریس یا ضبط هایی که انجام می دهند کسب درآمد و زندگی می کنند، مگر یک موزیسین در کل سال چند کنسرت برگزار می کند؟ پس روشن است که از راه برگزاری کنسرت امرار معاش نمی کند و حتما از طریق تئاتر هم نمی تواند امرار معاش کند. از اینرو تعداد موزیسین هایی که با تئاتر عجین شده و همکاری می کنند بسیار کم است. این هنرمند تصریح کرد: اگر من با تئاتر دیده شدم و مطرح شدم به این دلیل بوده که مسائل مالی برایم مطرح نبوده و از طرف دیگر خودم تنها روی صحنه بودم و مثل باقی بازیگران تئاتر دیده می شدم و عقده روانی در قلبم به وجود نمی آمد که دارم پشت صحنه ساز می زنم، همراه با بقیه بازیگران روی صحنه بوده ام و از ابتدا تا آخر تئاتر حضور داشته و نوازندگی کرده ام بخاطر همین هم قبول کرده ام که این کار را انجام دهم و فکر می کنم
پس از آن بود که دیگر در تئاتر این قضیه مد شد و موسیقی نمایش به وجود آمد که البته خلاقیت آن برعهده محمد رحمانیان بوده است. وی ادامه داد: محمد رحمانیان کارگردانی بسیار فهیم هستند که در مقابل کاری که انجام می دهند درک بالایی دارند ولی متاسفانه اغلب کارگردانان تئاتر سواد این قضیه را ندارند و یا توان پرداخت هزینه های آن را ندارند، اجرای تئاتری که موسیقی آن زنده باشد اجرای هزینه بری است و به همین دلیل کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. خود ما هم وقتی می خواهیم کنسرت بدهیم می گوییم یکسری سازها نباشند که هزینه بالا نرود در تئاتر هم همین طور است. به طور مثال من از کنترباس در کارهایم استفاده نمی کنم برای اینکه هزینه بالایی برایم دارد. یک کارگردان هم بخاطر وجـــــود همین هزینه ها توجه زیادی به موسیقی اثر نمایشی خود ندارد.
احتشامی با تاکید بر اینکه نبود بودجه سبب کم توجهی به موسیقی نمایش شده است، بیان کرد: اگر در تئاتر در کنار بازیگری به موسیقی کمتر توجه شده، می شود گفت دلیل آن نبود بودجه است، خیلی از کارگردانان دوست دارند خیلی کارها روی نمایش شان انجام دهند و همچنین آهنگسازی استخدام کنند که آن کارها را برایشان انجام دهد ولی باید بتوانند هزینه های آن آهنگساز و گروه نوازنده ها را تامین کنند، اگر این اتفاق رخ نداده یکی به دلیل نبود بودجه و دیگری هم به دلیل نبود سالن مناسب برای این فضا است تا بتواند شخصیت بازیگران و نوازنده ها در کنار هم حفظ شود. مثلا اگر بخواهیم در تئاتر شهر یک بازیگری را روی صحنه بیاوریم و نوازنده هم همراه او روی صحنه بنوازد فضا ایجاب می کند نوازنده پایین صحنه یا پشت پرده قرار بگیرد که اینها همه سبب می شود از این قضیه چشم پوشی شود چون فضای کافی وجود ندارد، خیلی عناصر در تئاتر لازم است که ما در ایران نداریم و کمبودهایی به وجود می آید که از کیفیت کار می کاهد. وی ادامه داد: بودجه برای کارهای هنری مهم ترین عامل است، ۵۰ درصد یک کار هنری بودجه و باقی هنر هنرمندان آن اثر است. امروز نابازیگران بسیار زیادی داریم که به وسیله پولشان وارد عرصه شده اند و موزیسین هایی هم داریم که به دلیل داشتن پول می توانند کار کنند و اثر بیرون دهند و از سوی دیگر یک هنرمند که ارزش کاری بالایی هم دارد به دلیل نداشتن بودجه کارش منتشر نمی شود و بی کار می ماند. تمام این مسائل به هنر لطمه می زند و باعث می شود امروز بگوییم چرا موسیقی تئاتر ما دارای این نواقص است. خالق موسیقی نمایش ترانه های قدیمی در پایان به دیباچه گفت: البته در زمینه موسیقی تئاتر ما آثار خوبی هم داشتیم که اگر بخواهم چند نمونه نام ببرم «شمس پرنده» کار خانم پری صابری که با آهنگسازی رامین آزاد آور بوده، «روزهای آخر اسفند» که موسیقی آن را اشکان خطیبی و بهروز صفاریان کار کردند، «آدامس خوانی» محمد رحمانیان که امیر عظیمی موسیقی آن را کار کرد و البته کارهای آنکیدو دارش و سعید ذهنی که موسیقی های خوبی در این زمینه ساخته اند.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام