کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
یکشنبه, 05 خرداد 1398   Sunday 26 May 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 26 اسفند 1397

صفحه خبر: ویژه

توسعه مکران از جمله موضوعاتی است که این روزها مورد توجه مسئولان و دست‌اندرکاران کشور است در این خصوص با استاندار سابق سیستان و بلوچستان اقای سید محمود حسینی گفتگویی انجام شده که در پی می‌آید:

در ابتدا در خصوص ویژگی‌های منطقه مکران توضیح دهید.
منطقه مکران منطقه‌ای تاریخی است که در سواحل دریای عمان واقع شده است. این منطقه از نزدیکی میناب در استان هرمزگان شروع شده و تا کراچی در شرق ادامه می‌یابد که آن قسمتی که در داخل ایران است تا بندر گواتر در مرز دریایی ایران واقع است.
۵۰ شهرستان شامل میناب، سیریک، و جاسک در هرمزگان و کنارک و چابهار را شامل می‌شود این منطقه سوق الجیشی و دارای اهمیت ژئوپولیتیکی به طول بالغ بر ۷۰۰ کیلومتر است که تنها راه ارتباطی ما با دریای آزاد و اقیانوس هند را در بر می‌گیرد.
همچنین دو بندر جاسک و چابهار پایگاه تجاری و حمل و نقل ایران با کشورهای همسایه و شبه قاره هند و خلیج فارس بوده است.

قدمت طرح‌های توسعه در مکران به چه دورانی بر می‌گردد؟
از گذشته به جهت نوع برنامه ریزی‌های توسعه منجمله از ۷۰ سال قبل که برنامه‌های توسعه شروع شد رویکردهای توسعه موجب شده که مناطق
دور‌ دست به توسعه نرسند یا در امر توسعه تاخیر داشته باشند. رویکرد مرکز‌ پیرامون یا نبود رویکرد توسعه منطقه‌ای در این امر دخیل بوده است
بعد از انقلاب طرح توسعه محور شرق در سال ۶۷ به تصویب دولت جنگ رسید و منطقه آزاد چابهار و برخی دیگر از طرح‌های توسعه ای، مولود این طرح توسعه است که اولین طرح توسعه‌ای بعد از انقلاب بوده است.
این طرح در سال ۸۱ بازنویسی و ورژن جدید آن ارائه شد که البته این طرح به دنبال نجات منطقه مکران از توسعه نیافتگی و تثبیت جمعیت و ممانعت از مهاجرت جمعیت آن بود.
در این راستا تکالیفی برای دستگاه‌های دولتی برای سرمایه گذاری مقرر می‌شود که چابهار با رویکرد تجارت و ترانزیت از طریق مرز "میلک" افغانستان و از آنجا به آسیای میانه مد نظر بود.
از دهه ۹۰ با تاکیدات مقام رهبری نگاه دوباره به سواحل مکران بوجود می‌آید و در سال ۹۲ و ۹۳ ستادی به ‌نام ستاد توسعه مکران به مدیریت معاون اول رئیس جمهور و ۱۵ دستگاه مستقل تشکیل می‌شود.
با توجه به اینکه نیروی دریایی و مدیریت‌های عمرانی در آن مقطع در اختیار تشکیلات نظامی بود از این رو دبیر ستاد توسعه مکران وزیر دفاع بود در مجلس تصویب می‌شود که سازمانی برای توسعه این منطقه تشکیل شود و دولت موظف به تهیه اساسنامه‌ای می‌شود که اکنون در حال آماده سازی آن است اما به نظر می‌رسد هنوز به جمع‌بندی در مورد آن نرسیده است و ظاهرا این روند طولانی شده است.
با توجه به ساختار اداری و تداخل با اختیارات استانداری و دیگر دستگاه‌ها، به دنبال این هستند که سازمان توسعه مکران ستادی شود و امر راهبردی توسعه را بر عهده بگیرد.

زیر ساخت‌های منطقه مکران و بخش‌های مختلف آن تا چه حد برای بحث توسعه مناسب است؟
البته هنوز زیر ساخت‌های توسعه‌ای در استان هرمزگان و سیستان کامل نیست که نیاز به تکمیل دارد. از جمله زیرساخت‌های مهم، راه، انرژی، آی‌تی، مخابرات و آموزش است که باید مورد حمایت واقع شود و تسهیلات برای جلب سرمایه گذار در نظرگرفته شود. از سوی دیگر جامعه محلی منطقه باید به مراحل توانمند شدن برسند تا بتوانند مشارکت فعالی در امور داشته باشند.
واقعیت این است که ما باید سهم مدیران کشور و مردم را از توسعه مکران درک کنیم اگر بنا باشد توسعه را فقط این بدانیم که سرمایه گذار داخلی و خارجی بیاید که این امر را سرمایه گذاری برون‌زا می‌نامند این موضوع به تنهایی قطعا کفایت نخواهد کرد چون مشارکت مردمی در آن وجود ندارد.
اما اگر توسعه صرفا هم درونزار باشد یعنی از منابع انسانی و اقلیمی استفاده شود این هم کافی نخواهد بود. تعریفی که در سندهای بالادستی برای توسعه مکران صورت گرفته عبارت از توسعه متوازن است که عوامل درونزا و برونزا را توامان شامل می‌شود یعنی تلفیقی از فعالیت‌های تجاری، صادرات و واردات، تقویت بنادر، حضور کشتی‌های پهن پیکر برای صادرات در کنار اینها البته باید سرمایه‌های محلی، نیروی انسانی و ظرفیت و پتانسیل منطقه هم مورد توجه واقع شود ظرفیت‌هایی مثل کشاورزی، شیلات، تقویت آبزیان و دریانوردی و گردشگری.
بی شک این رویکرد تلفیقی ما را به توسعه پایدار و متوازن در منطقه مکران خواهد رساند. اگر چنین مدلی کاملی را مد نظر نداشته باشیم در نهایت مدل توسعه ما سرنوشت نافرجام توسعه در عسلویه، جم و مسجد سلیمان را خواهیم داشت که در نهایت منجر به شکاف اجتماعی شدید، نابرابری‌های اجتماعی اقتصادی و درآمدی و همچنین آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود.
توسعه ناپایدار در عسلویه یعنی وقتی گاز تمام شود توسعه هم خاتمه می‌یابد که تکرار این مدل در توسعه مکران نابسامانی‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

پیش شرط‌هایی که برای توسعه زیر ساختی در منطقه مکران مد نظر است شامل چه مواردی است؟
انسان، اجتماع و کرامت انسانی اگر در توسعه مد نظر نباشد توسعه‌ای رخ نخواهد داد. اکنون که در مکران در آغاز راه توسعه هستیم باید ساز و کار مشارکت پذیری مردمی در مکران فراهم شود و توانمند سازی مردم بومی برای توسعه مورد توجه جدی واقع شود در غیر این صورت با توسعه نامتوازن همچون آنچه در خوزستان و بوشهر رخ داد روبرو می‌شویم.
واقعیت این است که دولت هم باید در امر زیر ساخت‌ها توجه کافی به تقویت آنها داشته باشد. در حال حاضر راه آهن چابهار ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این راه آهن اهمیت حیاتی دارد چرا که از چابهار به زاهدان و از آنجا به زابل و در نهایت به افغانستان و آسیای میانه خواهد رفت.
اسکله‌هایی که اکنون در بندر چابهار نصب شده بالغ بر ۸ میلیون تن در سال ظرفیت تخلیه دارد اما اکنون از ۲ میلیون ظرفیت آن استفاده می‌شود. یعنی یک چهارم ظرفیت آن مورد استفاده واقع می‌شود. بنا بر این باید راه آهن تقویت شود. وزیر راه فعلی قبلا دبیر ستاد توسعه مکران بوده و بر توسعه راه‌آهن تاکید دارد. اگر این راه آهن تکمیل شود ۲ میلیون تن به ظرفیت انتقال بار در منطقه مکران افزوده خواهد شد. البته باید در کنار توسعه راه آهن توسعه راه‌ها و تعریض جاده‌ها هم مورد توجه واقع شود.
این جاده‌ها ارتباط با بخش‌های مختلف در مرکز، شمال، جنو ب وغرب را برقرار می‌کند. در حال حاضر مسیر شمال به سمت آسیای میانه ارتباط با ژاپن و دیگر کشورهای آسیا را برقرار می‌کند که این راه اولویتی برای اقتصاد و موقعیت ژئوپولیتیکی کشور است. خط لوله صلح هم لازم است تقویت شود تا انرژی منطقه مکران تامین شود بخصوص که الان چابهار از تحریم‌ها معاف شده و این یک فرصت خوب برای توسعه است.
در پایان تاکید دارم فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی در منطقه بدون داشتن برنامه و آمایش موفق نمی‌شود. شرط موفقیت مشارکت مردم محلی و توجه به مدل توسعه درونزا و برونزا به صورت توامان است در غیر این صورت مدل توسعه موفقی را در مکران شاهد نخواهیم بود.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام