کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
شنبه, 30 شهریور 1398   Saturday 21 September 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 08 مهر 1394

صفحه خبر: زندگی

استرس بخش جدایی ناپذیری از زندگی امروز را تشکیل داده است. اما استرس بیش از اندازه می‌تواند تندرستی را به خطر بندازد و خطر ابتلا به پر فشاری خون و آسیب دیدگی کلیه‌ها را افزایش دهد. با آموختن تاثیرات استرس بر بدن به راحتی می‌توان روش‌های کنترل این اختلال را آموخت.
استرس چیست؟
استرس چیزی است که می‌تواند باعث به هم خوردن تعادل بدن و بروز مشکلات جسمی‌و روحی - بیماری، عفونت، آسیب دیدگی، استرس، پرخاشگری و ... - شود. ابتلا به بیماری‌های مزمن - بیماری کلیوی - نقش تعیین کننده ای در بروز استرس ایفا می‌کند. استرس روحی که در نتیجه اتفاقات مختلف بروز می‌کنند چیزی است که هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. افزایش فشارخون، اتساع مردمک، افزایش میزان چربی و قند خون و ... واکنش طبیعی بدن به استرس است.
چگونه استرس به کلیه‌ها آسیب می‌زند؟
نه تنها واکنش بدن شما به شما در مهار استرس با خطرات آنی یا بحران کمک می‌کند، همچنین می‌توانید به عنوان یک محرک مثبت در حال دست زدن به چالش در آن هنگام زندگی را به درستی هدایت کنید. با این وجود، وقتی بدن تان در دراز مدت تحت فشار استرس شدید قرار داشته باشد، واکنش‌های جسمی‌نشان داده و تندرستی تان را به خطر می‌اندازد. ترکیبی از افزایش فشار خون، ضربان قلب، میزان قند و چربی خون، خطر بروز بیماری‌های گوناگون مانند دیابت، بیماری قلبی و ... را افزایش می‌دهد. واکنش‌های کنترل نشده بدن به استرس می‌توانند به کلیه‌ها آسیب بزنند.
کلیه‌ها که وظیفه شان تصفیه خون است به شدت در مقابل پر فشاری خون و بیماری دیابت آسیب پذیر هستند. بنابراین، افرادی که از این بیماری رنج می‌برند در معرض ابتلا به بیماری کلیوی قرار دارند. خطر ابتلا به بیماری عروق قلب، مبتلا به بیماری کلیه را تهدید می‌کند. پس برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و کلیوی و ارتقا تندرستی باید مدیریت استرس به بخش مهمی‌از زندگی تان تبدیل شود.
چگونه می‌توان استرس را کنترل کرد؟
خلاص شدن ازشراسترس ونمایان نشدن واکنش‌های جسمی‌به این اختلال تقریبا غیرممکن است. با این وجود، با مطالعه و اجرای توصیه‌های زیر می‌توان علاوه بر کنترل استرس، واکنش‌های بدن به این اختلال را مدیریت کرد:
- مصرف مواد غذایی سالم
- محدود کردن مصرف نمک و کافئین
- محدود کردن مصرف شکر و چربی
- اختصاص دادن زمان خاص برای تمدد اعصاب
- آموختن و اجرای تکنیک‌های یوگا، تنفس عمیق و ...
- دعا کردن
- گفتگو با دوست، همسر، متخصص مشاور و ...
- نوشتن مشکلات و فکر کردن به بهترین راه حل آنها
- تعیین اهداف واقع بینانه و قابل دسترس
- داشتن خواب آرام و کافی
- داشتن دیدگاه مثبت
- مسافرت رفتن
- ورزش کردن و داشتن حرکات بدنی
بهبود کیفیت رژیم غذایی و افزایش فعالیت‌های بدنی مواردی هستند که هر یک از افراد باید به آنها توجه کنند. گفتگو با متخصص تغذیه واجرای توصیه‌های او تغییر رژیم غذایی و روش زندگی را آسان تر می‌کند. استفاده از سایرروش‌های مدیریت استرس به انتخاب شخصی شما بستگی دارد. شما ممکن است گوش دادن به موسیقی را دوست داشته باشند، درحالی که سایرافراد به اجرای تکنیک‌های تمدد اعصاب علاقه داشته باشند. کنترل استرس به بهبود خلق وخو وحفظ تندرستی کمک می‌کند. منبع: بنیاد امور بیماری‌های خاص


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام