کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
چهارشنبه, 05 تیر 1398   Wednesday 26 June 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 19 اردیبهشت 1395

صفحه خبر: اقتصادی

آفتاب یزد- علی اکبر سمیعی: آزادراه تهران - شمال
همچنان پس از گذشت چند دهه، مهمترین پروژه راه‌سازی کشور است.دولت یازدهم از همان ابتدای کارش، سعی کرد که موضوع این آزاد راه را تعیین تکلیف کرده و به سرانجام برساند.البته این پروژه در سالهای گذشته با چالش‌ها و مشکلات فراوانی مواجه بوده که مانع تکمیل آن شده است.از جمله مهمترین این مشکلات، کمبود منابع مالی، بد عهدی چینی‌ها و اختلافات اداری و حقوقی میان دستگاه‌های مختلف دخیل در این پروژه بوده است. هر چند نباید از یاد برد که از زمان شروع مدیریت محمد سعیدی کیا بر بنیاد مستضعفان- که مجری ساخت این آزاد راه است- بسیاری از این اختلافات حل شده و روند اجرای پروژه تسریع شده است و شاید دلیل آن این باشد که سعیدی کیا که سابقه وزارت راه و شهرسازی هم دارد به خوبی با زیر و بم این پروژه آشنا بوده و اکنون به عنوان ریاست بنیاد مستضعفان عزم خود را
برای تکمیل آن جزم کرده است.با رفتن چینی‌ها به دلیل اتمام قراردادشان هر چند پیشرفت فیزیکی ملموسی از سوی چینی‌ها در آزادراه صورت نگرفت اما مقامات وزارت‌راه را به این نتیجه رساند که همکاری با چینی‌ها در تهران- شمال هیچ نفعی برای ما نخواهد داشت.
کره‌ای‌ها می‌آیند؟
بنا بر گزارش خبرگزاری ها، در هفته گذشته و در حاشیه سفر رییس جمهور کره جنوبی به ایران پیش قرارداد فاینانس یک میلیارد و 300 میلیون یورویی اجرای قطعه سوم آزادراه تهران- شمال با شرکت «دوو» کره جنوبی به امضا رسید.«مهران اعتمادی» مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال و «یانگ سینک پارک» رئیس و مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت دوو کره جنوبی، این پیش قرارداد را امضا کردند. مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال در حاشیه امضای این پیش قرارداد افزود: دو طرف 6 ماه فرصت دارند با بررسی همه جوانب موضوع و ارائه
نقطه نظر، قرارداد نهایی این فاینانس را امضا کنند. وی گفت: تامین مالی برای تکمیل این آزادراه برای ما اهمیت زیادی دارد بنابراین بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و وزارت راه و شهرسازی به عنوان شرکای شرکت آزادراه تهران- شمال تصمیم گرفتند از فاینانس خارجی برای تکمیل این طرح استفاده کنند و حالا شاهد امضای پیش‌قرارداد این فاینانس با شرکت دوو کره جنوبی بودیم. به گفته وی، این منطقه با 45کیلومتر طول از پل زنگوله آغاز می‌شود و تا سه راه دشت نظر ادامه دارد.
مخالف ورود قرارگاه خاتم به آزادراه شمال نیستیم
از سوی دیگر قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه هیچ تفاهمنامه‌ای با کره‌ای‌ها برای ساخت قطعات آزادراه تهران- شمال به امضا نرسیده است، اظهار داشت: تفاهمنامه‌ای که با کره‌ای‌ها به امضا رسید، درباره پروژه ساخت راه آهن اصفهان- اهواز بود. تفاهمنامه دیگری هم بین فرودگاه اینچئون کره و فرودگاه امام امضا شد.اصغر فخریه کاشان در گفت‌و‌گو با ایلنا گفت: کره‌ای‌ها برای ورود به آزادراه تهران- شمال پیشنهاد داده‌اند اما هنوز به مرحله تفاهمنامه نرسیده است.قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا امضا نشدن تفاهمنامه مشارکت کره‌ای‌ها در ساخت آزادراه تهران- شمال ارتباطی با پیشنهاد قرارگاه خاتم برای ساخت قطعات ۲ و ۳ دارد، گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء یکی از پیمانکاران قوی وزارت راه و شهرسازی است و تعامل خوبی هم بین این دو دستگاه برقرار است. فخریه‌کاشان افزود: هر جا که مصالح و منافع ملی در میان بوده
هر دو طرف- قرارگاه خاتم و وزارت راه و شهرسازی- با موضوعات مطرح شده کنار آمده‌اند و بدون مشکل پروژه‌ها پیش رفته است.وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان اینکه قرارگاه خاتم وارد پروژه آزادراه تهران- شمال شود، وجود دارد؟ اظهار داشت: هر شرکتی که بتواند شرایط ورود به این پروژه، از جمله تامین مالی ۶۰ درصدی ساخت را احراز کند، می‌تواند اعلام آمادگی کند و وارد مذاکره با وزارت راه و شهرسازی شود و مخالفتی با ورود قرارگاه در صورت تامین شرایط مورد نظر نداریم.
کره‌ای‌ها از چینی‌ها قابل اعتمادترند
در همین حال، مجید جلیل سرقلعه عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آفتاب یزد با اشاره به سابقه بد چینی‌ها در اجرای آزادراه
تهران -شمال تصریح کرد: معتقدم حضور
و سرمایه‌گذاری کره‌ای‌ها در این آزاد راه در مقایسه با چینی‌ها اطمینان بخش تر است.وی افزود: شرکت‌های کره‌ای سابقه خوبی در اجرای پروژه‌های مشابه داشته‌اند و با توجه به اینکه کمبود منابع مالی همواره یکی از مهمترین دلایل کندی روند اجرای آزادراه تهران‌-شمال
بوده امیدواریم با فاینانس کره‌ای‌ها روند اجرای
این آزادراه سرعت گیرد.سرقلعه گفت: ما زمان زیادی را
برای تکمیل آزادراه تهران - شمال از دست داده ایم. به‌نظر من این آزادراه باید خیلی وقت پیش تکمیل و افتتاح می‌شد و اگر این اتفاق می‌افتاد از طریق عایدات و عوارض آزادراه، هزینه سرمایه‌گذاری و اجرای آن جبران می‌شد.وی افزود: گروهی از نمایندگان مجلس به زودی بازدیدی از روند اجرای این آزادراه خواهند داشت.سرقلعه گفت:
با توجه به ریاست آقای سعیدی کیا بر بنیاد مستضعفان و سابقه مدیریت وزارت راه در کارنامه کاری‌اش امید می‌رود روند اجرای آزاد راه سرعت بگیرد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی:
کره‌ای‌ها برای ورود به آزادراه تهران-‌شمال
پیشنهاد داده‌اند اما هنوز به مرحله تفاهمنامه نرسیده است
عضو کمیسیون عمران:
معتقدم حضور و سرمایه گذاری کره‌ای‌ها در این آزاد راه در مقایسه با چینی‌ها اطمینان بخش تر است


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام