کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
شنبه, 04 خرداد 1398   Saturday 25 May 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 26 اردیبهشت 1398

صفحه خبر: فرهنگی

شدم در یک نشست نقد و بررسی در سینما تک پانتئون و با یک پرده محدود و بی کیفیت، فیلم مسکوت مانده خانه پدری ساخته کیانوش عیاری را تماشا کنم و گفتگو های پیرامون فیلم را با حضور کارگردان و منتقدین ( مرضیه وفامهر ، محمد حسین میر بابا و زینب لک ) بشنوم . در تمام طول فیلم تنها سوالی که ذهن همه را مشغول کرده بود این بود که چرا نباید این فیلم اجازه اکران بیابد . سال گذشته نسخه ای ترمیم شده از شبح کژدم را در سالن یک چارسو تماشا می کردیم و کیفیت پرده و صدا هم مناسب بود و جمعیت بسیاری آمده بودند ، اما این سوال در ذهنم باقی ماند که چرا نباید خانه پدری را آن شب در همان سالن می دیدیم، موردی این روزها ذهنم را درگیر خود کرده است که جواب مناسبی برایش پیدا نمی کنم فقط می توانم بدبینی هایم و شاید دلمشغولی هایم را بیان کنم . آیا این واقعیت ندارد که از مهم ترین و جذاب ترین بخش های جشنواره جهانی فجر اخیر همین بخش فیلم های ترمیم شده کلاسیک و قدیمی ایرانی بوده ؟ آیا در سینما تک ها هم همین اتفاق در جریان نیست؟ آیا وقتی فیلم هایی که اجازه اکران گسترده نمی یابند به نقد و بررسی گذاشته می شوند و اکران محدودی در سینما تک دارند با حجم بالایی از مخاطب تشنه روبرو نمی شویم ؟ و سوال اصلی ... سالن های با کیفیت سینما و حجم بالای مجوزهای اکران از آن کدام بخش است ؟ آیا کمر به نابودی تاریخ سینما بسته ایم ؟ شعفی که در خودمان موقع تماشای نسخه های ترمیم شده می دیدم و فرارمان در جشنواره از سالن ها حتی در میانه اکران یک فیلم بی کیفیت و محتوا من را به یاد تصویر منزجر کننده نسلی می اندازد که با انداختن یک گردنبند فروهر می خواهند بدون آگاهی فقط به یک گذشته غرور آفرین تکیه کنند و برای ساختن وضعیت کنونی این سرزمین تلاشی نمی کنند. آیا همین اتفاق در سینما روی نداده است؟ این یک بازگشت به عقب از روی ناچاری و ترس روبرو شدن با واقعیت نیست؟ و بعد مهاجرت ... وقتی فیلم نادری را در جشنواره نمایش می دهید وقتی از بیضایی گپ می زنید آیا نمی پرسید از خودتان که چه شد و چرا در کشور خودشان مشغول فعالیت نیستند؟ وقتی هفته فیلم تقوایی برپا می کنید و از او ویترین می سازید برای تجلیل از تاریخ پربار سینمای ایران، تلاشی هم می کنید برای اینکه تقوایی باز هم برایتان فیلم بسازد و افتخار بی آفریند؟ شاید خانه پدری در دل خودش با یک داستان ساده واقعی که به زیبا ترین و اصولی ترین شکل و فرم و داستان روایت شده تمام این داستان ها را داشت. خانه پدری دارد به سرنوشت ملوک دختر کشته شده در فیلم دچار می شود و سینمای ما هم به همان سمت و سوی سرنوشت راهی شده ... روزی کسی و کسانی سراغ این زیرزمین هم خواهند آمد و بدنامی اش برای کسانی
می ماند که کاری از دستشان بر می آمده و دست
به کاری نزدند. من از فیلم نمی خواهم صحبت
به میان بیاورم که همچنان امید دارم این فیلم به زودی بر پرده های سینمای ایران که حق امثال
عیاری است به نمایش در بیاید و در روزهای اکرانش برایش قلم خواهم زد من می خواهم از مظلومیت این فیلم بگویم و سوال کنم چرا؟ در آن جلسه وقتی بارها این سوال مطرح شد که این فیلم به چه دلیل اکران نمی شود؟ عیاری پاسخ داد می گویند باید صحنه کشته شدن ملوک حذف شود خشونت را ترویج می کند ... همانجا هم پای قیاس به میان آمد که این صحنه که با حجب و حیای شاعرانه عیاری اتفاق افتاد پس به وقت شام چطور اکران شد؟ و البته هزار و یک فیلم از این دست که این روزها ساخته می شود، همه چیزشان باسمه ای است، خشونتشان، طنزشان، درامشان. درد اینجاست که در هر موردی قالب و چارچوبی ارائه کردند و مجاز و غیرمجاز را مشخص کرده‌اند از موسیقی تا شعر و ادبیات و هر بخشی قوانین خودش را برای ممیزی ها دارد اما امان از سینمای یتیم مانده ما که هزار و یک پدر و مادر دارد و هر کسی سلیقه خودش را اعمال می کند.
حتی برای اکران نشدن یک فیلم پاسخی کتبی و مشخص وجود ندارد ، خیلی شفاهی و از یک نمی دانم کجا اعمال قدرت می شود و هر بار هم یکی به پزش برخورده است و حالا فیلم هایی که بعد از شش، هفت و ده سال از توقیفشان می گذرد در آخر اکران محدودی در هنر و تجربه را از آن خود می کنند که شده است به نوعی یتیم خانه به جای مفهوم واقعی هنر و تجربه و سینمای هنری و مخاطب خاص. در آخر تنها امید من این است که این مطلب به چاپ برسد و به سرنوشت فیلم هایی که درباره حقشان صحبت به میان آمد دچار نشود .


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام