کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
سه شنبه, 31 اردیبهشت 1398   Tuesday 21 May 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 28 اردیبهشت 1398

صفحه خبر: صفحه یک

زمزمه‌ها حکایت از جدی شدن اصلاح قانون اساسی با هدف تغییر نظام ریاستی به پارلمانی دارد. از این رو، باید اذعان داشت که عمده ترین مزایای نظام پارلمانی این است که میان قوای مجریه و مقننه هماهنگی بیشتری پدید می‌آید و تنش این دو قوه کمتر خواهد شد. زیرا قوه مجریه از درون پارلمان شکل می‌گیرد و به نحوی پس از این که احزاب با یکدیگر ائتلاف کردند و در اکثریت قرار گرفتند، قوه مجریه را تشکیل می‌دهند. از این منظر می‌توان گفت که بزرگترین مزیت نظام پارلمانی کاهش تنش میان دو قوه مجریه و مقننه است. اما بزرگترین ایراد نظام پارلمانی این است که اختیارات مردم در انتخاب رئیس دستگاه اجرایی گرفته می‌شود و این اختیار به نماینده‌های مردم واگذار می‌شود که در حقیقت حقوق جامعه را در انتخاب رئیس دستگاه اجرایی زیرسوال می‌برد؛ در حالی که نظام ریاستی با آرای مستقیم مردم انتخاب می‌شود. بنابراین هر یک از دو نظام ریاستی و پارلمانی معایب و مزایای خود را دارند. اما واقعیت امر این است که اکنون در ایران نه نظام ریاستی کامل وجود دارد و نه نظام پارلمانی کامل. شباهت سیستم موجود به نظام ریاستی در این است که رئیس جمهور به طور مستقیم با رای مردم انتخاب می‌شود اما نظام ریاستی ویژگی‌های دیگری هم دارد که در سیستم موجود وجود ندارد. به طور مستقیم وتوی مصوبات مجلس توسط رئیس‌جمهور یکی از ویژگی‌های نظام‌های ریاستی برای رفع اختلاف میان دو قوه مجریه و مقننه به شمار می‌رود اما در ایران چنین امتیازی به رئیس جمهور داده نشده است. در نظام ریاستی تفکیک کامل قوا وجود دارد از این منظر می‌توان استدلال کرد که نظام ریاستی نسبت به نظام پارلمانی به معیارهای دموکراتیک نزدیک تر است. همانطور که اشاره شد، سیستم موجود از جنبه‌هایی به نظام ریاستی و از منظری نیز به نظام پارلمانی شبیه است. در رابطه با مسئولیت وزرا در قبال پارلمان باز هم مشاهده می‌شود که شباهت چندانی به نظام ریاستی نداریم. زیرا در نظام ریاستی وزرا تنها در برابر رئیس دولت مسئولیت دارند اما در نظام‌های پارلمانی وزرا هم در برابر رئیس جمهور و نیز نماینده‌های مجلس باید پاسخگو باشند. این مسئولیت دوگانه در ایران وجود دارد از این منظر سیستم موجود به نظام پارلمانی شبیه است اما در نظام ریاستی به این شکل نیست. زیرا در این نظام‌ها وزرا نقش دستیار رئیس دولت را ایفا می‌کنند و صرفا تنها نسبت به رئیس دولت پاسخگو هستند و آمریکا نمونه کامل نظام ریاستی است. در مجموع سیستم موجود به نظام پارلمانی شباهت بیشتری دارد. با توجه به نوع تعاملی که میان دولت و مجلس وجود دارد تنها مسئله ای که در حال حاضر ایران را از نظام پارلمانی جدا می‌کند انتخاب رئیس دولت توسط مردم است از این منظر نیز به نظام‌های ریاستی شبیه هستیم و امروز سیستم موجود را به نحوی می‌توان شبه پارلمانی تعریف کرد. بنابراین تغییر نظام به سیستم پارلمانی کامل مستلزم تغییر قانون اساسی و همه پرسی است. زیرا چارچوب فعلی اداره کشور به هیچ روی با نظام پارلمانی سازگاری ندارد به همین دلیل باید تغییر قانون اساسی به رفراندوم گذاشته شود.

ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام