کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
سه شنبه, 29 مرداد 1398   Tuesday 20 August 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 22 تیر 1398

صفحه خبر: اقتصادی

آفتاب یزد - گروه اقتصادی : کم فروشی در اجناس مختلف این روزها صدای مردم را در آورده است. بسیاری از مشتریان این گونه محصولات، از پدیده خالی بودن بیشتر فضای درون بسته‌ های خریداری شده ،شاکی هستند.
مزه‌ی تلخ کم‌فروشی را حداقل روزی یکبار حس می‌کنیم. در خرید انواع محصولات مثل لبنیات، رب ‌گوجه‌فرنگی، کنسروجات، دستمال‌کاغذی، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد شوینده و حتی چیپس و پفک و ... پیش آمده که وقتی بسته و در آن محصول را باز می‌کنیم، شاهد کم بودن فاحش مواد داخل بسته، نسبت به آن چه قبلا خریداری کرده‌ایم؛ هستیم، که این مسئله نه تنها در عرف امری ناپسند تلقی می‌شود بلکه در اسلام هم به شدت از آن نهی شده است.
به طور میانگین حداقل روزی یکبار برای خرید مواد غذایی و تنقلات به سوپر مارکت سر کوچه یا دو خیابان آن طرف تر سر می‌زنیم. اولین مسئله ای که نظر ما را به خود جلب می‌کند بعد از تاریخ تولید و انقضا، قیمت کالا است چرا که شناور بودن قیمت کالا این ذهنیت را ایجاد کرده است که به فاصله یک شب تا صبح قیمت کالا افزایش یافته است. تنها چیزی که در این میان از آن غافل هستیم وزن مواد غذایی است که خریداری می‌کنیم.
تولیدکنندگان مواد غذایی دست به هر کاری می‌زنند که کم‌فروشی‌شان خیلی محسوس نباشد؛ از کمر باریک‌شدن دبه‌های ماست گرفته تا بسته‌های چیپس و پفکی که از هوا پر شده‌اند.اما در بسیاری از موارد کم فروشی ها کاملا محسوس است.
روز گذشته نگارنده برای خرید دلستر برند معروف [...]
راهی مغازه سر کوچه شد ، که مشاهده کرد تقریبا اندازه یک و نیم تا یک لیوان از سر انواع دلستر لیمویی و هلویی و... این برند که شبانه روز مشغول تبلیغ از کیفیت نوین تولید این کالا از صدا وسیماست ، خالی بوده وکم فروشی این برند مشهور کاملا به چشم مشتری می‌خورد.
ابتدا با فکر این که ممکن است دلستر لیمویی مورد نظر
خریدار سرریز کرده و یا در راه ریخته شده به سراغ دلستردیگری می‌روم ، اما با مشاهده تمام دلسترهای سرخالی متوجه می‌شوم که پدیده کم فروشی
دامن این برند معروف را نیز گرفته است.
همچنین مشاهده کردم نوشابه برند [...] و برند [...]و [...] نیز تقریبا اندازه یک لیوان سرخالی است. همچنین دلسترهای مارکهای[...] نیز مانند دلسترهای [...] سرخالی بود که این مسئله نشانگر کم فروشی نوشابه و دلستر حتی در میان برندهای مشهور و معروف است.
یا شما روی بسته تکه‌ای کیک کاکائویی می‌بینید با انواع مغز پسته، بادام، گردو و البته شیره شکلات، اما وقتی بسته را باز می‌کنید تنها یک تکه کیک کاکائویی ساده نصیب‌تان می‌شود. در بسته‌های آدامس به‌صورت نامحسوس یکی دو آدامس را کم کرده‌اند. یک دبه ماست می‌خرید و وقتی ظرف خالی می‌شود تازه متوجه می‌شوید کف ظرف به داخل شکم داده است تا شمای مصرف‌کننده به سادگی نفهمید که حجم ماستی که خریده‌اید کمتر از گذشته است.
چند وقتی است، حس می‌کنید بسته‌های بیسکویت‌تان کوتاه‌قد شده ، پاکت‌های چیپس باد کرده است، نوشابه‌ها سرخالی شده و آب قوطی‌های پنیر زیادتر از همیشه است،
خامه و پنیر در حالی بسته‌بندی می‌شود که کسی نمی‌پرسد چرا محتوا از وزن مندرج روی بسته‌ها کمتر و سبک‌تر است و این همه آب در بسته‌های 400 گرمی‌چه می‌کند؟
اما این فقط احساس شما نیست. حالا بسیاری از کاربران ایرانی نسبت به کم‌فروشی مواد غذایی انتقاد می‌کنند.

>نمونه های کم فروشی
- اجناسی که به صورت بسته بندی عرضه می‌شوند، بدون در نظر گرفتن وزن آن؛ مانند: حبوبات، لبنیات (شیر، ماست، خامه و...) ترشیجات و... که به صورت عددی فروخته می‌شوند در حالی که وزن آنها دائماً سیر نزولی دارد.
- در آب گذاشتن مرغ یا سبزیجات برای اینکه وزن آنها بیشتر شود.
- بیشتر گذاشتن چربی و استخوان همراه گوشت.
- سبک کشیدن کالاها.
- کم گذاشتن از کیفیت کالا همچون: رنگ، بو، شیرینی، دوخت و...
- دست کاری کردن ترازو یا تنظیم نبودن ترازو.

>سکوت سازمانهای متولی
و البته سازمان‌های متولی هم سکوت کرده‌اند. طبق ماده ۵٨ قانون نظام صنفی، کم‌فروشی جرم است، اما برخی تولیدکنندگان ترفندهای پیچیده‌تری برای کم‌فروشی ابداع کرده‌اند؛ مثلا وزن کم‌شده ماده غذایی را با آب پر می‌کنند یا با تغییراتی در شیوه بسته‌بندی وزن محصول را افزایش می‌دهند و ...
البته برای سازمان استاندارد مهم وزنی است که روی بسته نوشته می‌شود. در این میان تولیدکنندگان هم می‌گویند ناچار به این کار هستند. آنها علاوه بر گرانی کالا ، با این گرفتاری‌های دلار و ماده اولیه گران و هزینه‌های سرسام‌آور نمی‌توانند کیفیت و کمیت گذشته را تحویل مشتری بدهند.
با وجود این تخلفات در بـــــازار مواد غذایی، این سوال
پیش می‌آید حالا که
سازمان حمایت و اصناف، نظارتی ندارد، مسئولان می‌گویند کم فروشی و گــــرانفروشــی محصولات را به ما گزارش بدهید،اما واقعیت این است که مسئولان باید بدون انتظار از شکایت مردم نظارت خود را بیشتر و مانع از پایمال شدن حق مصرف کننده شوند.
مسئله مهم دیگری که این روزها در تمام فروشگاه‌ها به چشم می‌خورد تنوع اوزان است. با برداشتن چند بسته از یک کالا به راحتی
بی نظمی‌در تعیین وزن یک کالای یکسان
از برندهای مختلف در بازار به چشم می‌خورد.
مصرف کنندگان این روزها مجبورند علاوه بر تحمل کم فروشی تولید کنندگان، افزایش قیمت را نیز بپذیرند.
همانطور که بارها دیده شده است،
هر چند در کیفیت انواع
شکلات و اسنک تغییر چندانی صورت نگرفته ولی با وجود تغییر اندک درقیمت، اندازه اسنک و شکلات هر روز بیشتر آب می‌رود. به جرات می‌توان گفت یکی از مصادیق
کم فـــــروشی در بسته های
رنگی و جذاب چیپس و پفک دیده می‌شود.
بسته هایی که محتوای چیپس و پفک کمتر از نصف آن را پر می‌کند و راه را برای ورود هوا باز‌می‌گذارد، به طوری که مصرف کننده هنگام خرید متوجه این کم فروشی نمی‌شود، چون بسته چیپس و پفک وتخمه پر شده از محصول به نظر می‌رسد، در حالی که تجربه ثابت کرده به رغم تبلیغات زیاد صاحبان این کارخانجات و شهرت نشان تجاری آن ها، این کم فروشی تکرار می‌شود و سازمان حمایت از مصرف کننده در مورد آن واکنشی نشان نمی‌دهد.

>تلاش برای جلوگیری از ورشکستگی با کم فروشی
اما ماجرا چیست؟ اصل ماجرا از این قرار است که فعالان اقتصادی تلاش دارند در شرایطی که به دلیل بحران‌های اقتصادی در آستانه ورشکستگی هستند، از زیان جلوگیری کنند. از نظر آنها کم فروشی یکی از راهکارهای صرفه جویی و کاهش هزینه هاست. مشکل کم فروشی علاوه بر محصولات خوراکی حتی در بنزین و صنایع بتن‌سازی هم دیده می‌شود.
محمد غفاری کارشناس بازاریابی در این زمینه گفت : البته شخصیت برندها متفاوت است. گاهی بعضی برندها حتی اگر در بحران باشند و مجبور به بستن خط تولید خود شوند، به سمت کم‌فروشی نمی‌روند. کم‌فروشی مشتری را بدبین می‌کند و مشتریانی که مجبور به خرید باشند، ولی جایگزین نداشته باشند مجبور به خرید از برند کم‌فروش می‌شوند، اما در ذهن‌شان همیشه به فکر جایگزینی یک برند دیگر هستند و این تزلزل انتخاب مشتری است؛ یعنی مشتری به ناچار از برند کم‌فروش خرید می‌کند و در نخستین فرصت که جایگزینی ببیند، برند کم فروش را کنار می‌گذارد.

> تولیدکنندگان روش‌های درست بازاریابی
و فروش را یادبگیرند
وی گفت: شرکتها به‌جای کم‌فروشی، روش‌های درست بازاریابی و فروش را یادبگیرند و قوانینی را که به موفقیت‌شان کمک می‌کنند، فرابگیرند. شرکت‌ها حق کم‌فروشی و کم کردن وزن یا پایین آوردن کیفیت محصول را ندارند.
وی خطاب به تولید کنندگان افزود : در شرایط سخت و بحرانی باید استراتژی‌های خاص و اطلاع‌رسانی بهتری انجام شود نه کم کردن وزن محصول. بنابراین اقدامات مختلف را شناسایی کنید؛ حتی اگر مجبور به تعدیل نیرو یا تغییر در برنامه‌ریزی استراتژیک خود هستید.
وی ادامه داد: شرکت‌ها وظیفه دارند الگوهای درست را برای افزایش سهم بازارشان پیش بگیرند و از الگوهای نادرست برای هرگونه اقدامات بازاریابی فروش خودداری کنند. همه این عوامل به اطلاعات ناکافی مدیران از بازاریابی و فروش برمی‌گردد؛ آنها باید قوانین بازار و موفقیت در صنعت را بدانند. اگر مدیری این قوانین را به بهترین شکل بداند و آنها را به‌کار گیرد، طبیعتا در هر شرایطی می‌تواند بازار را به نفع خود برگرداند و حتی از اقدامات نادرست رقبا به سود خود بهره برد.

>وظیفه قانونی وزارت صمت؛
مدیریت و ساماندهی بازار
عبدالله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این خصوص گفت: اگرچه سازمان عریض و طویلی به نام تعزیرات حکومتی برای رسیدگی به اموری مانند گران‌فروشی و
کم فروشی ایجاد شده، اما ثمره‌ای از تشکیل آن
به دست نیامده است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره فرآیند هوافروشی به دنبال افزایش قیمت محصولات خوراکی، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت ابزار مناسبی برای کنترل بازار نداشته و سازمان حمایت از مصرف‌کننده معتقد است نیروی انسانی کافی برای مقابله با گران فروشی در اختیار ندارد، این در حالی است که این ادعا قابل پذیرش نبوده ، چرا که وظیفه قانونی وزارت صمت، مدیریت و ساماندهی بازار و تامین کالاهای اساسی مردم با روش‌های مختلف است.
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی‌افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای کنترل قیمت و برخورد با کم فروشی، گرانفروشی و هوا فروشی( بطور مثال هوای اضافه موجود در بسته بندی چیپس و پفک) تدابیر لازم را اتخاذ کند. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه آشفتگی بازار ناشی از مدیریت غلط موجود است، خاطرنشان کرد: جلوگیری از گرانفروشی به اصلاح ساختارها نیاز دارد و در این راستا باید مشکلات دستگاه‌های مسئول، رفع شود.
بر این اساس در حالی کم فروشی در بازار رایج شده که مصرف کننده نمی‌داند قیمت‌گذاری محصولات بر چه مبنایی از وزن انجام می‌شود. وزن‌ کالاها از سوی کدام مرجع صنعتی، بازرگانی یا استاندارد اعلام می‌شود که کارخانجات به اسم ثبات قیمت با کم فروشی اینچنین سر مصرف کننده کلاه می‌گذارند.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام