کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
جمعه, 15 آذر 1398   Friday 6 December 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 12 آذر 1398

صفحه خبر: زندگی

شاید تعجب کنید اگر بدانید گزینه‌های غذایی سرشار از زینک (روی) منجر به کاهش علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.به گزارش آوای سلامت ،ماده معدنی زینک برای رشد و ترمیم بافت‌ها ضروری است و در بسیاری از مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنید، یافت می‌شود:
گوشت گاو
هر 100 گرم گوشت گاو حاوی 8.6 روی است. برای همین هم می‌‌توان گفت که گوشت گاو منبع طبیعی زینک محسوب می‌شود. در حالت کلی با داشتن یک برنامه‌ غذایی سالم و متعادل مشکلی برای جذب نیاز روزانه به این ماده‌ معدنی پیش نمی‌‌آید.
لوبیا
یک دوم فنجان لوبیای قرمز تیره حاوی 0.9 میلی گرم روی است و 6 درصد میزان نیاز به این ماده معدنی را تامین می‌کند. لوبیا همچنین سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و آهن است لذا توصیه می‌شود افراد مصرف لوبیا را در رژیم غذایی خود بگنجانند .
بلغور جوی دو سر
جو دو سر ازغلات بسیار مغذی با خواص درمانی بسیاری است بدین صورت که مصرف یک دوم فنجان از بلغور جو حاوی 1.6 میلی گرم از روی است و منبع خوبی از فیبر، ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی محسوب می‌شود لذا مصرف آن به افراد توصیه می‌شود .
شکلات تلخ
شکلات هرچه تلخ ترباشد، زینک بیشتری دارد.ممکن است شکلات تلخ به محبوب ‌ترین منبع تامین زینک برای شما بدل شود، اما باید به خاطر داشته باشید که شکلات تلخ نمی‌تواند به تنهایی نیاز بدن را تامین کند، می‌توانید روزانه فقط یک تکه شکلات میل نمائید.
مرغ
گوشت مرغ فقط حاوی پروتئین نیست بلکه منبع مفید برای تامین زینک نیز به حساب می‌‌آید. برای جذب حداکثر مواد مغذی آن، از مرغ بدون پوست استفاده کنید. فقط 90 گرم مرغ بدون پوست کباب ‌پز شده می‌تواند زینک روزانه‌‌ افراد را تامین نماید.
آجیل و دانه‌ها
مغزها و دانه‌ها یکی دیگر از منابع بزرگ زینک هستند. به عنوان مثال، مصرف هر اونس دانه کدو تنبل، 15 درصد نیاز روزانه شما به زینک را برطرف می‌کند. یک قاشق از دانه‌های چیا نیز حاوی 0.5 میلی گرم زینک است و مصرف آن به افراد توصیه
می‌شود .
غلات غنی شده
به طور کلی مصرف یک وعده از غلات غنی شده 3.8 میلی گرم زینک دارد و
25 درصد نیاز روزانه به زینک را تامین می‌کند لذا توصیه می‌شود برچسب پشت محصول را بررسی و بهتر است غلاتی را انتخاب کنید که حداقل حاوی 5 گرم فیبر در آن باشد.
ماست
محصولات لبنی زینک فراوان دارند . یک فنجان شیر کم‌ چرب 1 میلی گرم زینک دارد و 17 درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می‌کند. این در حالی است که یک فنجان ماست کم‌ چرب 20 درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می‌کند.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام