کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
دوشنبه, 25 آذر 1398   Monday 16 December 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 14 دی 1394

صفحه خبر: صفحه ۲۴

گفتگوی آفتاب یزد با دو عضو شورای شهر در ارتباط با اظهارات اخیر قالیباف درباره حل معضل آلودگی هوا
آفتاب یزد- سارا علایی: شهردار تهران
شنبه ‌شب طی اظهارنظری بی سابقه در برنامه‌‌‌ زنده
تلویزیونی ‌«نگاه یک» اعلام کرد که حاضر است برای حل مشکل آلودگی هوا صدور پروانه ساخت در پایتخت را متوقف کند! آن هم پروانه‌ای که جان شهرداری تهران به درآمد ناشی از صدور آن وابسته است. از سوی دیگر این اظهارنظر به اعتراف نیز می ماند؛ آن هم اعتراف به نقش شهرداری در آلودگی هوای تهران؛ موضوعی که کارشناسان محیط زیست بارها به آن تاکید کرده و جز بحث تراکم‌فروشی شهرداری، ضعف این سازمان در توسعه حمل و نقل عمومی را یکی از عوامل موثر در افزایش آلودگی هوا دانسته‌اند. چنانچه حسین آخانی فعال و کارشناس محیط زیست در ارتباط با نقش شهرداری در آلودگی هوای تهران به آفتاب یزد می‌گوید: «اگر امروز باکیفیت‌ترین خودروها و سوخت‌ها در کشور ما مورد استفاده قرار بگیرد، اما به دلیل حجم عظیم خودروها در خیابان‌ها باز هوا آلوده خواهد شد.از این رو دنیا به این نتیجه رسیده که استفاده مردم از وسایل نقلیه شخصی باید به شدت محدود شود اما نه با اعمال محدودیت که با اختصاص دادن بخش عمده معابر شهر به وسایل نقلیه عمومی. از این رو تنها نسخه‌ای که می‌توان برای رفع آلودگی هوای تهران پیچید توسعه سیستم حمل و نقل عمومی است؛ سیستم معیوبی که امروز در کشور ما وجود دارد و مقصر اصلی آن و بالتبع آلودگی شهر تهران، شهرداری است زیرا این ارگان به جای آنکه بودجه‌های خود را صرف گسترش سیستم حمل و نقل عمومی کند متاسفانه صرف ایجاد معابر جدید برای ورود بیشتر اتومبیل‌های شخصی می‌کند.» این در حالی است که محمدباقر قالیباف، پیش از این گفته بود داوطلب حل مشکل آلودگی هوای تهران نیست، اما در برنامه نگاه یک گفت که حاضر است مسئولیت آلودگی هوای تهران را تماما بر عهده بگیرد، البته مشروط بر اینکه اختیارات آن را هم داشته باشد. قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود در این برنامه تاکید کرد:‌ «مهمترین چالش آلودگی هوا نه پول است و نه قانون بلکه مدیریت است که امیدواریم این مشکل حل و فصل شود. باید بگویم که در حال حاضر ما به عنوان شهرداری تهران آماده هرگونه همکاری با دولت را داریم و هر تصمیمی که بگیرد حتی اگر کارشناسی نباشد نسبت به اجرای آن اقدام می‌کنیم چرا که معتقدیم بیش از هر زمانی به مدیریت صحیح و محکم نیاز است چرا که مشکل کمبود قانون نداریم و باید مدیریتی صحیح داشته باشیم.» آقای شهردار که گویا این روزها شدیدا بابت آلودگی هوا دلواپس شده پیش از حضور در این برنامه و اظهار نظر درباره معضل آلودگی هوا پیشتر نیز در جمع خبرنگاران تاکید کرده بود: «هیچ سازمانی به اندازه شهرداری تهران، آنالیز دقیقی از آلودگی هوا و مشکلات آن ندارد(شاید چون آمار دقیق تخریب باغات فضای سبز و تبدیل آن به برج را فقط شهرداری دارد!!!)». وی همچنین می‌افزاید: «شهرداری با استفاده از آخرین تکنولوژی و امکانات ، تسلط و شناخت کافی به آلودگی هوا دارد. روشی را که در حال حاضر مسئولان کشور برای حل مشکل آلودگی هوا دنبال می کنند درست نیست، چرا که ابتدا اجازه می‌دهیم آلودگی در هوا تولید شود و سپس نسبت به حل آن اقدام می‌کنیم، این روش غلطی است زیرا اگر نسبت به توقف منابع تولید آلایندگی اقدام نکنیم محکوم به شکست هستیم.» از همین رو به سراغ محمدمهدی تندگویان و علی صابری از اعضای شورای شهر رفتیم تا نظرشان را درباره اظهارات اخیر شهردار تهران جویا شویم.
نقش شهرداری در آلودگی هوای تهران را چقدر ارزیابی می کنید؟
تندگویان: من معتقدم شهرداری در ساماندهی و بهره‌برداری جمعیت در شهر تهران و حمل و نقل عمومی مسئولیت دارد اما اینکه با توجه به شرایط ایجاد شده در تهران می‌تواند وظایف خود را انجام دهد یا نه بحث دیگری است که من فکر می‌کنم بیشتر برای شهرداری تحمیلی است تا انتخابی؛ به عبارت دیگر موضوع جمعیت پذیری شهر تهران دست شهرداری نیست. شهرداری تنها می‌تواند ساماندهی کند جمعیتی را که متاسفانه دولت و مجلس در تمام سال‌های بعد از انقلاب نیامده‌اند برای آن قوانین خاصی را تصویب و حدی را برای شهر تهران مشخص کنند تا امروز به این وضعیت دچار نشویم.
اما متهم اصلی مسئله تراکم فروشی شهرداری است.
تندگویان: یقینا همین طور است اما سوال من این است جمعیتی که امروز در تهران حضور دارد نهایت باید جایی ساکن شوند؛ چرا هیچ‌گاه اقدامی برای جلوگیری از ورود این جمعیت به تهران انجام نگرفته است یا چرا راهکاری در این زمینه اندیشیده نشده است؟ تراکم فروشی هم یعنی اینکه به جمعیتی که وجود دارد مکانی را جهت سکونت اختصاص دهیم از این رو من فکر می‌کنم سکونت آدم ها هیچ‌گاه در شهر تولید آلودگی هوا نمی‌کند. آنچه موجب آلوده شدن هوا می‌شود این است که جمعیت ساکن در شهری باید از زیرساخت‌هایی استفاده کنند که متاسفانه تامین نمی‌شوند. تامین این زیرساخت‌ها نیز بخشی برعهده شهرداری است، بخشی با دولت و مجلس و ...
اگر بحث حمل و نقل عمومی را جزو زیرساخت‌هایی بدانیم که مسئولیتش با شهرداری است؛ می‌توانیم این اتهام را با قطعیت به شهرداری وارد کنیم که لااقل در این زمینه در موضوع آلودگی هوا نقش دارد؛ چنانچه بسیاری از کارشناسان محیط زیست نیز روی تاثیر حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا تاکید دارند.
تندگویان: بله، این موضوع را قبول دارم. اینکه تهران نیاز به شبکه حمل و نقل عمومی کامل مترو دارد در حدی که در هر نقطه آن ایستگاه مترو وجود داشته باشد، یک موضوع واضح و مبرهن است یا موضوع اتوبوس‌های تندرو پاک که حتما شهرداری در این زمینه مسئول است و اگر هم تاکنون کوتاهی کرده قابل بخشش نیست. تقصیر شهرداری در این زمینه هم بازمی‌گردد به موضوع اولویت‌بندی بودجه‌ها. شهرداری متاسفانه طی سال‌های گذشته به جای آنکه اولویت را به توسعه حمل و نقل عمومی بدهد بودجه آن را خرج مصارف دیگر کرده است. از این جهت حتما شهرداری متهم بخشی از آلودگی هوای شهر تهران است اما موضوع اصلی این است که حتی اگر امروز که 7 خط مترو داریم به 17 خط تبدیل و خطوط اتوبوسرانی کامل شود من حاضرم همین الان امضا بدهم که با این وضعیت و نبود فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، خودروهای فرسوده و ... مشکل آلودگی هوا نه تنها حل نمی‌شود که بدتر هم خواهد شد زیرا موضوع آلاینده‌ها هنوز باقی است.هر وقت دولت جسارت این را پیدا کند که کارخانه‌های خودروسازی داخلی مثل سایپا و ایران خودرو را یا کامل تعطیل یا کامل استاندارد کند مطمئن باشید مشکل آلودگی هوا حل می شود وگرنه هیچ راه‌حل دیگری دردی از آلودگی هوا دوا نمی‌کند.تازه آن زمان است که می توانیم پای شهرداری را در آلودگی هوا بیشتر به میان بکشانیم و بحث توسعه حمل و نقل عمومی را پیش بکشیم.
ضعف شهرداری؛ عدم اولویت‌بندی بودجه‌
پس فعلا تنها اتهام شهرداری در اولویت‌بندی بودجه است؟
تندگویان: بله، شهرداری در اولویت‌بندی بودجه‌ها و اقداماتش خطا کرده یعنی جایی که باید بودجه را صرف توسعه شبکه حمل و نقل کند صرف اقدامات دیگری کرده است.
مثل ساخت پل صدر و ...
تندگویان: هم در زمینه شبکه بزرگراهی، هم در زمینه ساخت تونل‌ها و بزرگراه‌ها، هر چند آنها هم نیاز شهر بوده اما شهرداری نباید این اقدامات را در اولویت جلوتر از شبکه حمل و نقل عمومی می‌گذاشت که متاسفانه گذاشته است.در نهایت اتهام شهرداری در آلودگی هوا عدم اولویت‌بندی بودجه‌ برای اختصاص به شبکه حمل و نقل عمومی است. هر چند با رفع این موضوع باز هم مشکل آلودگی هوا به طور کامل حل نمی شود زیرا مشکل جمعیت پذیری شهر تهران، خودروهای فرسوده، شهرک‌های اقماری تهران، کارخانه‌های دودزا آلاینده اطراف شهر تهران و ... همچنان وجود دارد.
صابری: من نمی‌توانم میزان نقش شهرداری در آلودگی هوای تهران را با درصد کیفی بگویم اما صددرصد بدون نقش نیست. ولی بحث اصلی به برنامه‌های کلان باز می‌گردد به اینکه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا که در دولت هشتم تهیه شده بود در دولت نهم و دهم متوقف می‌ماند و این برنامه را به مدت 8 سال عقب می‌اندازد؛ طبق این برنامه هم مشخص شده بود طی 15 سال آینده که جمعیت، تعداد خودرو و ... افزایش یافت چه کار کنیم که دچار مشکل نشویم و حداقل اثر افزایش در حوزه‌های مختلف جامعه که در آلودگی هوا نیز موثرند را ثابت نگه داریم. از این رو نقش شهرداری در آلودگی هوای تهران در مقابل نقش دولت نهم و دهم ناچیز است. شهرداری نیز تنها در یک بخش مقصر است نه همه بخش‌ها.
آقای قالیباف در گفتگوی اخیرشان در تلویزیون به نوعی اعتراف کرده که بحث صدور پروانه ساخت و ساز یکی از عوامل آلوده کننده هواست و حتی برای حل مشکل آلودگی هوا قولی مبنی بر توقف صدور این پروانه‌ها را داده است.چقدر می‌توانیم به این قول آقای شهردار امیدوار باشیم؟
تندگویان: از آنجا ما در بودجه‌های شهرداری که طی دو سال اخیر در حال بررسی آن هستیم می‌بینیم که ضریبی از بودجه درآمدی شهرداری هر سال در حال کاهش و بودجه‌های پایدار شهری آن در حال افزایش است این قول تا حدی می‌تواند درست باشد اما اینکه تا چند سال دیگر این قول عملیاتی می‌شود را نمی‌توانم حتی پیش‌بینی کنم. اگر درآمد دولت از منابع دیگر تامین شود شهرداری صددرصد می‌تواند فروش تراکم را متوقف کند و اداره شهر را از طریق منابع پایدار دیگر تامین کند.
قول آقای قالیباف منطقی نیست
صابری: صدور پروانه ساخت و ساز تابعی از تقاضای مردم است حال چه تقاضای واقعی چه کاذب، به عبارت دیگر این بخشی از حقوق مردم است، از این رو شهرداری با چه حق و قانونی می‌خواهد این حق را از مردم بگیرد، البته می‌شود این کار را کرد، اما به ابزارهای قانونی نیاز دارد که شهرداری نمی‌تواند در آن دخالت کند مثل طرح تفصیلی، طرح جامع و ... یعنی اینگونه نیست که شهرداری اراده کند صدور پروانه ساخت و ساز متوقف شود. تنها کاری که شهرداری در این زمینه می‌تواند بکند این است که ابزارهای تشویقی را کاهش دهد تا رغبت به ساخت و ساز هم کمتر شود. مگر می‌شود صدور پروانه ساخت و ساز به طور کل متوقف شود؟! از این رو این قول آقای قالیباف منطقی نیست بلکه نیاز به قانون بازرسی و توجیه دارد.از سوی دیگر، شهرداری به جای این اقدام می‌تواند انحرافات ایجاد شده بعد از ساخت و ساز را اصلاح کند مثل نبود پارکینگ و ... که بحث ترافیک را به وجود می‌آورد یا موضوع حمل و نقل عمومی را پیگیری کند. همچنین باید بگویم اگر ساخت و سازها در تهران غیرمجاز است که حتی اگر در آلودگی هوا هم نقشی ندارد خلاف است، اگر مجاز باشد هم که حق شهروندان است و یک دفعه نمی‌توان آن را از مردم سلب کرد. درحالی که قانون هم این حق را برای او در نظر گرفته است. مسئله بعدی اینکه آیا واقعا این یک اقدام مشکل آلودگی هوا را حل می‌کند؟ حال ساختمان اضافه نشود مگر از تعداد خودروهای فرسوده موجود در خیابان‌ها کم می‌شود؟ موتورهای آلاینده و نبود مترو و وسایل حمل و نقل عمومی مناسب چطور؟به عبارت بهتر، وقتی شهرداری به تنهایی در آلودگی هوا نقشی ندارد در رفع آن هم به تنهایی کاری نمی‌تواند بکند.
ضعف دولت رافع مسئولیت شهرداری نیست
آقای قالیباف طی چند وقت اخیر چند باری بر سوءمدیریت دولت یازدهم در حل معضل آلودگی هوا تاکید کرده‌اند این در حالی است که به خود شهرداری هم این اتهام وارد است.مثل اختصاص بودجه ساخت مترو به ساخت پل صدر، عدم تحقق وعده شهرداری برای ساخت 30 کیلومتر مترو در سال 93 و تقلب در ارائه برگه معاینه فنی و ... اینها نشان دهنده این موضوع نیست که شهردار هم به نوعی وارد چرخه پاسکاری توپ به زمین دیگران شده است؟
صابری: متاسفانه این بحث از زمانی که شروع شده وارد این چرخه پاسکاری هم شده است. اگر آقای شهردار معتقد است دولت باید فلان مقدار بودجه بابت توسعه حمل و نقل عمومی به شهرداری می‌داده و نداده این رافع مسئولیت شهرداری نیست. من واقعا از آقای شهردار و همه کسانی که توپ را به زمین دیگران پاسکاری می‌کنند خواهش می‌کنم به جای این اقدامات، مسئولیت آن بخش از وظایف قانونی خود را در زمینه آلودگی هوا را بپذیرند و فقط در همان حیطه به فکر اصلاح امور باشند. آقای قالیباف بارها اعلام کرده «ما مشکلات دولت را می‌دانیم» اگر اینگونه است پس نیازی به بیان چند باره ضعف دولت نیست و آقای قالیباف نباید آن را دائم بر سر دولت بکوبد. از سوی دیگر، ما از شهرداری انتظار معجزه نداریم که یک دفعه وعده توقف صدور پروانه ساخت و ساز می‌دهد، عمل به وظیفه قانونی تنها خواسته ما از شهرداری است.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام