کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
سه شنبه, 29 مرداد 1398   Tuesday 20 August 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 22 تیر 1398

صفحه خبر: سیاسی

آفتاب یزد- گروه سیاسی: آمریکا هر روز یک برگ از سیاست‌ها‌ی تکراری اش را در قبال ایران رو می‌کند تا بتواند به نحوی تهران را به پای میز مذاکره بیاورد. این کشور پس از بن بست‌ها‌ی سیاسی اخیر خود به ویژه متوسل شدن به میانجیگری از طریق ژاپن، برخی از مقامات کشورمان و نیز ظریف را طی هفته‌ها‌ی اخیر در لیست تحریم‌ها‌ی خود قرار داد. اما روز گذشته خبرها از عقب نشینی این کشور از تحریم ظریف آنهم در آستانه برگزاری اجلاس نیویورک حکایت می‌کرد. از این رو، در حالی که برخی معتقدند که لغو تحریم به دلیل اجلاس نیویورک در روزهای آتی است- چراکه عدم حضور وزیر خارجه در این نشست می‌تواند اعتبار آمریکا را در سطح جهانی زیر سوال ببرد- در مقابل این اعتقاد وجود دارد که تحریم ظریف نه تنها به خاطر ضرورت حضور این مقام دیپلمات ایرانی در نشست نیویورک بلکه به جهت محبوبیت وزیر خارجه کشورمان در نزد افکار عمومی جهان است که تحریم او می‌تواند تبعات منفی برای آمریکا در پی داشته باشد. بر این اساس، علیرضا محرابی استاد دانشگاه شهید بهشتی و تحلیلگر مسائل بین‌الملل معتقد است: «تحریم وزیر خارجه در هیچ جای جهان مرسوم نیست. به نظر می‌رسد که ترامپ با عقب‌نشینی به دنبال یک مفر کوچک جهت مذاکره با ایران است. چراکه ظریف به عنوان وزیر خارجه ایران قطعا می‌تواند این ارتباط و اتصال را در سطح لازم داشته باشد.»

> از تحریم ظریف تا فرماندهان
آمریکا طی ماه‌ها‌ی گذشته از همه ابزار و توان خود برای‌کشاندن ایران به پای میز مذاکره بهره برد اما همواره در هدف خود ناکام ماند. او پس از پیغام‌ها‌ی مکرر به تهران و پاسخ منفی مقامات عالی ایران، معافیت‌ها‌ی نفتی تهران را لغو کرد و تحریم‌ها‌ی نفتی کشورمان را بازگرداند. اما بعد از اینکه بازهم به نتیجه ای در رابطه با ایران دست نیافت؛ این بار تلاش کرد که از طریق شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و درخواست میانجی‌گری اش، تهران را برای آوردن به پای میز مذاکره ترغیب کند اما بعد از بازگشت بدون نتیجه آبه از تهران، وارد فاز دیگری از تحریم‌ها‌ آنهم علیه برخی از مقامات کشورمان شد. بر این اساس، سوم تیرماه بود که استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌ها‌ی جدید این وزارت علیه فرماندهان ارشد سپاه در کشورمان تا وزیر خارجه خبر داد. او بلافاصله پس از صدور فرمان اجرایی تحریم‌های جدید علیه ملت ایران در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: تحریم‌ها امروز بر نهاد رهبری ایران اعمال می‌شود. ما همچنین اقدامات مشخصی را علیه مسئولان اتفاقات اخیر در نظر گرفتیم. می‌دانید که ما علیه قاسم سلیمانی تحریم‌هایی را در نظر گرفته بودیم اما امروز تعداد دیگری از مقامات ارشد نظامی ایران در این فهرست قرار می‌گیرند. رئیس اتاق جنگ علیه ایران ادامه داد: همچنین رئیس جمهوری به من دستور داد که اواخر هفته، ظریف را هم به فهرست تحریم شدگان اضافه کنم. این مقام وزارت خزانه داری آمریکا در حالی که تحریم‌های به اصطلاح جدید را تشریح می‌کرد، اظهار کرد: همانگونه که رئیس جمهوری گفت این اقدامات برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره برای دسترسی به یک توافق جامع است.

> واکنش ظریف به تحریمش از سوی آمریکا
در ایران تحریم‌های آمریکارا اقدامی عبث برای آوردن ایران به پای میز مذاکره خواندند. برخی از نماینده‌های مجلس در واکنش به این اقدام آمریکا، اظهار کردند که آمریکا با افزایش فشار به دنبال تسلیم ایران است که نه تنها این اتفاق رخ نمی‌دهد بلکه ایران با استفاده از ابزارهایش می‌تواند کاری کند که تنش بین ایران و آمریکا به ضرر کشورمان فرسایشی نشود. اما وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این اقدام آمریکا به ویژه تحریمش از سوی وزارت خزانه داری این کشور، طی مصاحبه ای با روزنامه نیویورک‌تایمز در پاسخ به این سوال که مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از احتمال قرار دادن او در فهرست تحریم‌ها سخن گفته‌اند، گفت: «هر کس که من را می‌شناسد می‌داند که من یا خانواده‌ام ملکی در خارج از ایران نداریم. من شخصاً حتی حساب بانکی هم در خارج از ایران ندارم. ایران کل زندگی و تنها تعهد من است. بنابراین، من هیچ مشکل شخصی با تحریم‌های احتمالی ندارم.»

> اکنون عقب‌نشینی آمریکا از تحریم ظریف!
در حالی که سوم تیر (۲۴ ژوئن) استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده بود که آقای ظریف را در فهرست تحریمی‌ها قرار خواهد داد، تنها 18 روز پس از آن، مقامات آمریکایی از موضع خود نسبت به ظریف عقب نشینی کردند. بر این اساس، روزگذشته دو منبع آگاه به رویترز گفتند که دولت آمریکا فعلا چنین تصمیمی ندارد. دو منبعی که از تصمیم واشنگتن به عدم تحریم محمد جواد ظریف خبر داده بودند به دلیل یا دلایل خاصی، به پشت پرده این تصمیم مقامات آمریکا اشاره‌ای نکرده‌اند.

> اما چرا عقب نشینی از تحریم ظریف؟
عقب نشینی آمریکا از تحریم ظریف در حالی است که او هفته آینده باید در نشستی در سطح وزیران در سازمان ملل شرکت کند که این نشست درباره اهداف توسعه بلند مدت و معطوف بر مسائلی ازجمله درگیری، قحطی، برابری جنسیتی و تغییرات آب‌وهوایی تا سال ۲۰۳۰ خواهد بود از این رو، این اعتقاد وجود دارد که یکی دلایل لغو تحریم ظریف از سوی آمریکا صدور ویزا برای وزیر خارجه کشورمان است به همین دلیل هم واشنگتن فعلاً تحریم‌ها را به تعویق‌انداخته است. به نظر می‌رسد که اگرچه بنا به گفته ظریف هنوز ویزای او برای حضور در نشست بین‌المللی نیویورک صادر نشده است اما به نظر صدور احتمالی ویزا برای ظریف تنها عامل عقب‌نشینی ایالات متحده برای لغو تحریم ظریف نباشد. بلکه آمریکا با یک مشکل بسیار جدی روبروست و آنهم وجهه بین‌المللی ظریف است. به عبارتی ایالات متحده با درک این مهم که ظریف از محبوبیت بالایی در اذهان عمومی برخورد است و تحریم این مقام ایرانی‌ می‌تواند برای این کشور هزینه ساز باشد، فعلا از تحریم وزیر خارجه کشورمان صرف نظر کرده است.

> تحریم ظریف به منزله شکست سیاسی
عباسعلی منصوری آرانی تحلیلگر و نماینده سابق مجلس درباره چرایی عقب نشینی آمریکا از تحریم ظریف به آفتاب یزد گفت: تحریم ظریف از سوی آمریکا اقدامی خارج از عرف بین‌الملل بود. به ویژه اینکه ظریف یک چهره آشنا به گفتمان بین‌المللی و مبناهای حقوق بین‌الملل در اذهان عمومی است از این رو تحریم او برای آمریکا خسارت بار است.
او افزود: چهره ظریف در نزد دیپلمات‌ها‌ی جهانی، شخصیتی قابل احترام و متخصص به مسائل بین‌الملل است. به همین دلیل تحریم ظریف به طور قطع برای آمریکا آثار منفی به دنبال دارد. منصوری آرانی اظهار کرد: آمریکا می‌داند که تحریم ظریف نه تنها تاثیری در تحقق اهدافش نخواهد گذاشت بلکه انزوای سیاسی و شکست سیاسی این کشور را آنهم با تحریم وزیر سیاست خارجی یک کشور به نمایش می‌گذارد. او اذعان کرد: از همان ابتدا هم مشخص بود که تحریم ظریف کارساز نیست. به نظر به همین دلیل هم آمریکا از تحریم او عقب نشینی کرده است. این نماینده سابق مجلس اضافه کرد: عدم حضور ظریف در اجلاس سازمان ملل برای آمریکا بسیار نامطلوب است. به ویژه اینکه وزیر خارجه، نماینده ایران در سازمان ملل محسوب می‌شود و عدم حضور او در سازمان ملل نه تنها اعتبار سیاسی آمریکا بلکه هویت سیاسی سازمان ملل را زیر سوال می‌برد. منصوری آرانی در پایان گفت: چراکه سازمان ملل محلی برای حضور همه کشورها محسوب می‌شود اما عدم حضور نماینده ایران در این سازمان، باز هم این سوال را در افکار عمومی احیا می‌کند که آیا دشمنی و موضع سیاسی آمریکا در حضور و بهره مندی آن کشور از سازمان ملل تاثیرگذار خواهد بود.
> موضع تبلیغاتی در عقب نشینی از تحریم ظریف
علیرضا محرابی تحلیلگر و استاد دانشگاه شهید بهشتی هم درباره چرایی عقب نشینی آمریکا از تحریم ظریف به آفتاب یزد گفت: تحریم وزیر خارجه در هیچ جای جهان مرسوم نیست. طبعا وقتی تحریم‌ها‌ی آمریکا شامل حال سطح بالاتری شده است دلیلی برای تحریم وزیر خارجه وجود ندارد. او افزود: ممکن است به عنوان یک ترفند سیاسی آمریکا بخواهد در لایه‌ها‌ی پایین، مواردی را رفع و رجوع کند که چهره اش در صحنه بین‌الملل بیش از این زیر سوال نرود. به همین دلیل هم تحریم ظریف را لغو کرده است. این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: آمریکا علاوه بر پرداختن به چهره خود در صحنه بین‌الملل، درصدد است به جامعه جهانی اعلام کند که در رابطه با تحریم‌ها‌ تا حدی با ایران همکاری می‌کنم و کوتاه می‌آیم. محرابی اذعان کرد: ترامپ فرد چندان صادق و روراستی در برخورد با مسائل دیپلماتیک تلقی نمی‌شود و اساسا به دنبال منافع خود است. به همین دلیل هم چندان نمی شود تحریم ظریف و یا لغو آن را به مثابه یک امر استراتژیک تعریف کرد و گفت که ترامپ بر اساس آن عمل می‌کند. این استاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که ترامپ در رابطه با عقب نشینی خود از تحریم ظریف بر اساس طرح پروپاگاندا و موضع تبلیغاتی عمل می‌کند.

> تحریم ظریف به زیان آمریکا
این استاد ‌دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه ظریف از خود سابقه روشن و مطلوبی در اذهان عمومی جهان به نمایش گذاشت، اظهار کرد: تحریم فردی که قبلا چند دوره نماینده سازمان ملل هم بوده است نه تنها سودی برای آمریکا ندارد بلکه به زیان آمریکا هم خواهد بود. محرابی افزود: تحریم‌ها‌ی کاخ سفید به‌ویژه در رابطه با ظریف چندان عملیاتی نیست. به‌نظر می‌رسد که ترامپ با رفع تحریم ظریف به دنبال یک مفر کوچک جهت مذاکره با ایران است. این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: ظریف به عنوان وزیر خارجه ایران قطعا می‌تواند این ارتباط و اتصال را در سطح لازم داشته باشد. به هر روی،
به نظر می‌رسد که تحریم ظریف و لغو آن چندان در معادلات استراتژیک آمریکا طرح بحث نباشد.

> عدم عملیاتی بودن تحریم ظریف
محرابی با بیان اینکه اساسا تحریم وزیر خارجه چندان نمی تواند در تحقق اهداف استراتژیک آمریکا نسبت به ایران تاثیرگذار باشد، گفت: آمریکا نمی تواند وزیر خارجه یک کشور را تحریم کند. زیرا اگر روزی به طور مثال ظریف استیضاح شود و یا از کارش استعفا دهد بدین ترتیب واشنگتن باید وزیر خارجه بعدی را هم تحریم می‌کرد و این نشان می‌دهد که تحریم‌ها‌ صرفا روی اشخاص است نه پست‌ها‌. این استاد دانشگاه بهشتی اذعان کرد: چراکه پست‌ها‌ در کشورها از سوی کشور مقابل قابل تحریم نیست. زیرا این افراد باید در طول سال در نشست‌ها‌ و اجلاس‌ها‌ی مختلف حضور پیدا کنند. در حالی که عملا تحریم وزارت خارجه عملی نیست و تبعات نامطلوبی برای آمریکا به دنبال دارد. محرابی در پایان گفت: به نظر می‌رسد که آمریکا به این دلیل که تحریم‌ها‌ی ایران را همواره در سطوح مختلف مورد پیگیری قرار داده است، ظریف را هم در لیست تحریم‌ها‌ی خود قرار داده است. در حالی که نه تنها تحریم ظریف بلکه تحریم سایر مقامات ایران هم قابل اجرا نیست و سودی برای آمریکا ندارد.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام