کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
دوشنبه, 22 مهر 1398   Monday 14 October 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 18 مهر 1398

صفحه خبر: فرهنگی

آفتاب یزد – یوسف خاکیان: روز گذشته مهشید افشارزاده کارگردان سینما طی سخنانی بیان کرد:‌ «هنوز هم به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای ساخت فیلم «مردی از جنوب شهر» هستم.» این نویسنده سینما در ادامه گفت: «تهیه کننده فیلم تلاش‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذار انجام داده اما با توجه به دستمزدهای بالای بازیگران هنوز موفق نشده است.» کارگردان فیلم «پنج ستاره» با بیان اینکه چرا باید یک بازیگر ضعیف ۴۰۰ میلیون تومان بخواهد، توضیح داد: «این خانه از پای بست ویران است چراکه فیلمسازی فقط محدود به ارگان‌های دولتی شده و تهیه‌کنندگان خصوصی نمی‌توانند در این فضا فعالیت جدی داشته باشند.» بازیگر فیلم «بای سیکل ران» در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد:‌ «چگونه انتظار داریم بخش خصوصی به فعالیت خود ادامه دهد در حالی که بخش دولتی از برخی کارگردانان و فیلم‌ها حمایت می‌کند و اکران‌های طولانی به آنها می‌دهد.» این کارگردان در پایان سخنانش با بیان اینکه مجموعه‌های دولتی از افراد سفارش شده حمایت می‌کنند، گفت: «با روند به رو به رشد دستمزد بازیگران نباید انتظاری از فعالیت بخش خصوصی داشته باشیم و معلوم نیست چه کسی این روند را در سینما به وجود آورد.»
با توجه به اینکه بارها گزارش‌های متعددی درباره اوضاع و احوال سینمای ایران توسط خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های مختلف منتشر شده اما هنگامی‌که هنرمندان دیگری درباره مشکلات این حوزه اظهارنظرهایی را بیان می‌کنند نشاندهنده این است که نه تنها مشکلات این حوزه هنوز برطرف نشده بلکه علاوه بر زخم‌های کهنه ای که سالها در سینما وجود داشته زخم‌های جدیدی نیز از پیکره این حوزه سرباز کرده و فعالان این عرصه را با مشکلات دیگری مواجه کرده است. این بار نیز اظهارات مهشید افشارزاده را به عنوان سوژه این گزارش انتخاب کرده ایم تا به تحلیل مشکلاتی که از زبان این کارگردان سینما بیان شده بپردازیم. افشارزاده در سخنانش
به مواردی اشاره کرده که مسئولان و دست اندرکاران
سازمان سینمایی در وزارت ارشاد باید آنها را جدی گرفته و در
حل و فصل آنها اهتمام جدی داشته باشند.
* اولین نکته ای که در سخنان کارگردان «هتل پنج ستاره» وجود دارد درباره دلیل عدم فعالیت در حوزه فیلمسازی است. آنجا که می‌گوید: «هنوز هم به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای ساخت فیلم «مردی از جنوب شهر» هستم» این بخش از سخنان افشارزاده نشانگر این است که سینما با توجه به جذابیتی که برای دیده و مطرح شدن دارد اما نزدیک شدن به آن حداقل برای قشر سرمایه گذار با ریسک‌های بالایی همراه است. مسائلی مانند قاچاق فیلم، توقیف و
عدم استقبال تماشاگر از فیلم‌های سینمایی این حقیقت را به
سرمایه گذارانی که می‌خواهند در حوزه سینما فعالیت کنند گوشزد می‌کند
که سرمایه گذاری در این حوزه با درصد خطر بالایی برخوردار بوده و ممکن است بازگشت سرمایه را به همراه نداشته باشد. این دقیقا همان مسئله ای است که کارگردانان دیگری که در حوزه سینما فعالیت می‌کنند نیز با آن مواجه هستند. مسئله نبود سرمایه گذار مسئله ای
است که با تورم افسارگسیخته ای در حوزه سینما به وجود آمده و روز به روز هم بر شدت و حدت آن افزوده می‌شود. این موضوع را
می‌توان از سخنانی که تهیه کنندگان فیلم‌های سینمایی درباره
عدم استقبال سرمایه گذاران برای ساخت فیلم‌های سینمایی می‌زنند نیز
دریافت. تازه اگر سرمایه گذاری هم پیدا شود با یک حساب دو دو تا چارتایی در می‌یابد که تنها برای بازگشت سرمایه ای که در زمان پیش تولید فیلم صرف می‌کند باید زمان زیادی را صبر کند، این در حالی است که این سرمایه گذار می‌تواند در بخش دیگری که هم از بازدهی بیشتری برخوردار است و هم به زمان کمتری برای بازگشت سرمایه اش نیاز دارد، سرمایه گذاری نماید.
* المان دیگری که در سخنان بازیگر سریال «روزگار قریب» وجود دارد موضوع دستمزد بالای بازیگران سینماست. مسئله ای که اولین باری نیست که کارگردان یا تهیه کننده ای درباره آن اظهارنظر کرده و از آن گلایه می‌کند. اما مهشید افشارزاده علاوه بر آنچه پیش از این فعالان حوزه هنرهفتم به آن اشاره کرده اند موضوع دیگری را درباره دستمزد بازیگران بیان می‌کند، آنجا که می‌گوید: « چرا باید یک بازیگر ضعیف ۴۰۰ میلیون تومان بخواهد» درخواست دستمزد 400 میلیونی توسط یک بازیگر ضعیف این نکته را در ذهن متبادر می‌کند که اوضاع سینما از آنچه به نظر می‌رسد بغرنج تر است چرا که بی شک هنگامی‌که یک بازیگر ضعیف درخواست دستمزدی 400 میلیونی می‌کند چه انتظاری از یک سوپراستار می‌توان داشت که درخواست دستمزد یک میلیارد و نیمی‌نکند. کارگردانان، تهیه کنندگان و اهالی رسانه بارها به موضوع دستمزدهای نجومی‌بازیگران اشاره کرده و آن را به عنوان معضلی که گرفتاری‌های متعددی برای فعالان هنر هفتم ایجاد کرده معرفی کرده اند اما گویا مسئولان و دست اندرکاران مرتبط با این موضوع قرار نیست هیچ توجهی به آن کنند.
* بخش سوم اظهارات بازیگر سریال «آیینه» در تایید سخنانی است که بند اول این گزارش بیان شد. آنجا که این بازیگر می‌گوید:
« چگونه انتظار داریم بخش خصوصی به فعالیت خود ادامه دهد» این نویسنده در ادامه سخنانش موضوع دیگری را بیان می‌کند که در گذشته کمتر به آن پرداخته شده است. آنجا که می‌گوید: «بخش دولتی از برخی کارگردانان و فیلم‌ها حمایت می‌کند و اکران‌های طولانی به آنها می‌دهد» این موضوع که برخی از کارگردانان و فیلم‌ها بیشتر مورد توجه دست اندرکاران اکران هستند و به آنها اکران‌های طولانی تر می‌دهند پیشتر نیز توسط کارگردانان و تهیه کنندگان دیگری نیز مطرح شده و آنها نیز سخنانی را در این رابطه بیان کرده بودند. بدون هیچ پیشداوری و قضاوتی باید پذیرفت که هنگامی‌که موضوعی به طور مکرر و مستمر توسط کارگردانان و تهیه کنندگان متعدد مطرح می‌شود باید مورد توجه کارشناسان سازمان سینمایی و شورای صدور پروانه نمایش قرار گیرد و در صورت عدم صحت این موضوع برای تنویر افکار عمومی‌توضیحاتی را ارائه کنند و یا اینکه در صورت صحت اظهارات بیان شده، موضوع را کارشناسی کرده و راهکارهایی برای حل این مشکل اتخاذ نمایند تا در آینده شاهد مساوات و برابری حق اکران برای همه فیلمها و فیلمسازان باشیم.
* اما بخش پایانی سخنان افشارزاده را به نوعی می‌توان مهمترین بخش از اظهارات او دانست. آنجا که می‌گوید: «معلوم نیست چه کسی این روند را در سینما به وجود آورد» پرسشی که این کارگردان در انتهای گفتگویش بیان کرده بهترین استارت برای حل معضلاتی است که مدتهای مدیدی است گریبان سینما و سینماگران را گرفته و قصد رها کردن آن را هم ندارد. سینماگرانی که هم سوژه‌های خوبی برای ساخت فیلم دارند و هم توان تولید محصولات فرهنگی متناسب با شرایط روز، اما مسائلی از قبیل مواردی که اشاره شد و البته موارد دیگری که در آینده به آنها اشاره خواهیم داشت موجب می‌شود که آنها عطای فیلمسازی را در حوزه سینما به لقایش بخشیده و یا گوشه عزلتی را برای خود برگزیده و سکوت اختیار کنند و یا مانند مهشید افشارزاده مدام منتظر رخ دادن اتفاق خوبی در حوزه کاریشان باشند. پر واضح است که خالی کردن این چنینی عرصه فیلمسازی برای کارگردان پیشکوست و کاربلد موجبات فعالیت فیلمسازانی را ایجاد می‌کند که برای پیشبرد اهدافشان همواره در سینما از بند «پ» استفاده کرده و از این رهگذر به اهداف اقتصادی و بعضا فرهنگی خودشان هم می‌رسند.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام