کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 15 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
چهارشنبه, 23 آبان 1397   Wednesday 14 November 2018
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 15 آبان 1397

صفحه خبر: اجتماعی

پنجشنبه شب بود که باز هم در خیابان مولوی زمین فرو نشست و حفره‌ای ۸ متری ایجاد شد. سریال فروریزش‌های خیابان مولوی تمامی ندارد. علی بیت اللهی در گزارشی که پس از این حادثه تهیه کرده اعلام کرده است به دلیل خصوصیت زمین در این منطقه باز هم انتظار فرو نشست دیگری وجود دارد. به گزارش مهر، دبیر کارگروه ملی زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه و شهرسازی با اشاره به ابعاد این فرو ریزش می‌گوید: بر اساس مشاهدات میدانی این فروریزش به طور تقریبی دارای طول و عرض ۴ تا ۵ متری است، ولی عمق فروریزش قابل توجه و در حدود ۸ متر بوده است. این حادثه می‌توانست با تلفاتی همراه باشد که خوشبختانه طبق گزارش‌های دریافتی خسارت جانی و مالی به جز تخریب بخشی از خیابان و احتمالا لوله‌های آب زیر سطحی در بر نداشت. بیت‌اللهی درباره دلایل این فرونشست هم می‌گوید: شهردار ناحیه، شکستگی لوله و آب‌شستگی ناشی از آن را دلیل اصلی وقوع فروریزش اعلام کرد، ولی هنگام مستند کردن عوارض سانحه، از مسئولان شرکت آب و فاضلاب در محل حادثه نماینده‌ای حاضر نبود اطلاعات دقیق‌تری به دست آید، اما مشاهدات زمینی نشان می‌داد که لوله‌های آب سالم هستند. طبق گفته مسئولان شهرداری در محل حادثه، تونل مترو در زیر این محل، مرطوب و دارای نشتی آب شده است که متاسفانه امکان بازدید وجود نداشت. علاوه بر آن با توجه به عمق فروریزش زمین که حدود ۸ متر بوده به نظر می‌رسد شاید عوامل دیگری نظیر قنات‌ها یا حفاری‌های مترو نیز در شکل‌گیری فروریزش این نقطه نقش داشته‌اند. بیت‌اللهی، مسیر خیابان مولوی را مسیری خاص از نظر وقوع فروریزش‌های شهری تهران توصیف می‌کند و می‌گوید : در ۲۷ آذرماه سال ۱۳۹۵ در ضلع جنوبی خیابان مولوی بعد از میدان محمدیه (میدان اعدام) به سمت شرق، در کوچه ذکائی فروریزش بزرگی رخ داد و پیشتر از این حادثه و در روز ۱۶مهرماه همان سال در میدان قیام واقع در امتداد همین مسیر نیز فروریزش دیگری رخ داده بود که متاسفانه در آن حادثه، دو نفر کشته شدند. وی اضافه می‌کند: در ادامه فروریزش‌های سریالی در مسیر خیابان مولوی که در راستای تونل متروی خط ۷ بوده و با حفر آن، تعداد فروریزش‌های شهری نیز بیشتر شده است، فروریزش دیگری در مجاورت بیمارستان اکبرآبادی خیابان مولوی رخ داد. بخشی از ساختمان‌های این بیمارستان تخلیه شده است، فروریزش روز ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۷ نیز در راستای همین مسیر پرخطر بوده، از این رو به نظر می‌رسد با توجه به خصوصیات زمین این ناحیه، احتمال رخداد چنین اتفاقاتی در آینده نیز وجود دارد.

> اما کدام مناطق در تهران
بیشتر در معرض تهدید هستند؟
علی بیت‌اللهی مدیر مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این رابطه می‌گوید: بر مبنای مطالعات صورت گرفته دشت‌های جنوب غربی و جنوبی تهران متحمل فرونشست قابل ملاحظه‌ای به ویژه در سال‌های اخیر شده و می‌شوند، به گونه‌ای که بیشینه فرونشست در دشت شهریار در جنوب غرب تهران و دشت ورامین نیز گزارش شده است. وی ادامه می‌دهد: بر اساس نقشه‌ فرونشست سازمان زمین‌شناسی، فرونشست زمین موقعیت شهری تهران و برخی از مراکز جمعیتی اطراف آن در جنوب و جنوب غربی نظیر اسلامشهر را مورد تهدید قرار داده است. مراکز جمعیتی نظیر کهریزک، شورآباد، سلطان‌آباد و اسلام شهر از جمله مراکز جمعیتی عمده در زون فرونشست جنوب و جنوب غرب تهران به شمار می‌روند. او، وجود قنوات را از دیگر عوامل فرونشست می‌داند و می‌گوید: تعداد قنات‌های شهر تهران و حومه به بیش از ۱۳۰۰ رشته قنات حدس زده می‌شود. عمق این قنوات بین ۲ تا ۱۳۰متر است و طول رشته قنات‌ها گاه تا به بیش از
۲۰کیلومتر می‌رسد.

> تمام عوامل فرو نشست در تهران
پیروز حناچی معاون معماری وشهرسازی شهردار تهران هم درباره دلایل فرونشست در تهران می‌گوید: این موضوع دلایل مختلف دارد. به طور مثال در جنوب غرب تهران فرونشست زمین براساس برداشت بی رویه از سفره‌ها‌ی آب زیرزمینی اتفاق می‌افتد. در مناطق جنوبی اما قنات‌های متروکه‌ای وجود دارد که در فصل بارندگی می‌توانند فعال شوند و به فرونشست زمین بینجامند. در محدوده پایین تر از خیابان ۱۵خرداد نیز هنوز آثار باقی مانده زلزله‌ها‌ی تهران در عمق ۷ متری دیده می‌شود که به تمامی این دلایل باید عبور زیرساخت‌ها‌ی شهری مانند مترو به ویژه زمانی که از دستگاه‌ها‌ی مکانیزه استفاده نمی‌شود را اضافه کرد. قانون احداث تونل مشترک شهری مصوب سال۱۳۷۲ مجلس است که به موجب این مصوبه برای دستگاه‌های خدمات‌رسان تکالیفی در نظر گرفته شده است، این قانون در شرایط کنونی قابلیت اجرایی نداشته همچنان که حاصل آن بعد از گذشت بالغ بر بیست سال متاسفانه منجر به ساخت کانالی نشده و اگر موردی که شهرداری تهران در زمان اجرای پل صدر اجرا کرد و کابل‌ها‌ی فشار قوی برق ٢٣٠کیلوولت را با همکاری اداره برق استان تهران به داخل کانال تاسیساتی احداثی منتقل کرد را در نظر نگیریم، می‌توان گفت دستاورد این قانون تقریباً صفر است. مدتی پیش زمین در خیابان آزادی دکتر معین دهان باز کرد و کامیونی به داخل آن سقوط کرد. پنجشنبه شب نیز ناگهان یک گودال ۸متری در خیابان مولوی ایجاد شد، این کابوس می‌تواند همیشه در انتظار تهرانی‌ها‌ باشد. به نظر می‌رسد مدیران شهری شتابی برای پیشگیری از این بحران ندارند و با آرامش در حال اسکن خیابان‌ها‌ و معابر پایتخت هستند.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام