کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
پنج شنبه, 02 اسفند 1397   Thursday 21 February 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 02 آبان 1397

صفحه خبر: فرهنگی

آفتاب یزد – علیرضا تاریوردی: درون‌مایه اصلی «دلدادگان» ساخته منوچهر هادی که این شب‌ها از تلویزیون پخش می شود، عشق و تاثیر آن بر جریان زندگی است. محتوای سریال واریته‌ای از عشق‌های گوناگون است. عشق‌های یک طرفه مثل عشق عنایت به فرزانه و هاتف به ارغوان. عشق‌های دوطرفه مثل عشق فرزانه و مالک، فرزانه و نادر، مالک و مرضیه . عشق‌های سوخته مثل عشق افسانه و عادل، مالک و فرزانه. عشق‌های معامله شده مثل عشق پارسا و حدیث و هاتف و ارغوان و از همه مهم تر حسرت عشق‌های از دست رفته مانند عشق هاتف به ارغوان و عشق فرزانه به نادر که با تبدیل این حسرت به نفرت و کینه، خاصیت عشق را از زلالی و زایندگی به غریزه مرگ و سیاهی مبدل کرده است، این غریزه مرگ تبدیل به آتشی در درون فرزانه شده که به نظر می رسد اگر تمام جهان را هم بسوزاند، باز هم سرد نخواهد شد.

> خانواده های از هم پاشیده ریشه معضلات
مضمون دیگر سریال، نقش خانواده در سلامت روانی و خوشبختی خانواده است. البته خانواده از نوع کامل یعنی وجود پدر و مادر. به عبارت دیگر منشا بسیاری از معضلات را در نبود یکی از والدین می بیند. نبود پدرمالک باعث افتادن بار خانواده به دوش او و با افتادن او به زندان باعث از هم پاشیدگی خانواده شد. ضمن این که عادل هم به دلیل نبود حمایت و کنترل پدرانه لغزید و به سمت اعتیاد رفت. نادر به دلیل نداشتن خانواده و محروم از پناه و پشتیبان خود را وارد دستگاه امنیتی کرده و به این وسیله خواسته با ثروت مادی کمبودهای روحی و روانی خود را جبران کند. بخشی از رفتارهای ناهنجار هاتف قطعا به دلیل نداشتن مادر از کودکی و خلا روانی ناشی از آن است و پارسا عامل تمام نابسامانی‌های زندگی خود را در جدایی پدر و مادرش می بیند.

> برخورد سطحی با معضل اعتیاد
در میان قصه های موازی و متعدد سریال، یک قصه نیز به بحث اعتیاد و مشخصا پدیده قرص‌های شب امتحان می پردازد که دانش‌آموزان دبیرستان و دانشجویان را هدف قرار داده است. اما متاسفانه این معضل اجتماعی خیلی ریشه‌ای مطرح نمی شود. تنزل این پدیده به توطئه و دسیسه فرزانه و معتاد کردن حامد به قرص‌های روانگردان برای انتقام از پدرش، در واقع سطحی کردن مسئله است. واقعیت این است که گرایش نسل جوان و به خصوص دانش‌آموزان کنکوری و دانشجویان به این قرص‌ها بیشتر به دلیل انتظارات نامعقول و جو ناسالمی است که برای رشد تحصیلی و موفقیت بیشتر بچه ها در جامعه ایجاد شده است. یکی از ارزش‌های اجتماعی اصلی در جامعه ما رتبه کنکور و تحصیلات عالیه و گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های غربی است و برای این ارزش‌ها مسابقه ویرانگر و باطلی در میان جوانان معصوم راه افتاده که استرس بسیار زیادی را در ذهن جوانان ایجاد کرده است که گاهی از حد توان این بچه ها بیشتر است و در مواردی کار را به جایی می کشاند که جوان برای فرار از خستگی و خواب‌آلودگی و کسب انرژی و زمان بیشتر، به این قرص‌ها پناه می آورد. خلاصه اینکه در بیشتر موارد دسیسه و دشمنی در کار نیست و خود دانش‌آموز و دانشجوست که با اراده و اختیار به دنبال این قرص‌های انرژی‌زا و روانگردان می رود. عدم توجه به نیازهای طبیعی و ابعاد دیگر شخصیتی جوان و تحمیل فشارهای طاقت‌فرسا به آنان برای رشد تک‌بعدی از عوامل اصلی گرایش آنان به این مواد است.

> آدم‌های خاکستری با انگیزه های مشخص
از نقاط قوت سریال، برخورد همدلانه و منطقی با انحرافات و کجروی‌هاست. به بیان دیگر به‌جای تقسیم شخصیت‌ها به سیاه و سفید و دیو و فرشته، شخصیت ها را خاکستری نشان می دهد و برای رفتارهای ناهنجار و خلاف‌کاری‌ها به دنبال یافتن علت و انگیره است. خلاف‌کارها تماما بد و شیطان نیستند و مثل بقیه آدم‌ها ترکیبی از خوب و بدند اما تجربیات قبلی و انگیزه های خاصی آنها را وادار به خلاف می کند. نوشین و بهزاد برای رفع مشکل پدر و بدهکاری‌هایش به معتاد کردن حامد وسوسه می شوند، پارسا به دلیل نجات مادرش از اعدام، ناچار به چشم‌پوشی از حدیث می شود. فرزانه مالک را مسئول از دست رفتن تمام زندگی، عشق، بچه، خوشبختی و رویاهای خود می داند و به همین خاطر از او انتقام می گیرد. عنایت به خاطر عشق به فرزانه در کارهای خلاف او شریک می شود. هاتف به علت از دست دادن عشق خود و ناتوانی در به دست آوردن مجدد ارغوان نقشه سربه نیست کردن رقیب عشقی خود امیر را می کشد و ...

>ویژگی‌های فیلم‌نامه
دلدادگان از قصه جذاب و پرکششی برخوردار است و ویژگی اصلی آن غیرقابل پیش‌بینی بودن آن است. تعداد روایت‌های موازی و شخصیت‌ها کمی زیاد است و در مواردی خسته‌کننده می شود. شخصیت‌پردازی سریال در مورد نیروهای امنیتی قبل و بعد از انقلاب یکنواخت نیست. ساواکی های قبل از انقلاب بسیار یک‌بعدی، بی‌احساس، بسیار خشن و کاریکاتوری تصویر می شود اما سعی دارد با نشان دادن یک جوان خوش‌چهره به عنوان یک نیروی اطلاعاتی، تصور عموم از نیروهای امنیتی را تغییر داده و از این تصور راززدایی کند.
اختصاص یک فصل دوازده قسمتی به گذشته یک نوآوری خوب و موفق است که سریال را از فلاش‌بک‌های مکرر و کوتاه که ریتم سریال را به هم می زند نجات داده است. اما در کنار این مزیت این روش ریسک استفاده از هنرپیشه های مختلف برای دو دوره گذشته و حال را دارد که تداوم و یکدستی شخصیت‌ها را از بین می برد. در این مورد هم به جز شخصیت فرزانه که تقریبا در هر دو دوره یکسان و قابل قبول است ، در مورد مالک و مرضیه به دلیل تفاوت‌های عمده ویژگی‌های شخصیتی هنرپیشه های قبل و بعد از انقلاب ،موفق از آب در نیامده و برای بیننده باور اینکه مسعود رایگان پیری آرش مجیدی و مهرانه مهین ترابی پیری سمیرا حسن پور است خیلی مشکل است. به هرحال در مجموع این روش از گریم های ناموفق در سریال‌های کیمیا و ستایش که فقط با یک عینک شخصیت‌های زن سریال را پیرتر کرده بود، موفق‌تر و باورپذیرتر
است.
یکی از نکات مثبت فیلم‌نامه برخلاف روال مرسوم در سریال‌های ایرانی این است که بخش گره‌گشایی سریال با ریتم و سرعت مناسب و قابل قبولی به پیش می رود. روال رایج این است که بخش تعلیق و کشمکشهای سریال‌ها بیشترین سهم از زمان و قسمت‌های ان را شامل می شود و بخش آخر یعنی گره‌گشایی، در یک یا دوقسمت و باسرعت و شتاب شدید تمام می شود. اما در دلدادگان اینطور نیست و گره های سریال کم‌کم گشوده می شود و سرعت فرود ملایم است.
سخن آخر اینکه دلدادگان سریالی خوش‌ساخت است که در چارچوب خطوط قرمز و محدودیت‌های تلویزیون تولید شده و در مجموع در جلب بیننده موفق بوده است.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام