کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
جمعه, 22 آذر 1398   Friday 13 December 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 03 بهمن 1397

صفحه خبر: زندگی

دردسرهای خوراکی برای معده!
گاز، معده درد، یبوست، و اسهال از نشانه های رایج بروز مشکل در دستگاه گوارش انسان هستند. سلامت دستگاه گوارش در درجه نخست با یک رژیم غذایی سالم پیوند خورده است. مصرف مواد غذایی سالم به بهبود گوارش کمک کرده و دنبال کردن یک رژیم غذایی نامناسب نتیجه ای معکوس خواهد داشت.به گزارش گروه سلامت عصر ایران ، اگر غذا به درستی گوارش نشود، سلول های بدن نیز آنچه برای ارائه عملکرد درست و بهینه نیاز دارند را دریافت نخواهند کرد. همچنین، بخش اعظم سیستم ایمنی بدن در دستگاه گوارش قرار دارد که هرچه بیشتر اهمیت حفظ سلامت این بخش را نشان می دهد. در شرایطی که برخی مواد غذایی برای تقویت سلامت دستگاه گوارش مفید هستند، برخی دیگر می توانند در عملکرد مطلوب آن اختلال ایجاد کنند. در ادامه با برخی از بدترین مواد غذایی برای معده بیشتر آشنا می شویم.
مواد غذایی سرشار از کربوهیدارت
غذاهای سرشار از کربوهیدارت می توانند تعادل جمعیت باکتریایی روده ما را تغییر داده و محرکی برای التهاب باشند. مواد غذایی که دارای نسبت بالای کربوهیدارت به وزن خود هستند، به عنوان غذاهای سرشار از کربوهیدارت در نظر گرفته می شوند. به عنوان مثال، یک سیب زمینی کوچک که بسیاری آن را به عنوان یک کربوهیدارت بد در نظر می گیرند، 170 گرم وزن دارد، اما بیشتر از آب تشکیل شده و تنها 23 درصد آن کربوهیدارت است.
چربی های ناسالم
سه نوع چربی غذایی با التهاب پیوند خورده اند و می توانند به افزایش چربی شکم منجر شوند که شامل چربی های ترانس، چربی های اشباع، و اسیدهای چرب امگا-6 می شوند. غذاهای مختلفی به واسطه وجود این چربی های ناسالم موجب تشکیل چربی در ناحیه شکم می شوند.به عنوان نمونه: غذاهای بسته بندی شده (چربی های ترانس)؛ گوشت های فرآوری شده لبنیات پر چرب، (چربی اشباع)؛ روغن ذرت، ، روغن آفتابگردان (اسیدهای چرب امگا-6).
گوشت های فرآوری شده
گوشت های فرآوری شده نه تنها برای معده شما بد هستند، بلکه می توانند خطر برخی بیماری ها را نیز افزایش دهند. گوارش گوشت های فرآوری شده برای افراد بسیاری دشوار است. این مواد غذایی می توانند برای مدت زمان طولانی‌تری در روده باقی بمانند زیرا تجزیه آنها دشوارتر است. همچنین، آنها فاقد مواد مغذی مفید، مانند فیبر هستند، که در دشوار شدن گوارش آنها نقش دارد.به عنوان نمونه: کالباس ها، سوسیس ها، گوشت های چرخ کرده.
غذاهای سرخ شده
متاسفانه غذاهای سرخ شده امروزه علاقه مندان زیادی پیدا کرده اند این غذاها در روغن های ناسالم آماده می شوند .غذاهای سرخ شده معده را حسابی به زحمت انداخته و می توانند به بازگشت اسید معده به مری و سوزش سردل منجر شوند. غذاهای سرخ شده همانند غذاهای فرآوری شده، مدت زمان بیشتری در معده باقی می مانند و گوارش آنها به واسطه محتوای چربی زیاد برای بدن بیشتر طول می کشد. همچنین در افزایش چربی شکم نقش دارند.
شیر و لبنیات حاوی لاکتوز زیاد
یکی از موارد کلیدی برای حفظ سلامت و شادابی معده پرهیز از اُلیگو-دی-مونو ساکاریدها و پولیول های قابل تخمیر (FODMAPs) یا کربوهیدارت هایی است که به سرعت تخمیر می شوند، که می تواند روده را تحریک کند. برخی افراد نسبت به هیچ فودماپی حساس نیستند، اما دیگران با مصرف آنها با بروز علائم مواجه می شوند بدن انسان با افزایش سن لاکتاز کمتری تولید می کند که به معنای کاهش توانایی دستگاه گوارش در تحمل محصولات لبنی است.
سیر، پیاز، و عموزاده های با فیبر بالا
ناتوانی بدن در گوارش نوعی فیبر به نام "فروکتان" که در این قبیل مواد غذایی(سیر، پیاز، و عموزاده های با فیبر بالا )وجود دارد می تواند موجب نفخ شود. این فیبر که یکی دیگر از فودماپ هاست، به نظر می رسد نسبت به برخی انواع دیگر فیبر موجب بروز علائم بیشتری می شود، اما شاید مصرف بیش از حد نیز در این زمینه موثر باشد.به عنوان نمونه: غلات (جو، گندم)؛ سبزی ها (کنگر فرنگی، پیاز، سیر)؛ حبوبات (لوبیا سیاه، لوبیا قرمز، سویا)؛ افزودنی ها (اینولین).
لوبیاها و مغزدانه ها
بسیارند کسانی که از ناراحتی‌هایی چون نفخ معده بعد از مصرف لوبیاها و مغزدانه ها شکایت می‌کنند ما فاقد آنزیمی برای شکستن فودماپ موجود در این مواد غذایی هستیم، از این رو، باکتری های روده باید آنها را گوارش کنند که به تولید گاز منجر می شود.به عنوان نمونه: بیشتر لوبیاها و برخی مغزدانه ها (بادام هندی، پسته).
تنقلات شور
بسیاری از افرادی که نمی توانند از راه ورزش کردن خودشان را لاغر کنند معمولا در تغذیه مشکلاتی را دارند. نمک در هر شکلی می تواند یکی از مقصران افزایش چربی شکم باشد. نمک بیش از حد موجب احتباس آب زیاد در بدن می شود که نفخ و افزایش وزن را در پی دارد. تنقلات شور، مانند چیپس سیب زمینی و پفک حاوی روغن های هیدروژنه نیز هستند که این نوع روغن به معنای حضور چربی های ترانس مضر است و به طور کلی برای سلامتی مفید نیستند.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام