کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 15 میسر می باشد

طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 15 آذر 1397

صفحه خبر: روی خط آفتاب

علی اکبر فرقانی: می‌گویند برای ماهیگیران وسیله صید فراهم کنید تا آنان ماهیگیری کنند. یا این که فن ماهیگیری را به دیگران هم بیاموزید تا دیگران هم بتوانند در رکاب ماهیگیران، ماهی بگیرند. نه این که ماهی آماده را به آن‌ها بدهید که تنبلی پیشه کنند. حالا هم حکایت ما و سفره‌های غیررنگی خانواده‌های ایرانی است. در زمان‌های قدیم سریالی با عنوان «پدرسالار»، از تلویزیون پخش می‌شد، بسیاری از خانواده‌ها را پای تلویزیون میخکوب می‌کرد. محمدعلی کشاورز، یکی از هنرمندان پرطرفدار به عنوان پدرسالار نقش‌آفرینی می‌کرد. یک پدرسالار بود و خانواده‌ای پُرجمعیت و سفره‌ای عریض و طویل! باز در زمان‌های نه چندان دور، بیشتر خانواده‌ها برخی روزهای آخر هفته یا روزهای تعطیل دور هم جمع می‌شدند، وقتی سفره ناهار یا شام را پهن می‌کردند، گسترده بود و همراه با غذاهای متنوع؛ اما با افزایش قیمت‌ها، مهمان‌نوازی‌ها، مهماندوستی‌ها، دید و بازدیدها و سرکشی به فامیل هم کمتر شد و سفره‌های خانواده‌ها کوچک‌تر و خالی‌تر و ممکن است به روزی برسد که از نان سنگک فقط سنگی در سفره پیدا شود و دیگر هیچ.
مدت‌ها بود به علت جیب‌ خالی و بی‌پولی خرید نمی رفتم. چندروز پیش با اندک موجودی کارت بانکی (دریافت حقوق) با یکی از دوستان به فروشگاه عرضه گوشت، مرغ و ماهی رفتیم. در بدو ورود ماهی‌ها چیده شده و قیمت‌های آن‌ها هم نوشته شده بود. اتیکت ماهی سفید
97000 بود نه نشانی از تومان و نه ریال؛ از آنجایی که بیشتر فروشندگان به ریال می نویسند ولی به تومان پول می گیرند، به دوستم گفتم انگار قیمت این ماهی نسبت به بقیه ماهی‌ها ارزان‌تر است. به یکی از کارگران مغازه گفتم یکی از ماهی‌ها را برایم روی ترازو بِکشَد و تمیز کند. برگه ای دستم داد که در صندوق پرداخت کنم کارت و برگه را به صندوقدار دادم. کارت را کشید و رمز کارت را اعلام کردم و چند ثانیه بعد رسید و کارتم را تحویل داد. ماهی را گرفتیم و از مغازه خارج شدیم. پس از خروج از مغازه دوستم گفت فیش POS را همیشه بادقت نگاه کن برخی اشتباهی یک صفر بیشتر یا کمتر می‌زنند. وقتی به دقت نگاه کردم متوجه شدم 140هزار تومان از حسابم کم شده. گفتم: فروشنده یک صفر به اشتباه بیشتر زده یا ماهی کیلویی 97000 هزار تومان بود. دوستم گفت معمولاً قیمت ماهی از گوشت بیشتر است. در دل گفتم تا تو باشی که دیگر بدون پرسیدن که قیمت به ریال است یا به تومان، خرید نکنی.خلاصه خیلی هوای خودم را نگه داشتم که سنکوب نکنم. دوست گرامی‌ام گفت: پکر نشو. ماهی دریای شمال است. شمالی‌ها بهش می‌گویند طلامهی. با خیال آسوده با خانواده محترم نوش جان کن و شاد باش که ماهی پرورشی آلوده نیست.
و من نگران که چگونه با مبلغ باقی مانده کارت، تا پایان ماه سر کنم. دوستم ادامه داد: ارزش دارد، ضرر نکرده‌ای، به قول قدیمی‌ها در معامله مغبون واقع نشده‌ای. وای به روزی که جنس قلابی را به نام برند می‌اندازند که واقعاً هضم‎اش سنگین است؛ گاهی هم یک چیز برند را دوبرابر قیمت قانونی به آدم می‌فروشند و روز بعد در فروشگاهی می‌بینی همان مارک را به نیم بها لیبل زده است. به فروشنده خودت که مراجعه می‌کنی می‌گوید: آقا جنس ما با هواپیمای اختصاصی و از ناف پاریس می‌آید، جنس بازاری‌ها قلابی است و ...

ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.