کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
پنج شنبه, 30 خرداد 1398   Thursday 20 June 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 21 بهمن 1397

صفحه خبر: اجتماعی

آفتاب یزد- گروه اجتماعی:بررسی‌ها نشان می دهد که سطح سواد مردم پس از انقلاب اسلامی از کمتر از ۵۰ درصد به حدود ۸۷ درصد افزایش یافته و با رشد ۷۰ درصدی مواجه شده است. بعد از انقلاب اسلامی، نرخ باسوادی مردم ایران افزایش قابل توجهی داشته است و بنا بر آمارها وضعیت ایران از حالت نیمه بی‌سواد قبل از انقلاب به حالت باسواد فعلی رسیده است.بر اساس داده‌های مرکز آمار ، قبل از انقلاب تنها ۵۰ درصد از مردم که عمده آنان نیز مرد بوده‌اند، توانایی خواندن و نوشتن داشته‌اند. پس از انقلاب اسلامی این وضعیت تغییریافته و امروز با حجم بالایی از مردان و زنان باسواد در کشور مواجه هستیم.

> تاریخچه سواد و آموزش در ایران
کسب علم و دانش از گذشته‌های دور مورد توجه ایرانیان بوده است. با این‌حال نظام آموزشی طی سالیان متمادی از شیوه سنتی مکتب‌خانه تا نظام‌های نوین کنونی، تغییرات بسیاری داشته است. دوره جدید آموزش کلاسیک در ایران به تاسیس دارالفنون در تهران برمی‌گردد که به ابتکار و همت امیرکبیر در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار تاسیس گردید و دروس و علوم مختلف نظامی، طبیعی، مهندسی، پزشکی و علوم انسانی در آن تدریس می‌شد.
با تاسیس دانشگاه تهران و الحاق مدارس عالی مانند دارالمعلمین عالی (دانشسرای عالی)، مدرسه حقوق و علوم سیاسی (دانشکده حقوق)، مدرسه عالی طب (دانشکده پزشکی) در آن، دانشگاه تهران مسیر رشد و توسعه خود را با راه‌اندازی رشته‌های مختلف و جذب دانشجو از سراسر کشور ادامه داد تا جایی که در حال حاضر با جذب هزاران دانشجو و ارائه ده‌ها هزار نفر فارغ‌التحصیل به جامعه، به‌عنوان نماد آموزش عالی کشور شناخته می‌شود.
حدود یک سال بعد از انقلاب، با دستور حضرت امام (ره)، نهضت سواد آموزی به منظور از بین رفتن بی سوادی تاسیس می شود. در سال ۱۳۳۵ جمعیت ایران 14 میلیون و ۳۴۶ هزار نفر اعلام شده که جمعیت باسواد آن دو میلیون و ۲۱۰ هزار نفر و جمعیت بی سواد آن ۱۲ میلیون و ۱۵۴ هزار نفر بوده است.
آخرین آمار سرشماری قبل از انقلاب نیز متعلق به سال 55 است که از جمعیت 27 میلیون و 113 هزار نفری، میزان با سوادی در کشور 47.5 درصد بوده است و 52.5 درصد کشور را بی سوادان به خود اختصاص می دادند. از نظر جمعیتی نیز 12 میلیون و 877 هزار نفر با سواد و 14 میلیون و 236 هزار نفر بی سواد در کشور داشتیم. اما آخرین آمار سرشماری در سال 95 صورت گرفته که نشان از افزایش باسوادان و کاهش بی سوادان در کل کشور و
به التبع در خراسان رضوی و مشهد دارد. در سال ۹۵ جمعیت بالای شش سال ایران؛ 71 میلیون و ۵۰۶ هزار و ۳۹۲ نفر اعلام شد که تعداد با سوادان، ۶۲ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۷۶۰ نفر و بی سوادان هشت میلیون و 795 هزار و ۵۵۳ نفر بوده است که میزان باسوادی را 87.6 درصد نشان می دهد. بر اساس آمار موجود، میزان باسوادی در خراسان در سال 1355 حدود 50 درصد بوده و در سال 1395 به حدود 90 درصد رسیده است. دستاوردی که نشان می دهد که با طلوع انقلاب اسلامی و در حدود 40 سال، میزان باسوادی در این خطه حدود 40 درصد افزایش یافته است، اتفاقی که می توان آن را انقلابی در این عرصه مهم فرهنگی و اجتماعی دانست.

> آموزش به ۶ میلیون بی‌سواد مطلق
شاپور محمدزاده سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی می گوید: انقلاب اسلامی چهار دهه پیش به رهبری امام (ره) به پیروزی رسید و اعجاز بزرگ قرن محقق شد، این ایام فرصت خوبی است تا از دستاورد‌های نظام انقلاب یاد کنیم؛ این موضوع به ویژه برای قشر جوان مهم‌تر است. خوشبختانه در تمام زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی در این چهار دهه دستاورد‌های خوبی داشتیم. وی با اشاره به اینکه در مسائل علمی ایران پیش از انقلاب رتبه ۵۲ را داشت، گفت؛ اکنون رتبه ایران در تولید علم ۱۶ و در حوزه هسته‌ای رتبه هشتم را داریم.
۵۲ درصد از جمعیت بالای ۶ سال که ۲۷ میلیون
بود، قبل از پیروزی انقلاب بی‌سواد بودند اما بعد از انقلاب نرخ باسوادی به تدریج افزایش یافته و در سال ۹۵، به ۸۷/۶ درصد رسید. کاهش قدر مطلق بی‌سوادان از ۱۴ میلیون نفر در سال ۵۵، به ۸/۸ میلیون در سال ۹۵ کاهش یافته است؛ البته ماموریت اصلی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است.
محمدزاده به دستاورد‌های سازمان نهضت
سواد آموزی اشاره کرد، گفت: ۵۲ درصد از جمعیت بالای ۶ سال که ۲۷ میلیون بود، قبل از پیروزی انقلاب بی‌سواد بودند، اما بعد از انقلاب نرخ با سوادی به تدریج افزایش یافته و در سال ۹۵، به ۸۷/۶ درصد رسید. اکنون تعداد ۲ میلیون ۶۹۲ هزار نفر در سنین ۱۰ تا ۴۹ سال در نهضت داریم و البته گروه سنی بالای ۴۹ سال را هم فراموش نمی‌کنیم و از این تعداد، ۳۶۰ هزار نفر اتباع خارجی هستند. از میان جمعیت بی‌سواد یک میلیون را آقایان تشکیل می‌دهند، بیان کرد: در گروه سنی بالای ۶ سال طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال ۹۷ هدف‌گذاری برای رسیدن به ۸۸/۸ درصد است. برای گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ اکنون درصد باسوادی ۹۴/۷ است و پیش بینی می‌کنیم برای سال ۹۷ این آمار به ۹۵/۷ برسد.
سرپرست سازمان نهضت سواد آموزی با تاکید بر اینکه کاهش تفاوت با سوادی میان زمان و مردان از اهداف اصلی سازمان نهضت است، تصریح کرد: ۷۵ درصد از فعالیت‌های نهضت به زنان اختصاص یافته است.

> اختصاص ۵۵ درصد از فعالیت‌های
نهضت به جامعه روستایی
محمدزاده گفت: ۵۵ درصد از فعالیت‌های نهضت اکنون به جامعه روستایی اختصاص دارد و پیش از انقلاب اختلاف سواد بین جمعیت روستایی و شهری ۵۵ درصد بود که اکنون به ۱۲/۵ درصد کاهش یافته است.وی با اشاره به اینکه بیش از یک و میلیون ۳۰۰ هزار دانش آموزان لازم العلم آموزش داده شده‌اند، گفت: بیش از ۲ میلیون سواد آموز در طرح‌های مشترک آموزش و حدود هشت میلیون نفر دوره تکمیلی دیدند.

> تاسیس و تجهیز ۳۵۰ مرکز یادگیری محلی
در ۳ سال گذشته
سرپرست سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به اینکه بیش از ۱/۵ میلیون سواد آموز در حد پایان دوره ابتدایی آموزش دیدند، اظهار کرد: از سال ۹۴ تا ۹۷، ۳۵۰ مرکز یادگیری محلی تاسیس و تجهیز شد، البته پیش از این بیش از سه هزار مرکز داشتیم، ولی گسستی ایجاد شد که دوباره آن را احیا کردیم. از ابتدای فعالیت نهضت ۵۵۰ کتاب
برای سوادآموزان چاپ شد، اکنون بالغ بر ۱۵۰ عنوان
برای سوادآموزان تدریس می‌شود و سالانه نزدیک ۴۸ هزار آموزشیار در نهضت فعالیت می‌کنند و از سال ۹۰ به بعد این پست به آموزش دهنده تغییر کرد که حدود ۷۰ هزار نفر در حال مهاجرت هستند.
وی با اشاره به اینکه سازمان نهضت تاکنون‌ ۶ نشان فرهنگی و علمی کسب کرده است، بیان کرد: نهضت یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است که فعالیت‌های چشمگیری در حوزه سوادآموزی داشته است.

> اهمیت نسبت با سوادی در کشور
نسبت باسوادی به‌عنوان یکی از شاخص‌های سنجش میزان توسعه‌یافتگی، از حاصل تقسیم تعداد افراد باسواد یک منطقه بر تعداد جمعیت ساکن در آن به دست می‌آید. این نسبت هر چه بالاتر باشد نشان‌دهنده‌ی وضعیت بهتر این شاخص توسعه در آن جامعه است.
با وجود افزایش جمعیت، افزایش تعداد با سوادان
را شاهد هستیم و طبق اعلام مصطفی اسدی معاون نهضت سوادآموزی خراسان رضوی جمعیت شش سال و بالاتر استان در سرشماری سال 95، پنج میلیون و ۶۴۹ هزار و ۹۱ نفر بوده است که از این رقم تعداد پنج میلیون و ۳۲۳ هزار و ۵۲ نفر باسواد و 610هزار و 884 نفر بی‌سواد هستند، به عبارت دیگر از 100 نفر جمعیت
شش ساله و بالاتر تعداد 89.1 نفر باسواد و 10.8 نفر بی‌سواد هستند و در مقایسه با سرشماری سال ۹۰ حدود 2.8 درصد رشد را نشان می‌دهد که این افزایش، ۲۴ برابر بیشتر از رشد با سوادی در بین دو سرشماری ۸۵ و ۹۰ است.
شاپور محمدزاده سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی نیز در این رابطه معتقد است: بعد از پیروزی انقلاب ۴۸ درصد به جمعیت باسواد کشور اضافه ‌شد، کاهش قدر مطلق بی‌سوادی که ۱۴ میلیون نفر در سال ۵۵ بود به ۸.۸ میلیون نفر در سال ۹۵ رسیده است. درصد باسوادی در گروه سنی ۶ سال و بالاتر، از ۴۷.۵ درصد در سال ۵۵ به ۸۷.۶ درصد در سال ۹۵ رسید و پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۹۷ به ۸۸.۸ درصد برسد، همچنین برای سنین ۱۰ تا ۴۹ سال در حال حاضر درصد باسوادی به ۹۴.۷ درصد رسیده است و در سال ۹۷ به ۹۵.۷ درصد می‌رسد.

> روند رو به رشد باسوادی در ایران
منابع انسانی در هر جامعه ای عامل تعیین کننده خصوصیت روند توسعه ی اقتصادی و اجتماعی آن جامعه است. بهره برداری از نیروهای انسانی فعال، مبتنی بر مهارت‌ها و دانش مردم در جامعه است . مهارت‌ها و دانش نیز تحت تاثیر آموزش‌ها و پرورش‌های جامعه است. بنابراین این مساله دور از واقعیت نیست که پیشرفت تحصیلی یکی از عناصر اصلی توسعه انسانی است. گسترش دانش نه تنها خود مستقیماً زمینه بسط انتخاب‌های انسانی را فراهم می آورد بلکه از طریق ایجاد دسترسی بیشتر به فرصت‌های اشتغال و نیز بهبود سلامتی، شرایط زندگی بهتر را نیز ایجاد می کند. با مطالعه وضعیت کشورهای در حال توسعه به روشنی می‌توان به ارتباط مستقیم بین عامل سواد و توسعه پی برد. بیشترین میزان فقر، بیماری، خرافات و سایر معضلات اجتماعی و به ویژه آثار شوم استثمار فرهنگی در مناطقی از جهان وجود دارد که بیشترین آمار بی‌سوادان را دارا می‌باشد.
با اینکه مقوله سواد و ارزش دانش بر هیچ انسانی در عصر حاضر پوشیده نبوده است، لیکن همواره کسانی بوده‌اند که کسب دانش مردم مانع اعمال قدرت آنان بوده است و حکومت شاهنشاهی ایران نیز با اینکه ژست ترقی و جهانی‌شدن را گرفته بود همواره جامعه‌ای را اداره می‌کرد که بیش از نیمی از آن اصلاً سواد خواندن و نوشتن نداشته‌اند. با انقلاب اسلامی این روند تغییر پیدا کرد و آن‌چنان‌که آمارهای کشوری نشان می‌دهد، جهش فوق‌العاده‌ای در وضعیت سواد ایجاد شد؛ نهضت سوادآموزی از نهادهای مردمی بود که بعد از انقلاب شکل گرفت و در این روند تاثیر بسزایی داشت.

> وضعیت سواد به تفکیک استان‌ها
با توجه به آمارهای مرکز آمار ایران نقشه باسوادی در کشور به شکل ذیل می‌باشد که طبق آن در سال ۹۵، استان‌های تهران، البرز و سمنان باسوادترین استان‌های ایران هستند و استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان و آذربایجان غربی پایین‌ترین نرخ سواد را به خود اختصاص داده‌اند. سال ۱۳۹۵ جمعیت باسواد کشور ۸۷.۶ درصد بوده است که این میزان نسبت به سال ۱۳۹۰، به میزان ۲/۸ درصد رشد داشته است. طبق نتایج اعلام‌شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ سواد در گروه سنی ۴۹-۱۰ ساله که در سرشماری سال‌های ۸۵ و ۹۰ به ترتیب ۹۱.۷ و ۹۲.۴ اعلام‌شده بود، خوشبختانه در سرشماری سال ۹۵ به ۹۴.۷ ارتقا یافته است.

> نتایج افزایش نرخ سواد آموزی در کشور
از جمله نتایج افزایش نرخ سواد آموزی در کشور می توان به این موارد اشاره کرد؛ پس از انقلاب ما شاهد موفقیت هر ساله دانش آموزان و دانشجویان ایرانی در دستیابی به مقامات جهانی و مدال‌های رنگارنگ در المپیادهای علمی در رشته‌های مختلفی همچون فیزیک، ریاضی، شیمی، کامپیوتر و ... در رقابت با کشورهای پیشرفته علمی هستیم که یکی از شواهد رشد و توسعه علمی کشور است؛ این درحالی است که قبل از انقلاب اسلامی، دانش آموزان ایرانی در المپیادهای جهانی شرکت نداشتند.
کشور ایران در سال 56 با 33 میلیون جمعیت، نیازمند ورود پزشک خارجی از سایر کشورها بوده است، اما هم اکنون با جمعیتی بیش از دو برابر و به تبع آن با نیازی بیشتر به پزشک، با مازاد پزشک روبه روهستیم؛ همچنین در زمینه پزشک متخصص نیز از جمعیت 7000 نفر در سال 57 به جمعیت 72.792 پزشک متخصص در حال حاضر رسیده ایم و همچنین باید گفت که مردم بسیاری از کشورها به منظور درمان به کشورمان سفر می کنند تا تحت نظر پزشکان ایرانی به درمان خود بپردازند. بر اساس گزارش موسسه بین المللی اطلاعات علمی (ISI)، تعداد مقالات علمی چاپ شده از محققان ایرانی در مجلات معتبر بین المللی در سال 1357، 450 مقاله و در
سال 2012، 34.155 مقاله بوده است که
نشان دهنده رشد 3 برابری متوسط جهانی در این
حوزه است. مرکز فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) چند بار ایران را به عنوان یکی از موفق ترین کشورهای جهان در مبارزه با بی سوادی معرفی کرده است. هم اکنون ما شاهد این هستیم که ایران در بسیاری از فناوری‌ها نه تنها خودکفا شده بلکه به کشور صادر کننده خدمات فنی مهندسی در حوزه‌های صنعت نفت، کشاورزی، بهداشت، سدسازی، تراکتورسازی، هسته ای، خودروسازی ،
سلول‌های بنیادین و ... تبدیل شده است. در عرصه علوم نوین، دانشمندان ایرانی توانسته اند تا مرزهای جدید دانش بشری پیش روند و در مواردی از این مرزها نیز عبور کنند. موفقیت‌های دانشمندان ایرانی در زمینه‌های سلول‌های بنیادین، نانو تکنولوژی، مهندسی ژنتیک، علوم هسته ای، علوم فضایی و ... از این موارد است.
ایران در سال ۲۰۱3 میلادی رتبه نوزدهم جهانی در رشد تولید علم را به‌دست آورد و این در حالی است که کشورهای لهستان، بلژیک، دانمارک، اسکاتلند، اتریش، پرتغال، رژیم اشغالگر قدس، سنگاپور، مکزیک و جمهوری چک بعد از ایران به ترتیب رتبه‌های 21 تا 30 را از نظر تولید علم در اختیار دارند.

> افزایش ۵ تا ۱۰ برابری تعداد
دانشجویان خارجی پس از انقلاب اسلامی
سیامک زارعی قنواتی مدیر روابط بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با دستاورد‌های انقلاب در حوزه علم و سواد آموزی می گوید: پذیرش دانشجو خارجی پیش از انقلاب و از ابتدای ایجاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد وجود داشته اما در مقاطعی بسیار کم و در مقاطعی به صورت بورس تحصیلی بوده است، اما از حدود ۱۰ سال گذشته دانشگاه به دنبال مخاطب در کشورهای منطقه رفته و تعداد دانشجویان خارجی نسبت به سال‌های قبل رشد چند برابر داشته و بین ۵ تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است. اکنون بسیاری از متقاضیان ما وضعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد را در رنکینگ‌های بین المللی بررسی کرده‌اند و حتی بدون اطلاع دولت‌هایشان در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. دانشجویان خارجی پذیرفته شده در این دانشگاه شهریه پرداز و دارای سطح علمی بالایی هستند و سابقه تحصیلی آنان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و آنان باید پس پایان دوره تحصیل خود به کشورشان بازگردند و اجازه کار و فعالیت در ایران را ندارند. ما رقبای علمی بسیاری برای جذب دانشجویان خارجی در میان کشورهای منطقه داریم اما با این وجود، تعداد متقاضیان ما بسیار بالا است، بسیاری از ارتباطات بین‌المللی می‌تواند از تفاهمات علمی سرچشمه گیرد و حضور دانشجویان خارجی در کشور می‌تواند به کاهش تنش‌های سطح منطقه، نفوذ منطقه‌ای و سیاسی و فرهنگی ما را افزایش دهد.
عضو هیات علمی گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیشترین دانشجویان غیرایرانی ما از کشورهای عراق و افغانستان است، بیان کرد: ما همچنین از میان کشورهای اروپایی نظیر دانمارک و سوئد و ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی و آمریکا متقاضی داریم.
زارعی قنواتی با اعلام اینکه ما به صورت فعال در ۱۶۰ تا ۱۹۰ رشته در تمام مقاطع تحصیلی و در هفت دانشکده این دانشگاه دانشجو می‌پذیریم، تاکید کرد: بر اساس مجوز اخذ شده از سوی وزارت بهداشت ما می‌توانیم ۲۰ درصد ظرفیت خود را به دانشجویان خارجی اختصاص دهیم ولی فعلاً ۵ تا ۱۰ درصد آن را اختصاص داده‌ایم. وی با اشاره رشته‌های موردعلاقه دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: رشته‌های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، جراحی، چشم، رادیوتراپی، هماتولوژی و… در مقاطع تحصیلات تکمیلی با استقبال بالای این دانشجویان روبرو است. مدرک فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در منطقه و فراتر منطقه معتبر است و به همین دلیل تعداد متقاضیان خارجی ما روزبه روز درحال افزایش است. به‌خاطر جریان نوسانات ارزی اخیر در کشور، درحال حاضر پرداخت‌های دانشجویان غیرایرانی به صورت ریالی است ولی احتمالاً در ماه‌های آینده شاید به واحدی غیر از ریال تغییر کند.
مدیر روابط بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید براینکه آمریکا حوزه علمی و درمانی را در تحریم‌های اخیر خود مستثنی نکرده و در سطح کلان اختلال ایجاد کرده است، یادآور شد: این تحریم‌ها باعث شده که اختلالی در حوزه‌های مختلف دانشگاه نظیر فرصت‌های مطالعاتی، همایش‌های بین المللی ایجاد شود اما منتظر این نیستیم این اختلالات رفع یا کمرنگ شوند چون به آینده تعاملات بین‌المللی خود خوشبین هستیم.

> دستاورد درخشان انقلاب
روند نماگرهای آموزش و توسعه ای انسانی بر اساس اولین گزارش ملی توسعه انسانی که توسط سازمان ملل متحد و با همکاری سازمان برنامه و بودجه ایران تهیه شد، نشان می دهد که افزایش نرخ باسوادی و رشد سطح آموزش و پرورش در دوره جمهوری اسلامی نسبت به رژیم سلطنتی، از رشد چشمگیری برخوردار بوده است. مطالعه سیاست‌های رژیم پهلوی و آمارهای ارائه شده، نشان می دهد که جهت گیری‌ها و سیاست‌های آموزش و پرورش با توجه به سیاست‌های کلان کشور عموماً در جهت توسعه نیروی انسانی کارگر در سطح مهارت‌های عادی و عدم حضور نیروهای آموزش دیده در تولید علم ، نظریه و فن آوری بوده است. به طور کلی می‌توان بیان داشت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ضمن آنکه نرخ سواد در کل کشور و در کل گروه‌های سنی افزایش یافته، به طور ویژه آموزش جمعیت زنان و جمعیت روستاییان مورد تاکید قرار گرفته است و باعث شده اختلاف نرخ سواد بین مردان و زنان و بین مناطق شهری و روستایی به مقدار زیادی کاهش پیدا کند و همچنین ایران در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمام تلاش خود را معطوف بر این داشته است تا در عرصه جایگاه علمی در منطقه خاورمیانه و سراسر جهان از موقعیت قابل ملاحظه و شایسته ای برخوردار باشد که براساس آمارهای بین‌المللی به نسبت بسیار زیادی در این امر موفق بوده است و این را نباید فراموش کرد که تمام دستاوردهای ایران در دوران پس از انقلاب در شرایطی بدست آمده است که بسیاری از کشورهای صاحب علم و قدرت تمام تلاش شان را با اعمال تحریم و ترور دانشمندان ایرانی انجام دادند تا ایران
نتواند به جایگاه‌های رفیع علمی دست یابد؛ اما
به خواست الهی و با تلاش غیور مردمان ایران زمین، دشمنان ناکام ماندند و ایران در حال حاضر جزء قدرت‌های علمی در دنیا شناخته می شود .


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام