کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
پنج شنبه, 01 فروردین 1398   Thursday 21 March 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 26 اسفند 1397

صفحه خبر: ویژه

وسعت استان سیستان و بلوچستان بعضا به‌اندازه وسعت برخی از کشورهای اروپای غربی است. وسعت این استان ۱۱ درصد کل ایران است. موقعیت استراتژیک این استان، منجر به ویژه بودن آن شده است. اما سیستان و بلوچستان بیشتر از‌اندازه وسعتش، دارای موانع پیشرفت است. کشورهایی در دنیا یافت می‌شود که بدلیل نداشتن مرز زمینی، با مشکلات عدیده‌ای جهت صادرات و واردات مواجه هستند. با این اوصاف سیستان و بلوچستان ضمن داشتن مرز زمینی، از موهبت دریا هم برخوردار است. ولی مشکلاتش بیش از مشکلات سرزمین‌هایی است که از نداشتن مرز زمینی رنج می‌برند. مرزی که سیستان و بلوچستان را با پاکستان و افغانستان همسایه کرده، اکنون برای این سرزمین نه تنها منافع در خور توجهی نداشته است، بلکه بعضا نیز بلای جان ساکنان آن شده است. استان سیستان و بلوچستان حدودا ۹۲۰ کیلومتر مرز با پاکستان دارد؛ اما تا به امروز نتوانسته است این موهبت را اجر نهد و از آن بهره کافی ببرد. در همین خصوص با علی اصغر میرشکار فرماندار سابق چابهار و زابل گفتگو کرده ایم.وی گفت: هر چقدر مرز به صورت اقتصاد محور مدیریت شود، قطعا امنیت بیشتر خواهد داشت. مرزها را باید مدیریت هوشمند کنیم. مدیریت هوشمند به معنی رهایی مرز نیست. باید مرز کنترل شود؛ اما به روش‌های نرم‌افزاری این کنترل باید صورت بگیرد.
میرشکاری در مورد شرایط کنونی مرز استان سیستان و بلوچستان با پاکستان گفت: ما باید به رابطه ایران و پاکستان نگاهی کلان‌تر داشته باشیم. پاکستان با ما حدود ۹۲۰ کیلومتر مرز دارد. استان سیستان و بلوچستان نیز پیشانی ورود به پاکستان است. در دو طرف مرز، اقوام و طوایف مشترکی زندگی می‌کنند. از زمان پیروزی انقلاب تا امروز، در راهبردها و استراتژی هیچ مشکلی با پاکستان نداشته‌ایم و نداریم. این کشور تا کنون در هیچ مجمعی در سازمان ملل بر علیه ما اقدامی انجام نداده است. پاکستان ۲۵۰ میلیون نفری همسایه مسلمان با فرهنگ و آداب رسوم مشترک با ملت ایران است. اما در اجرا و راهبردهای اجرایی حوادث و اتفاقات ناخوشایندی در مرزها رخ می‌دهد. این اتفاقات نه خواست دولت پاکستان بلکه دخالت گروه‌های تروریستی محلی و منطقه با تحریک برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس می‌باشد.

توافقات مانده بر زمین
او ادامه داد: در حال حاضر ما ۵ بازارچه مرزی فعال با پاکستان داریم که با توجه به شرایط منطقه و وضعیت سکونت مردم در مرزها امکان افزایش آن به ۱۰ بازارچه مرزی ممکن می‌باشد. دولتمردان دو کشور می‌توانند در این رابطه اقدام نمایند. در حال حاضر ما یک مرز رسمی بین المللی در میرجاوه و تفتان با پاکستان داریم و دو مرز رسمی بین المللی یکی در پیشین - مند در شهرستان سرباز و دیگری ریندان - گبد در چابهار. هر چند که با دوکشور توافق شده و قراردادی هم منعقد شده است، ولی متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است. شهرستان سراوان در منطقه کهک هم ظرفیت یک مرز رسمی بین المللی دارد که مطالعات اولیه آن در زمان استانداری آقای علی اوسط هاشمی انجام گرفته و در کار ویژه مرز کشور تصویب شده است.
او ادامه داد: حدودا ۷ سال پیش یک قرارداد خواهر خواندگی میان چابهار و گوادر با پاکستان منعقد شده است. ما با پاکستان قراردادهای شفاف و روشنی از قبیل قرارداد انتظامات مرزی کمیته امنیتی دو کشور، قرارداد استرداد مجرمین، کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان، کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیسیون مشترک حمل و نقل جاده‌ای و همچنین کمیسیون مشترک ریلی و راه آهن داریم. هر دو کشور عضو سازمان اقتصادی اکو هستیم. این مطالب گویای این است که ما در سیاست‌ها و استراتژیها با کشور پاکستان هیچ مشکلی نداریم. اما در اجرا در موضوعات مرزی و امنیت مرزها با مشکلاتی روبرو هستیم که هر دو کشور می‌باید به واکاوی و بررسی علل آن بپردازند.

نادیده گرفتن موقعیت طلایی مرز
او گفت: آنچه مسلم است، امن‌ترین مرزهای کشور پاکستان مرزهای جمهوری اسلامی ایران است و متاسفانه نا امن‌ترین مرزهای جمهوری اسلامی ایران، مرزهای جمهوری اسلامی پاکستان می‌باشد. ما از کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی پاکستان انتظار داریم اجازه ندهد تروریست‌ها از هر نوعی که هستند( محلی، منطقه‌ای) و احیانا از دخالت و تحریک عناصر خودفروخته و بعضی از کشورهای منطقه‌ای بهره می‌گیرند، به امنیت مرزهای دو کشور لطمه وارد کنند.
فرماندار سابق چابهار افزود: مرز در استان سیستان و بلوچستان می‌تواند به یک موقعیت طلایی برای این استان تبدیل شود. اما گروهک‌های تروریستی خرد و ریزی وجود دارند که با تحریک عوامل و عناصری مثل عربستان و گاها آمریکا، نا امنی ایجاد می‌کنند. ذاتا پاکستان دوست ایران است و مشکلی با ما ندارد. مرز یک فرصت مناسب برای ایجاد روابط حسنه محسوب می‌شود که باید از این فرصت استفاده کرد. در حال حاضر صدها هزار نفر از طریق مرز امرار و معاش می‌کنند که این اوضاع می‌تواند بهتر شود.

توسعه مناطق مرزی در گرو مقابله با تروریست
او ابراز داشت: برای ایجاد امنیت در مرز استان باید تکلیف تروریست‌های ساکن در خاک پاکستان مشخص شود. پاکستان نباید اجازه بدهد که گروه‌های مخل امنیت، در مرز نا امنی ایجاد کنند. البته دولت پاکستان همیشه اعلام آمادگی نموده است که این مشکلات را حل کند؛ اما در عمل اتفاق مهمی رخ نداده است. وجود مرز طولانی و گروه‌های تجزیه‌طلب و همچنین صعوبت دسترسی ماموران پاکستان به مرزها باعث شده که امنیت مناسبی از طرف دولت پاکستان برقرارنشود. گروه‌های مخل امنیت در حاشیه مرزهای پاکستان وجود دارند. پاکستان می‌تواند از طریق ایجاد گشت‌های مشترک و از طریق همکاری‌های اطللاعاتی مشترک و توسعه مناطق مرزی فرصت را از گروهک‌های مخل امنیت بگیرد و به امنیت تبدیل کند. جمهوری اسلامی نیز آمادگی هر نوع همکاری را دارد.
میرشکاری در پاسخ به این سوال که آیا نگاه امنیتی به مرزهای شرقی و استان سیستان و بلوچستان در بازارچه‌های استان تاثیر داشته، گفت: البته جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد حضور مردم در مرزها امنیت‌ساز است و همواره بر این باور تاکید می‌نماید. با چنین نگاهی طرح بومی سازی امنیت دنبال می‌شود. سپاه پاسداران نیز در این رابطه اقدامات مهمی را انجام داده است. سیاست دولت بر این است که مرزها را به فرصت تبدیل کند. هر کجا که مردم، اقتصاد، و رفاه اقتصادی باشد، امنیت برقرار خواهد شد. در استان نیز همین کار جریان دارد. مرزها را باید مردم محور، اقتصاد محور و اشتغال محور کرد. هر چقدر مرزها را امنیتی‌تر ببینیم، همین امنیت شکننده‌تر خواهد شد و مشکلات بیشتری ایجاد خواهد کرد. استفاده از ریش‌سفیدان، معمران، روشنفکران، صاحبان نفوذ و کلام و تدبیر و تشخیص می‌تواند این مسئله را حل و فصل کند. این بهترین شیوه است تا مردم زیر سایه اسلحه فعالیت اقتصادی نمایند.
خطای استراتژیکی در احداث دیوار زابل
فرماندار سابق زابل تصریح کرد: احداث دیوار در مرزهای زابل خطای استراتژیک بود و یکی از عوامل فقر و مهاجرت سیستانی‌ها وجود همین دیوار مرزی بود. هر چقدر مرز به صورت اقتصاد محور مدیریت شود، قطعا امنیت بیشتر خواهد داشت. مرزها را باید به صورت هوشمند مدیریت کنیم. مدیریت هوشمند به معنی رهایی مرز نیست. باید مرز کنترل شود؛ اما به روش‌های نرم‌افزاری این کنترل باید صورت بگیرد. به عنوان مثال اقدامات هوشمند مرزبانی، کنترل هوشمند مرز، اقتصاد محور شدن مرز، حضور مردم و داد و ستد محلی با نظارت مسئولین مربوطه مرز، مصادیق کنترل نرم‌افزاری مرز است. مرز باید مدیریت شود نه انسداد. اینکه برای کنترل مرزها تدابیری اتخاذ شود، سیاستی است که در همه جا رخ می‌دهد. اما در کل حضور مردم امنیت ساز است.
میرشکاری وجود مرز را در استان یک موهب الهی دانست و ابراز داشت: ما در طراحی راهبردها در جنوب شرق کشور و در استان سیستان و بلوچستان عملکردی خوبی داشته‌ایم. در دولت آقای روحانی در بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی کشور است حدود یک میلیادر دلار سرمایه‌گذاری شد. اکنون راه آهن چابهار به زاهدان در دست اجرا است که یکی از بنیادی‌ترین زیرساخت‌های توسعه استان محسوب می‌شود. بزرگراه ترانزیت محور شرق کشور از چابهار به ایرانشهر، زاهدان و میلک و سرخس در دست اجرا است. استان سیستان و بلوچستان مجموعه‌ای است از امکانات مختلف که در طراحی‌ها تصمیمات خوبی در مورد آن اتخاذ شده؛ اما در اجرای این طرح‌ها با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم.

مرز را امنیتی نکنیم
وی تصریح کرد: باید استعدادهای بسیار مهم و بالقوه این استان را به استعدادهای بالفعل تبدیل کنیم. از این مسئله باید خوب استفاده شود و برای این موفقیت نباید استان سیستان و بلوچستان را امنیتی کنیم. این استان می‌تواند بخشی از اقتصاد کشور را حل کند؛ زیرا دارای آب و هوای متنوع، موقعیت گردشگری استثنایی، بیش از ۳۰۰ کیلومتر ساحل اقیانوس هند و دریای عمان، ساحل فوق‌العاده زیبای دریایی، امکان تولید محصولات مناطق قاره‌ای، رنگین کمان معادن کشور و در نقطه جغرافیایی واقع شده است که امکان جذب یک میلیارد جمعیت به عنوان توریست روی زمین را دارد. همسایگی با سه کشور افغانستان، پاکستان و عمان به استان سیستان و بلوچستان نقش برجسته‌ای داده است.
او گفت: شیلات استان ظرفیت جذب ۵۰۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم دارد. معادن استان حداقل ۲۰۰ هزار شغل می‌تواند ایجاد کند. گردشگری در استان یک انقلاب اقتصادی می‌تواند ایجاد کند. کشت‌های گلخانه‌ای نوین می‌تواند نیاز کشورهای منطقه را تامین کند. اما از این موقعیت‌ها استفاده نشده است. به سخن ساده‌تر استان سیستان و بلوچستان مصداق واقعی ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی را دارد. بازار ۲۵۰میلیونی پاکستان نیازهای کشور افغانستان و از این طریق هند و چین و کشورهای خلیج فارس بازارهای مطمئنی هستند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

بی‌برنامگی استانداران
میرشکاری در ادامه افزود: یکی از دلایلی که از مرز استان سیستان و بلوچستان استفاده بهینه نشده است، فاصله استان از مرکز کشور و همچنین دوری مدیران عالی کشور از این استان، عدم وجود زیرساخت‌های کافی، عدم توجه به منابع انسانی استان، مطرح کردن واژه‌هایی مثل شیعه و سنی در استان، ایجاد شکاف عمدی و غیر عمدی میان اقوام و طوایف استان، بالا بودن هزینه‌های زندگی در منطقه، عدم سرمایه‌گذاری دولت‌ها در صنعت تولید و کارخانجات مادر و عدم بهره‌مندی استان از امتیازات ویژه مثل معافیت‌های مالیاتی و تخفیف عوارض گمرکی می‌باشد.
او گفت: بعد از انقلاب ۱۸ استاندار در این استان حضور داشته‌اند که بعضی از آنها بدون برنامه عمل کرده‌اند و صرفا به انجام کارهای اداری و روزمره پرداخته‌اند. آنها نتواسته‌اند آنچنانکه باید عمل کنند. معضل استان همین عدم پویایی برخی از مدیران در این استان بوده است. آنها به منابع انسانی کمتر توجه داشته‌اند. منابع انسانی استان بسیار غنی است، اما به آن توجه چندانی نشده است. در توسعه استان موانع دیگری هم وجود دارد که فرصت بیان آن نیست. باید آنها را شناسایی و حذف کرد. این استان برای توسعه گردشگری نیاز به هیچ سرمایه‌ای ندارد. فقط تبلیغ می‌خواهیم که آن هم به ندرت صورت می‌گیرد.

مراوادات تجاری کم رونق در مرز
وی تصریح کرد: از جمله مسائلی که منجر به ایجاد مشاغل فوری و سریع در استان می‌شود نوع مدیریت مرزها در این استان است. شرایط کار و تلاش و اشتغال در مرز نیاز به فکری نو و تغییر اساسی دارد. قوانین در فعالیت‌های مرز باید ویژه و ساده شود. امتیازات ویژه‌ای برای مرزنشینان باید قایل شد. برای مدیریت بهینه در استان اختیارات استاندار باید افزایش یابد و تصمیمات استاندار به مثابه تصمیم دولت تلقی شود. البته امنیت هم مهم است. اولین نعمت، نعمت امنیت است؛ ولی برای توسعه پایدار باید اشتغال ایجاد کنیم. قانون باید متناسب با شرایط مردم باشد. در حال حاضر هر چند در مرز استان سیستان و بلوچستان شاهد مراودات تجاری و اقتصادی هستیم؛ اما این مراودات می‌تواند بیشتر باشد. فعالیت‌هایی در این مرز وجود دارد که این فعالیت‌ها و ظرفیت‌ها می‌توانند به چند ده برابر افزایش پیدا کند. باید تلاش کنیم تا مدیریت مرز با توجه به نگاه اقتصادی باشد نه صرفا نگاه امنیتی. مدیران امنیتی باید امنیت را تامین کنند و مدیران اقتصادی باید اقتصاد را مدیریت کنند. باید مرز را به صورت اقتصادمحور مدیریت کنیم.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام