کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 15 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
جمعه, 01 تیر 1397   Friday 22 June 2018
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

آفتاب یزد بر روی سرور های قدرتمند هاست ابری پارس پک میزبانی می شود

زمان انتشار: 29 شهریور 1394

صفحه خبر: اقتصادی

بازار خودرو برای چینی‌ها بعد از توافق هسته‌ای و البته در آستانه آن یکباره تغییر کرد. در حالی که طی سال‌های گذشته انحصار حاکم بر بازار خودروی ایران منجر به آن شده بود تا واردات بی رویه خودروی بی‌کیفیت چینی در ایران رونق بگیرد، خبرهای توافق هسته‌ای یکباره بهشت بازار ایران را برای این خودروها، به دوزخی دهشتناک تبدیل کرده است. به گزارش تابناک اما توافق هسته‌ای و اخبار آن به یکباره همه چیز را تغییر داد. حضور هیات‌های تجاری از کشورهای غول اقتصادی در اروپا نظیر آلمان و ایتالیا و فرانسه و انتشار اخباری مبنی بر تمایل آنها برای سرمایه گذاری در بازار و صنعت خودرو ایران کافی بود تا بازار تولیدات داخل و به ویژه مونتاژ و واردات خودروهای چینی یکباره با رکودی بی سابقه مواجه شوند؛ رکودی که حرکت‌های خودجوش مردمی نیز به آن دامن زد.اما در این میان اگر خودروسازان داخلی بر مدار قبلی خود مبنی بر افزایش قیمت بدون کیفیت اصرار ورزیدند، خودروسازان چینی که اکنون به شدت موقعیت خود را در خطر می‌دیدند، راه دیگری را انتخاب کردند؛ تخفیف‌های چند میلیونی و ایجاد شرایط ویژه فروش برای مشتریان خودرو. چینی ها، هوشیار از این موضوع که با ورود خودروسازان اروپایی دیگر کمتر کسی به خودروهای آنها اقبال نشان خواهد داد، اکنون سعی دارند تا به هر طریق ممکن، بازار خوب چند سال اخیر خود در ایران را پابرجا نگه دارند و در این راه هیچ ابایی از فروش زیر قیمت حتی تا 20 میلیون تومان هم ندارند.شاهد این موضوع آگهی‌های فروش اقساطی و ویژه نقدی برای برخی تولید کنندگان و وارد کنندگان خودروی چینی است اما در حالی که در نگاه اول میت وان به خوبی تشخیص داد که چنین حرکت‌هایی
در پی حفظ بازار است، پرسش اصلی اینجاست چه عواملی سبب می‌شود این خودروها با تخفیف‌های چند میلیونی به مشتریان عرضه شود و چرا شرکت‌ها حاضر به یک چنین اقدامی هستند؟در این میان دو سناریو قابل توجه است: نخست اینکه این تخفیف‌های چند میلیونی یک نکته را به ذهن متبادر می‌کند و آن اینکه هنوز مونتاژ کنندگان و وارد کنندگان خودروهای چینی از قبل فروش‌های اینچنینی و با تخفیف‌های قابل توجه یک حاشیه سود معقول دارند. به عبارت دیگر حتی با وجود تخفیف‌هایی نزدیک به 20 میلیون تومان فروشندگان این خودروها سود لازم را از تجارت خود در این راه خواهند برد.سوی دیگر این ماجرا آن است که پیش از این، خودروهای چینی با سودهای هنگفت به مشتریان فروخته می‌شده است به عبارت دیگر در جایی که مونتاژ کنندگان و واردکنندگان خودروی چینی حاضر هستند خودروهای خود را با این تخفیف‌ها به دست مشتریان برسانند و هنوز هم سود مطمئن خود را داشته باشند، می‌توان به خوبی حدس زد که بهای اصلی خودروهای چینی از قبل واردات یا مونتاژ چقدر بوده و پیش از این خودروهای چینی با چه شرایطی به دست مشتریان می‌رسیده است.توجه به این نکته که اکنون اغلب این خودروها توسط تولیدکنندگان داخلی یا با همکاری آنها مونتاژ و فروخته می‌شوند، داستان سودهای کلان و بی حساب و کتاب خودرو برای خودروسازان یا حتی وارد کنندگان را تکرار می‌کند که البته داستان جدیدی نیست و پرسش این است که با توجه به این موضوع اکنون چه کسی قرار است به
حساب پول‌های اضافی که در این مدت از مشتریان خودروهای چینی گرفته شده، رسیدگی کند؟سناریوی دوم اما قابل قبول تر به نظر می‌رسد و در مجموع سابقه رفتارهای تجاری و استراتژی‌های اقتصادی چین نیز موید آن است. این سناریو یک محور اصلی دارد و آن سیاست دامپینگ از سوی واردکنندگان یا تولیدکنندگان خودروهای چینی است.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام