کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
شنبه, 29 دی 1397   Saturday 19 January 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 20 دی 1397

صفحه خبر: اجتماعی

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: با روی کار آمدن فضای مجازی، برقراری ارتباط برای همه اقشار جامعه به کاری سهل و آسان تبدیل شد، تا پیش از این راحت ترین کار برای برقراری ارتباط تماس های تلفنی بود و بعد هم تلفن همراه به میان آمد این تماس های تلفنی را در دسترس تر و آسان تر کرد. اما عصر تکنولوژی دریچه جدیدی در برقراری ارتباط ها باز کرد و این روزها شاهدیم که تماس های تصویری در سراسر جای جهان مرسوم تبدیل شده است. با این اوصاف شاهد هستیم که اصناف و اقشار مختلف در پیام رسان هایی که حتی برخی از آن ها فیلتر هستند، گروه هایی را با اهداف متفاوت تشکیل داده اند و به گفتمان پرداخته اند اما در این بین یک اپلیکیشن وجود دارد که کمتر توجهی به آن می‌شود اما این روزها به مکانی برای گفتمان های درون شبکه ای تبدیل شده است. اپلیکیشنی که در آن رانندگان به گفتگو می پردازند!

>رانندگانی از همه اقشار
در گذشته ادبیات های متفاوتی در اقشار مختلف جامعه وجود داشت. مثلا نحوه بیان کلمات در رانندگان با اقشار دیگر متفاوت بود؛ قصاب ها کلمات را جور دیگری بیان می کردند و بقال ها از نحوه صحبت کردنشان مشخص بود که چکاره اند و تیپ و نوع لباس پوشیدن اقشار مختلف نیز متفاوت بود! اما در حال حاضر در شرایطی که رانندگان تاکسی ها معمولا اقشار تحصیلکرده جامعه هستند تا حدی نوع ادبیات و نحوه گویش کلمات از بین رفته است. دیگر نمی توان از نحوه گویش یک فرد فهمید که راننده تاکسی است! با روی کار آمدن سامانه تاکسیرانی های هوشمندی مثل اسنپ ، تپسی و دینگ و از طرف دیگر اوضاع نابسامان اقتصادی در کشور و کمبود اشتغال سبب شده تا افراد تحصیلکرده زیادی به سمت این کار گرایش پیدا کنند و در واقع می توان گفت به شغل دوم خیلی ها تبدیل شده است. دیگر مهم نیست که معلم باشی یا مهندس، وقتی حقوقت کفاف یک ماه زندگی را نداد به شغل دوم روی می‌آوری و چه شغلی بهتر از تاکسی های آنلاین که بازار کار آن ها
نیز زیاد است!

>شکل گیری گفتمان درون شبکه ای برای رانندگان
این اپلیکیشن تسهیل کننده کار خیلی از این رانندگان تاکسی‌های آنلاین بود موضوع جدیدی که این روزها دیده می شود ایجاد یک نوع گفتمان بین کاربران این برنامه است. وارد برنامه که می شوید در نگاه اول به غیر از نقشه راه، ترافیک، دوربین سرعت و حتی حضور نیروهای پلیسی که رو نقشه نشان داده می شود با علامت های سبزی مواجه می شوید که وقتی روی آن ها کلیک می‌کنید نوشته هایی را باز می کند که یک راننده کاربر آن را نوشته و شما می توانید به اصطلاح مجازی ها آن را لایک کنید یا پاسخی به آن
بدهید.
اما جالب است بدانید که این نوشته ها
قالب های متفاوتی دارند؛ برخی از قیمت های پایین کرایه های تاکسی های آنلاین گلایه می‌کنند، عده ای از افزایش ترافیک ناراحتند و به سایر رانندگان اخطار می دهند که به برخی اتوبان ها نیایند چون ترافیک سنگین است، عده دیگری از نحوه برخورد مسافران ناراحتند و این ناراحتی را در این فضا به انتشار می گذارند و عده ای هم هستند که با ادبیاتی خاص
پیام های خاصی را مخابره می کنند.
>گلایه از کرایه
بحث درباره کرایه ها یکی از داغ ترین بحث ها بین رانندگان تاکسی های آنلاین است و معمولا با هر اعتراض درباره کرایه ها با لایک ها و نظرات زیادی نیز رو به رو می شود. برای مثال یک کاربر نوشته است: «تپسی و اسنپ کرایه هاشون خیلی کم شده! اصلا دیگه نمی صرفه. قبلا
نزدیک ترین مسیر 5 هزار تومن بود الان شده 3 هزار
تومن!» کاربر دیگری نوشته:«زده تا نوبنیاد برو 15 هزار تومن! خدایی نمی ارزه!» کار بر دیگری هم نزدیکی های انقلاب نوشته :« این همه خرج استهلاک ماشین و بنزین میشه آخرش
چندر غازم برامون نمی مونه! خیلی کرایه ها کم شده!»

>ترافیک های طاقت فرسا
ترافیک یکی از دغدغه‌های روزمره همه کلانشهرنشینان به شمار می آید و همه ما روزانه چند ساعت از وقت زندگی مان را در
ترافیک های شهری تلف می کنیم. کاربران این برنامه نیز در اکثریت مواقع از این موضوع ناراحتند و این
ناراحتی را با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند. برای مثال یک کاربر در محدوده خیابان عابدی نوشته است :« چه خبره این همه ترافیک؟» کار بر در محدوده بزرگراه کردستان نوشته است:
« ترافیک باز شد!» کاربر دیگری در محدوده اتوبان همت نوشته است: «ماشین دنده اتومات میخواد توی این همت رانندگی کردن!» کاربر دیگری ضمن انتشار یک عکس از ترافیک نوشته است: «آقا از اینجا نیاین قفله قفله شدید!»

>رانندگان ناراحت از مسافران
خیلی از مواقع همان اندازه که مسافران از رانندگان شاکی هستند، رانندگان نیز از مسافران گله و شکایت دارند و این فضا بهترین فضا برای بازتاب این نوع ناراحتی ها است. برای مثال یک کاربر نوشته است:«الان یه مسافر تو ماشینم نشست همین که گفتم پولو نقدی پرداخت کنین هر چی دلش خواست بهم گفت؛ چرا خب؟ مام زحمت می کشیم!» کاربر دیگری در محدوده اتوبان ارتش که خیلی ناراحت به نظر می رسد نوشته: « تورو خدا تو ماشین می شینید آنقدر با تلفن حرف نزنید بابا سرمون درد گرفت» یک کار بر دیگر نیز گفته است:«وقتی تو ماشین می‌شینید توروخدا بچه تونو کنترل کنید.»

>همه ما راننده هستیم
این نوشته‌ها به اصطلاح با لایک های بسیاری نیز همراه بوده و خیلی ها هم نظرشان را درباره آن بیان کرده اند. این طور که به نظر می رسد در این اپلیکیشن نوعی گفتمان در جریان است. گفتمانی که بین یک قشر از افراد جامعه به وجود آمده،
افرادی که همه آن ها به غیر از فعالیت های روزانه شان راننده هستند. حالا دیگر به جای پیام هایی که رانندگان در ساعت های مختلف در ترافیک برای شبکه های مختلف رادیوی می‌فرستادند و این نظر ها توسط مجری برنامه پخش می شد، فضایی ایجاد شده که رانندگان می توانند به راحتی نظراتشان را بیان کنند و در عین حال نظرات دیگران را هم دریافت کنند. فرق نمی کند که پشت اتومبیل شخصی خودت نشسته ای یا برای اینکه دخل و خرجت به هم بخورد راننده
اسنپ شده ای، همه ما ساعاتی از روز را
رانندگی می کنیم و در این ساعات بد نیست که به حرف های قشر راننده نیز توجه کنیم تا روز بعد که به هر دلیلی از تاکسی استفاده کردیم ما دلیلی برای ناراحتی این قشر ایجاد نکنیم.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام