کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
یکشنبه, 04 اسفند 1398   Sunday 23 February 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 03 بهمن 1398

صفحه خبر: سیاسی

حسن کریمی سنجری‪-‬ در این که توان تولید صنعت خودرو به شدت کاهش یافته است ، شکی نیست. ما در سال 96 بیش از یک میلیون و دویست هزار خودرو تولید و با احتساب خودروهای وارداتی بیش از
یک میلیون و چهارصد هزار خودرو را شماره گذاری
کردیم. در سال 97 تولید خودروی ایران زیر یک میلیون دستگاه بود که 35 درصد نسبت به سال 96 افت تولید را شاهد بودیم. این روند در سال 98 هم تکرار شده است. ما تنها توانستیم بخشی از نیاز بازار داخل را تامین کنیم و تقاضاها به صورت سرکوب شده و تعهدات معوق شده، باقی مانده است. بخشی هم حتی به مرحله تعهد نرسیده است که با توجه به ظرفیت‌های موجود عملا امکان پذیر نیست .
عرضه خودرو کاهش یافته و صادرات ما که بخشی از آن به عراق و سوریه و سایر کشورهایی که ارتباط خوبی با ما دارند به خاطر مشکلات تحریم‌ها که سد بزرگی برای نقل وانتقال پول بوده ، دچار مشکل شده است.
نقل وانتقال پول از داخل به خارج و بالعکس یعنی دریافت آن از خارج عملا امکان پذیر نیست .در شرایط فعلی ما نمی توانیم مطالبات خود را از کشورهایی که به آنها صادرات داریم، دریافت کنیم. نیاز داخل نیز تامین نمی‌شود و صادرات هم محلی از اعراب ندارد. همین که شرکتهای خودروساز بتوانند تقاضای داخل را تامین کنند در شرایط فعلی مهم است. البته در مورد ایران خودرو گفته می شود که این شرکت معوقات خود را قرار است تا خردادماه سال آینده پاس کند. به طور کلی مشکل اساسی شرکتها تنها نقدینگی نیست. خودروسازان از اسفندماه سال گذشته تاکنون مجاز به افزایش قیمت نبودند.
افزایش قیمت وگرانی خودرو به خاطر فاصله کف بازار تا کارخانه است، تاجایی که این فاصله در قیمت برخی خودروها تا 50 میلیون تومان می رسد. خودروسازان به خاطر قیمت گذاری دستوری دچار مشکل هستند. نقدینگی بخشی از مشکلات آنهاست. در حال حاضر مطالبات معوق قطعه سازان از خودروسازان بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان است که خودروسازان مدعی هستند حدود 10 هزار میلیارد تومان آن بیش از 120 روز گذشته و به اصطلاح معوق شده است. نقدینگی تنها یک مسکن است تا شرایط فعلی را بهبود دهد. باید ریشه اصلی
زیاندهی شرکتها را به صورت اساسی بررسی
کرد. اصلاح روش‌های مدیریتی و ساختارهای تولید و مالی و... باید صورت گیرد تا شرکتهای خودروساز مطمئن شوند قرار نیست مادام زیانده شوند و هر سال زیان انباشته داشته باشند.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام