کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 15 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
چهارشنبه, 04 مهر 1397   Wednesday 26 September 2018
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 22 شهریور 1397

صفحه خبر: زندگی

سنگ های کلیه زمانی که از جای خود حرکت کرده یا در لوله ادرار منتهی به خارج بدن انسداد ایجاد می کنند می توانند موجب بروز دردی شدید شوند. از این رو، نیازی به گفتن نیست که پیشگیری از آنها گزینه ایده آل است.به گزارش عصر ایران ، برخی عوامل سبک زندگی و رژیم غذایی وجود دارند که می توانند به طور قابل توجهی خطر مواجهه با سنگ های کلیه را کاهش دهند.
تامین آب مورد نیاز بدن
نوشیدن آب فراوان بهترین روش برای پیشگیری از سنگ های کلیه است.هرچه آب بیشتری مصرف کنید، ادرار بیشتری نیز تولید خواهد شد و در صورت عدم دفع آن به طور مرتب، ادرار غلیظ ‌تر شده و احتمال حل شدن نمک هایی که موجب تشکیل سنگ ها می شوند، کاهش می یابد.

نوشیدن قهوه
مطالعه محققان نشان می دهد افرادی که روزانه حداقل یک فنجان قهوه کافئین‌دار مصرف می کنند 26 درصد احتمال کمتری دارد با تشکیل سنگ کلیه مواجه شوند. افرادی که قهوه بدون کافئین مصرف می کردند نیز 16 درصد احتمال کمتری داشت با این شرایط مواجه شوند.

نوشیدن لیموناد
بنابر گزارش بنیاد ملی کلیه آمریکا، لیموناد سرشار از سیترات طبیعی است و از فواید پیشگیری از سنگ کلیه مشابه با سیترات پتاسیم مورد استفاده برای درمان سنگ های کلیه مزمن برخوردار است.با این وجود، این بنیاد نسبت به محتوای شکر لیموناد هشدار داده ،مصرف لیموناد بدون شکر یا تهیه آن با ترکیب آبلیمو، آب و شیرین کننده های دیگر در صورت تمایل را پیشنهاد داده است. سیترات در ادرار ممکن است
از پیوند کلسیم با مواد دیگر که به تشکیل
سنگ کلیه منجر می شوند، پیشگیری کند.

مد نظر قرار دادن کلسیم
رژیم های غذایی کم کلسیم ممکن است احتمال ابتلا به سنگ های کلیه را افزایش دهند. به جای مصرف مکمل های کلسیم که می توانند خطر سنگ کلیه را افزایش دهند، این ماده را از منابع غذایی مانند شیر کم چرب یا پنیر دریافت کنید. اگر مکمل مصرف می کنید، برای به حداقل رساندن خطر آن را با یک وعده غذایی مصرف کنید.

کنترل مصرف سدیم
سدیم بیش از حد می تواند محتوای کلسیم در ادرار را افزایش دهد که احتمال تشکیل
سنگ های کلیه را افزایش می دهد.

آشنایی با اگزالات
مصرف متعادل مواد غذایی حاوی اگزالات ممکن است برای افرادی که سنگ های کلیه اگزالات کلسیم تولید می کنند، مفید باشد.سنگ های کلیه به طور معمول زمانی شکل می گیرند که هنگام تولید ادرار توسط کلیه ها اگزالات با کلسیم پیوند تشکیل می دهد.

کنترل بر مصرف گوشت
پروتئین دریافتی از گوشت مصرفی زیاد است، در شرایطی که منایع حیوانی پروتئین اسیدی نیز هستند و می توانند ادرار را هرچه بیشتر اسیدی سازند. این می تواند به تشکیل سنگ های
اسید اوریک یا اگزالات کلسیم منجر شود.

دریافت ویتامین C از منابع طبیعی
دریافت بیش از حد ویتامین C از مکمل ها می تواند خطر تشکیل سنگ های کلیه را در درجه نخست برای مردان افزایش دهد. پژوهشگران بر این باورند که دریافت ویتامین C از منابع طبیعی خطری مشابه را ایجاد نمی کند.

پرهیز از نوشابه
نتایج یک مطالعه نشان داد افرادی که روزانه یک یا تعداد بیشتری نوشابه شیرین شده با شکر مصرف می کنند، 23 درصد احتمال بیشتری دارد به سنگ های کلیه مبتلا شوند.به نظر
می رسد محتوای فروکتوز موجود در نوشابه ها دلیل این مسئله باشد که دفع کلسیم، اگزالات و اسید اوریک را افزایش می دهد که همگی
می توانند به تشکیل سنگ های کلیه منجر شوند.

انجام ورزش
مطالعه محققان نشان داد که انجام ورزش سبک می تواند خطر ابتلا به سنگ های کلیه را تا بیش از 33 درصد کاهش دهد.

محدود کردن مصرف قندها
قند میزان کلسیم در ادرار را افزایش می دهد، در شرایطی که حجم ادرار را کاهش می دهد که به شکل گیری شرایطی مناسب برای تشکیل
سنگ های کلیه منجر می شود.

صحبت با پزشک
زمانی که موضوع سنگ های کلیه مطرح
می شود، اگر تغییر در رژیم غذایی تفاوتی در این شرایط ایجاد نمی کند، شاید به گزینه های پزشکی نیاز باشد.داروهایی که به طور معمول برای مبارزه با سنگ های کلیه تجویز می شوند شامل سیترات پتاسیم، ادرارآورهای تیازید، آلوپورینول، استوهیدروکسامیک اسید و موارد دیگر می شوند. مدیریت شرایط سلامت مانند چاقی، فشار خون بالا و دیابت نیز می تواند
به پیشگیری از سنگ های کلیه کمک کند.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام