کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
دوشنبه, 06 خرداد 1398   Monday 27 May 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 05 آبان 1395

صفحه خبر: اجتماعی

عصر ایران: صدا و سیما، آنتن می‌فروشد. این یکی از تلخ‌ترین واقعیت‌های رسانه‌ای است که قرار بود "ملی" باشد و دانشگاه عمومی. شما می‌توانید با پرداخت پول، آنتن رسانه ملی را بخرید و در ساعات پربیننده مردم را فریب دهید. مثلاً می‌توانید بگویید که با روغن حلزون، کرِمی ساخته‌اید که برای پوست تان معجزه می‌کند و برای توضیح حرفتان، فیلمی با حضور حلزون بسازید و چگونگی اثرات طبی‌اش بر روش پوست را شرح دهید. حال ممکن است بعد از کسب چند میلیارد تومان ، وزارت بهداشت اطلاعیه دهد که ایهاالناس! کدام حلزون و کدام کرم حلزون؟ همه اینها دروغ است. حتی می‌توانید نگاهی به اطراف بیندازید و ببینید خیلی‌ها مشکل ریزش مو دارند. باز هم می‌توانید به صدا و سیما پول بدهید و آنتن‌اش را بخرید و با تولید برنامه‌ای شبه علمی، به بینندگان تلویزیون القا کنید که شامپویی ساخته‌اید که 4 ماهه موهای ریخته تان را در می‌آورد و سرتان پر پشت می‌شود. میلیاردها تومان که فروختید، باز هم صدای وزارت بهداشت در می‌آید که مردم فریبی تا کی؟ اشکالی ندارد! ناراحت نشوید. می‌توانید فکر دیگری بکنید و کلاه دیگری ببافید و آب‌ها که از آسیاب افتاد، باز هم ... اصلاً چه جایی بهتر از صدا و سیما آنهم در سطح ملی؟ چرا که مردم فکر می‌کنند اگر چیزی در رادیو و تلویزیون تبلیغ شود، لابد همه مراحل تایید آن در مراجع مربوطه طی شده و محصول نهایی که تبلیغ می‌شود، مشکلی ندارد. اما حالا باید گفت که این گونه نیست. اگر تا دیروز، برخی شیادان در شبکه‌های ماهواره‌ای محصولاتی مانند مواد بهداشتی و دارویی و ... تبلیغ می‌کردند و سلامت مردم را به خطر می‌انداختند، امروز می‌توانند با صدا و سیما به توافق برسند. کافی است صدا و سیما پولش را بگیرد و چشمش را بر روی نکات ریز تبلیغ ببندد تا بتوانند با اغراق‌های ماهرانه به مردم بگویند که با کرم ما پوست تان سه سوته صاف می‌شود، با شامپو فلان موهایتان در می‌آید، با سی دی ما زبان انگلیسی را به سرعت یاد می‌گیرید، با قرص مان لاغر می‌شوید، با نرم‌افزار ما قدرت یادگیری تان زیاد می‌شود و... جالب اینجاست که این قبیل تبلیغات، نه در قالب تیزرهای تبلیغی که همانند برنامه‌های خود صدا و سیما و گاه با حضور مجریان آن - به ویژه در رادیو - روی آنتن می‌روند تا اثرگذاری‌اش به ویژه روی کسانی که با شگردهای تبلیغاتی آشنا نیستند، بیشتر شود. واقعاً کار صدا و سیما به جایی رسیده که در قالب برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی‌اش، پول می‌گیرد و تبلیغاتی را روی آنتن می‌فرستد که نتیجه‌اش سرکیسه شدن افراد زیادی به نفع یکی یا چند شخص است؛ آن هم نه تبلیغات واقعی! اطلاعیه اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که درباره چند شامپوی تبلیغ شده در صدا و سیماست، هر چند با تاخیر بود ولی از آن جهت که اشاره مستقیم به نام و نشان این محصولات و فریب افکار عمومی در تبلیغات صدا و سیما داشت و خالی از هر گونه محافظه کاری بود، بسیار حائز اهمیت است و انتظار می‌رود که هم صدا و سیما در این رویه که علیه منافع مردم است، تجدید نظر کند، هم با کسانی که به وسیله این تبلیغات ، مردم را فریب دادند برخورد شود تا درس عبرتی باشد برای دیگران و نهایتاً سازمان امور مالیاتی نیز به استناد تبلیغات یکی از این شرکت‌ها که در تلویزیون مدعی فروش ده‌ها یا صدها هزار بسته‌ای از محصولش بود، مالیات قانونی مربوطه را اخذ و به حساب خزانه واریز نماید. نمی‌شود که بیایند و روی آنتن صدا و سیما جیب مردم را در سطح وسیع خالی کنند و بعد هم بی آن که کسی معترض‌شان شود، بروند و بخندند و برای آینده نقشه بکشند! ای کاش به جای تبلیغ درمان‌های قلابی برای "ریزش مو"، فکری هم به حال "ریزش اعتماد" کنند.

ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام