کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
یکشنبه, 27 مرداد 1398   Sunday 18 August 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 23 مرداد 1398

صفحه خبر: گزارش

امروزه، نان، پنیر و گردوی صبحانه، برای برخی از خانواده‌ها به کیک، ساندویچ، نوشابه و آبگوشت در وعده غذایی ناهار به پیتزا، سوسیس و کالباس تبدیل شده و این درحالی است که این دو نوع رفتار و الگوی تغذیه‌ای، از نظر تامین نیازهای تغذیه‌ای، تناسب و تشابهی با هم ندارند و شاید به همین دلیل نیز هست که با وجود پیشرفت علم، همچنان گرفتار سوءتغذیه، کمبود آهن، انواع ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها هستیم که این امر خود باعث بروز و ظهور انواع بیماری‌ها و سرطان‌هاست.
الگوی خوراکی و تغییرات آن در ایران ناشی از ضرورت است، سبک زندگی جامعه ایران تغییر کرده و به همین دلیل الگوی تغذیه مردم نیز تغییر یافته و در حقیقت مردم ایران به دلیل فرصت کمی‌که دارند، به سوی مصرف مواد فست فودی سوق می‌یابند و این امری طبیعی است، اما آنچه بسیار مهم است و مورد توجه قرار نمی‌گیرد این است که الگوی تغذیه ایران نا سالم و نا مطلوب است، مواد غذایی و بهداشتی فست فودها باید کنترل شوند و لبنیات و سبزیجات در سبد تغذیه ایرانیان مورد توجه
قرار گیرد. البته این مشکل در کشور هم انکار ناپذیر است که این روزها لبنیات بیشتر خوردن پول بیشتر می‌خواهد. پول بیشتر اقتصاد بهتر می‌خواهد و اقتصاد بهتر فضای مساعدتر یعنی همه گزینه‌ها به هم مربوط است.
برای آنکه ایرانی‌ها به غذای سالم و مقوی دسترسی داشته باشند ضروری است معیارهایی را مورد توجه و دقت قرار داد. در وهله نخست باید برای حل معضل تغذیه جامعه ایران کنترل مواد اولیه مصرفی در تولیدکنندگان غذایی با نظارت بیشتری انجام شود. بخشی که موظف است نظارت کند ضرورتاً باید همگام با بخشی که باید بر آن نظارت شود توسعه پیدا کند؛ همچنین باید در فرهنگ سازی از راه‌های مختلف هزینه شود.
بحث الگوی غذایی و تغییرات آن ناشی از ضرورت است مثلا در تهران ممکن است که افراد زمان کمتری داشته باشند محلی که یک غذایی را می‌خواهد عرضه کند به لحاظ هزینه ای مکانش خیلی
گران تر است، اگر همین را با یک شهرستان مقایسه کنیم؛ مثلا در شهرهای کوچک بسیاری جاها ظهر مغازه‌ها بسته هستند و همه افراد هم در خانه هستند، ولی در تهران چنین چیزی نیست صبح که فرد بیرون می‌آید معمولا آخر شب به خانه می‌رود، انواع مغازه‌های غذا با تنوع مختلف در فعالیت هستند لذا در تهران یک الگو و در شهرستان‌ها یک الگو دیگر وجود دارد ولی قاعدتا در ایران اگر مثلا در تهران ضرورت استفاده از فست فود به وجود می‌آید در شهرستان‌ها چنین ضرورتی وجود ندارد چون وقت و فرصت هست ولی در شهرستان هم به پیروی از تهران عمل می‌شود آنجا را هم زنجیره ای می‌کنند و این پراکندگی‌ها به وجود می‌آید. مثلا ۵ سال پیش چقدر فلافلی در کشور وجود داشت؟ در صورتی که این یکی از غذاهای بومی‌یک منطقه بود.
هنگامی‌که از یک نقطه مهاجرتی به نقطه دیگر صورت می‌گیرد، فرهنگ‌های غذایی و تغذیه ای نیز جابه‌جا می‌شوند و در واقع مهاجرت می‌کنند و در نتیجه الگوی خوراکی و غذایی هم تاثیر پذیر می‌شود.
در مجموع به نظر می‌رسد باید الزامات تغییر الگوی غذایی مردم را پذیرفت اما باید با تبلیغات دقیق غذای خوب و مناسب را هم به مردم معرفی کرد تا هزینه درمان سرباری برای درآمد و بودجه کشور نباشد.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام