کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
شنبه, 18 مرداد 1399   Saturday 8 August 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 05 آبان 1395

صفحه خبر: اجتماعی

آفتاب یزد – مریم گندمکار : دنیای امروز دنیای سلبریتی‌هاست. دنیایی که اگر چه جذابیت، هیجان و شیرین‌های خاص خود را دارد ولی به همان اندازه و گاه بیشتر نیز می‌تواند تلخ باشد، به خصوص آنکه اگر یک اتفاق ناگوار مثل طلاق در زندگی آنها رقم بخورد. از طرفی هم، زندگی خصوصی این سلبریتی‌ها همیشه برای مردم جالب بوده و اخباری که در مورد پشت صحنه زندگی این افراد مخابره می‌شود، از پربازدیدترین و جذاب ترین مطالب در فضای مجازی بوده ‌است. به ویژه آنکه اخبار زندگی خصوصی هنرمندان همراه با عکس، فیلم و مستنداتی باشد. مسئله‌ای که این روزها در شبکه اجتماعی اینستاگرام شاهد آن هستیم. ورود افراد به زندگی خصوصی سلبریتی‌ها باعث نارضایتی آنها شده است تا جایی که موجب شد آنها کمپینی به نام «وارد حریم خصوصی دیگران نمی‌شوم» را ایجاد کنند. آنها معتقدند که زندگی خصوصی‌شان مربوط به خودشان است و افراد نباید به حریم خصوصی هنرمندان وارد شوند. این در حالی است که مردم بر این باورند که هنرمندان و چهره‌های معروف در همه جای دنیا حتی خودشان زندگی خصوصی‌شان را بازگو می‌کنند و این مسئله کاملا طبیعی است. با این وجود مدتی است که در اینستاگرام شاهدیم که مثلا وقتی بازیگری طلاق می‌گیرد برخی از شبه رسانه‌ها برای اثبات این موضوع با آن شخص تماس می‌گیرند و فیلم آن را در شبکه اجتماعی در معرض دید مردم قرار می‌دهند که گاهی اوقات در این گفتگو با واکنش تند هنرمندان مواجه می‌شوند. از همین رو این سوال پیش می‌آید که خط قرمزرسانه‌ها در پرداختن به زندگی هنرمندان با توجه به شرایط فرهنگی کشورمان کجاست؟
**اخلاق؛ خط قرمز رسانه‌ها
یک کارشناس رسانه در این خصوص به آفتاب‌یزد می‌گوید: به نظرم باید خط قرمز رسانه‌ها اخلاق باشد چرا که وقتی بی اخلاقی در جامعه رواج پیدا کند، رسانه و مردم هم می‌توانند بی‌اخلاق باشند.
از طرفی در جامعه‌ای که اخلاق سقوط کند، حریم خصوصی برای کسی محترم شمرده نمی‌شود. حسن معظمی با بیان اینکه اگر قرار باشد رسانه‌ای به بی اخلاقی دامن بزند باید فاتحه آن جامعه را خواند، اظهار کرد: هنرمند، ورزشکار، چهره سیاسی یا نخبه علمی هرکدامشان دارای حریم خصوصی هستند . این حریم برای هر کسی محترم است بنابراین باید برای سلبریتی‌ها هم در این خصوص ارزش قائل شد.
وی افزود:اگر قرار باشد حریم خصوصی افراد رعایت نشود ، آبروی افراد در معرض خطر قرار می‌گیرد. بنابراین باید آبروی افراد را در حد اعلا حفظ کنیم. اگر آبروی فردی را چه هنرمند باشد یا یک فرد عادی به واسطه اینکه طلاق گرفته یا در زندگی خصوصی‌اش دچار مشکل شده است ببریم عین بی اخلاقی است. وی تاکید کرد: وجود فضای مجازی تشدید کننده بی اخلاقی‌هاست چرا که در فضای مجازی واقعیت‌ها وارونه جلوه داده می‌شود. وقتی زندگی خصوصی هنرمندی آن هم وارونه در اختیار همگان قرار می‌گیرد باعث دلسردی‌اش می‌شود. هنرمند هم اگر دلسرد شود پیامد آن چیزی جز مهاجرت نخواهد بود در این صورت خسارت این مسئله متوجه جامعه خواهد بود.
**رضایت؛ شرط ورود به حریم خصوصی
معظمی در مورد اینکه مردم بر این باورند که پرداختن به زندگی خصوصی سلبریتی‌ها در همه جای دنیا امری طبیعی است، گفت: در همه جای دنیا که از هر لحاظ جامعه آزادی هستند، در صورتی زوایای زندگی سلبریتی‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد که با رضایت آنها باشد. سلبریتی‌ها چون که به عنوان الگو مطرح هستند باید مواظب باشند که خبطی نکنند که باعث سرافکندگی‌شان شود. اگر این مسئله رعایت نشود طبیعی است که آن هنرمند دچار مخاطره، ناامنی ذهنی یا مشکلاتی ‌شود که جبران آن بسیار مشکل است.
حسن معظمی عنوان کرد: اینکه مردم دوست دارند بدانندکه فلان بازیگر یا ورزشکار یا هر چهره محبوبشان چکار می‌کند، کجا زندگی می‌کند یا مدل ماشینش چیست در حد طبیعی و معقول است ولی اگر بخواهند در زندگی خصوصی‌شان سرک بکشند، زیانبار خواهد بود . باید این را قبول کنیم که سلبریتی‌ها حریم خصوصی دارند و نباید به آن ورود پیدا کنیم.
**باید فرهنگسازی کرد
وی با تاکید بر اینکه در صورتی رسانه یا افراد می‌توانند به حریم خصوصی سلبریتی‌ها ورود پیدا کنند که با رضایت آنها باشد، بیان کرد: چه بسا ممکن است که انتشار زندگی خصوصی فردی ترویج بی اخلاقی کند به این صورت که فرد به خود فکر می‌کند که کاری که الگویش انجام می‌دهد درست است پس او هم آن را انجام دهد. حسن معظمی خاطر نشان کرد: به نظرم باید در این زمینه فرهنگسازی کرد یعنی اینکه اگر قرار است خبری را ولو خبری داغ مربوط به یک هنرمند یا چهره سیاسی را اشاعه دهند باید در آن خبر دقت لازم صورت بگیرد تا از هرگونه خسران در جامعه جلوگیری شود. این کارشناس مسائل رسانه‌ای در پاسخ به این سوال که چه دلیلی وجود دارد که برخی رسانه‌ها با هنرمندی در مورد زندگی خصوصی‌اش مصاحبه می‌کنند و آن را در معرض دید عموم قرار می‌دهند، گفت: این گونه رسانه‌ها به رسانه‌های زرد شناخته می‌شوند. به خاطر مخاطب نداشتن دست روی موضوعاتی می‌گذارند که به زعم خودشان ایجاد علاقمندی یا کنجکاوی در مخاطب می‌کند. در واقع برای جذب مخاطب دست به چنین کاری می‌زنند. معظمی ادامه داد: از طرفی وقتی این اتفاق می‌افتد هنرمند یا چهره شناخته شده اعتمادش را نسبت به آن رسانه از دست می‌دهد ولو اینکه قرار باشد آن خانم و آقا مثلا از هم جدا شوند. چون سلبریتی‌ها به عنوان الگو و و افراد مشهور در جامعه مطرح هستند حرف و حدیث‌های بسیاری هم در موردشان مطرح می‌شود در صورتی که ممکن است اصلا درست نباشد. این کارشناس رسانه‌ای گفت: در هرجامعه‌ای که اخلاق سقوط کند فرهنگ و اعتماد عمومی تنزل پیدا می‌کند اگر این اتفاق از جانب رسانه بیفتد که فاجعه است.
-------------------------------------
** در همه جای دنیا که از هر لحاظ جامعه آزادی هستند، در صورتی زوایای زندگی سلبریتی‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد که با رضایت آنها باشد
** اینکه مردم دوست دارند بدانند که فلان بازیگر یا ورزشکار یا هر چهره محبوبشان چکار می‌کند، کجا زندگی می‌کند یا مدل ماشینش چیست در حد طبیعی و معقول است ولی اگر بخواهند در زندگی خصوصی‌شان سرک بکشند، زیانبار خواهد بود . باید این را قبول کنیم که سلبریتی‌ها حریم خصوصی دارند و نباید به آن ورود پیدا کنیم


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام