کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 15 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
شنبه, 31 شهریور 1397   Saturday 22 September 2018
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 21 شهریور 1397

صفحه خبر: اقتصادی

آفتاب یزد- الهام علائی: از ابتدای قرارداد با‌ «ای‌تی‌آر» تا به این لحظه، رخدادهای گوناگونی در ارتباط با تولید و تحویل هواپیماهای سفارشی ایران اتفاق افتاده است.‌ «ای‌تی‌آر» بعد از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها توانست قرارداد فروش هواپیما به شرکت ایران ایر را به امضا برساند. شرکت ایران ایر در آوریل ۲۰۱۷ قراردادی با شرکت‌ «ای‌تی‌آر» برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای توربوپراپ به امضا رسانده بود. ایران در ماه می‌سال ۲۰۱۷ چهار فرود هواپیمای‌ «ای‌تی‌آر» تحویل گرفت و در ماه سپتامبر نیز دو فروند هواپیمای دیگر را از این شرکت اروپایی تحویل گرفت. همچنین دو فروند‌ «ای‌تی‌آر» دیگر در ماه دسامبر به ایران تحویل داده شده و مابقی هواپیماها قرار بود تا پایان سال ۲۰۱۸ به ایران تحویل داده شود. اما نارضایتی دولت ترامپ از توافق با ایران ادامه تحویل هواپیماهای این شرکت اروپایی به کشورمان را در معرض ریسک قرار داد. هرچند واشنگتن فرصتی ۹۰ روزه را برای پایان همکاری شرکت‌های خارجی با ایران تعیین کرده، اما پس از آنکه خزانه داری آمریکا اعلام کرد مجوزهای صادراتی اعطا شده به شرکت‌های هواپیماسازی را لغو می‌کند، تحویل هواپیما به ایران متوقف شده است. با این همه در مردادماه سال جاری‌ «ای‌تی‌آر» پنج فروند هواپیمای دیگر را به ایران تحویل داد اما نکته اینجاست که اخیرا شرکت هواپیماسازی لئوناردو اس پی‌ای ایتالیا اعلام کرده، شرکت‌ «ای‌تی‌آر» که به صورت مشترک متعلق به لئوناردو و ایرباس فرانسه است، در حال مذاکره با خریداران جایگزین جهت فروش باقی مانده هواپیماهایی است که قرار بود به ایران تحویل داده شود.

> تمایل‌ «ای‌تی‌آر»
نسبت به ادامه تحویل هواپیما به ایران
مطابق قرارداد فی ما بین، شرکت‌ «ای‌تی‌آر» تا اواسط سال ۲۰۱۷ شش فروند هواپیما به ایران تحویل داده و پس از آن اعلام کرده بود که تا پایان سال ۲۰۱۷ هشت فروند هواپیمای دیگر نیز برای فروش به کشورمان آماده می‌کند. همان زمان کریستین شرر، مدیر شرکت هواپیماسازی‌ «ای‌تی‌آر» در این راستا گفته بود: « «ای‌تی‌آر» بعد از تحویل شش فروند هواپیما به ایران از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون که در چهارچوب مجوزهای صادر شده از سوی دولت آمریکا صورت گرفته، قصد دارد تا پایان سال هشت فروند هواپیمای دیگر به این کشور تحویل دهد.»
پس از آن به دلیل بروز برخی مناقشات سیاسی میان ایران و آمریکا، روابط متقابل میان دو کشور تحت تاثیر قرار گرفت و به تبع آن شرکای تجاری آنها نیز در این راستا واکنش‌هایی از خود بروز دادند. اما ظاهرا‌ «ای‌تی‌آر» قصد تاثیرپذیری از این چالش‌ها را نداشت.
بهمن ماه سال ۹۶ مدیرعامل شرکت هواپیماسازی‌ «ای‌تی‌آر» ابراز امیدواری کرد که تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا، مانع از رابطه تجاری این شرکت با تهران نشود. شرر در این باره گفته بود: «این تحول (نوسازی ناوگان هوایی ایران) برای آنها بسیار قدرتمند است و به صراحت می‌توان گفت که از نقطه نظر ژئوپلتیک و امنیتی کاملا بی خطر است.»‌ «ای‌تی‌آر» همچنین تعدادی از متخصصان را برای آموزش نحوه پرواز با این هواپیماها به خلبانان ایرانی به این کشور اعزام کرده بود.
> «ای‌تی‌آر» تحویل هواپیما به ایران
را متوقف کرد
اما اتفاقی که چند ماه قبل افتاد و طی آن آمریکا از برجام خارج شد، سیاست‌های شرکت هواپیمایی‌ «ای‌تی‌آر» را تحت تاثیر قرار داد و در تیرماه سال‌۱۳۹۷«ای‌تی‌آر» اعلام کرد، ناگزیر است برنامه تحویل مابقی هواپیماهای سفارش ایران را به دلیل تحریم‌های جدید آمریکا متوقف کند و اگر نتواند از دولت آمریکا معافیت بگیرد، ناگزیر خواهد بود ۱۲فروند از این هواپیماها را مجددا طبقه بندی کند.
کریستین شرر، مدیرعامل شرکت‌ «ای‌تی‌آر» گفته بود: «در سال ۲۰۱۸، هدفگذاری تحویل هواپیماها ممکن است از تحریم‌های ایران تاثیر بپذیرد. ایرانی‌ها می‌خواهند هواپیماها را تحویل بگیرند، اما‌ «ای‌تی‌آر» هیچ گونه ریسکی مبنی بر قرار گرفتن سهامدارانش یعنی لئوناردو و ایرباس در فهرست تحریم‌های آمریکا را نخواهد پذیرفت.‌ «ای‌تی‌آر» برای اینکه بتواند این هواپیماها را به ایران تحویل دهد همچنان در تلاش برای گرفتن معافیت است اما کاملا مطمئن نیست که بتواند چنین معافیتی از دولت آمریکا بگیرد.»
به گفته مدیر شرکت‌ «ای‌تی‌آر»، پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، آمریکایی‌ها سه ماه (می تا اوت) به شرکت‌ها فرصت داده‌اند تا محصولاتی را که برای ایران تولید کرده بودند را تحویل دهند، اما این فرصت برای صنعت هوانوردی خیلی کوتاه است.

> اعلام آمادگی
برای تحویل شش فروند‌ «ای‌تی‌آر» سفارشی
پس از اعلام این موضوع توسط شرکت‌ «ای‌تی‌آر»، ایران تا حدود زیادی از تحویل هواپیماهای سفارشی خود ناامید شد اما درست یک هفته بعد این شرکت از آمریکا درخواست کرد که بتواند شش فروند هواپیمای ساخته شده برای ایران را به کشورمان تحویل دهد. شرکت هواپیماسازی «ای‌تی‌آر» از دولت ترامپ خواست مانع صدور این هواپیماها به ایران نشود.
این شرکت هشدار داده بود که پایان یافتن قراردادهایی که با مجوز واشنگتن مورد مذاکره قرار گرفته بودند، می‌تواند به این شرکت زیان مالی جدی وارد آورد.
در همین راستا کریستین شرر، مدیر شرکت‌ «ای‌تی‌آر» گفته بود: «این شرکت فرانسوی ایتالیایی به دولت آمریکا برای اعطای مجوزهای جدید درخواست داده است تا اجازه دهد تجارت قبلی این شرکت با ایران قبل از ضرب العجل ماه اوت تکمیل شود. شرکت‌ «ای‌تی‌آر» در حال انجام مذاکراتی با خزانه داری آمریکاست. استدلال‌ «ای‌تی‌آر» این خواهد بود که هواپیماها را با حسن نیت و به موجب مجوز دولت آمریکا فروخته و این ممنوعیت جدید برای تحویل بقیه هواپیماها موجب آسیب جدی‌ «ای‌تی‌آر» خواهد شد.»

> مانع تراشی دولت ترامپ
در پاسخ به این درخواست، چند روز بعد یک مقام ارشد آمریکایی تصریح کرد، بعید است واشنگتن مجوزی صادر کند که بر اساس آن شرکت‌هایی نظیر ایرباس و‌ «ای‌تی‌آر» بتوانند ارائه خدمات هوانوردی به ایرلاین‌های ایرانی را ادامه دهند.
مارشال بیلینگسلی، دستیار وزیر خزانه داری آمریکا در امور تامین مالی تروریزم همچنین گفته بود: «بعید است دولت آمریکا با درخواست جدید شرکت‌ «ای‌تی‌آر» جهت فروش هواپیماهای بیشتر به ایران موافقت نماید. تولید کنندگان هواپیما برای پشتیبانی کامل از هواپیماهای تحویل داده شده به ایرلاین‌های ایرانی از ما مجوز گرفته‌اند. در این مقطع، من فکر می‌کنم ما در موقعیتی نیستیم که اعلام کنیم، چنین مجوزهایی را صادر خواهیم کرد.»
بیلینگسلی همچنین تاکید کرده بود: «بعید است دولت آمریکا با درخواست اخیر شرکت‌ «ای‌تی‌آر» برای صدور مجوز تحویل تعداد بیشتری هواپیمای توربوپراپ به ایرلاین‌های ایرانی موافقت کند. ما در موقعیتی نیستیم که در این مقطع زمانی نسبت به معاملات با ایران انعطاف نشان دهیم.»

> ورود پنج فروند
هواپیمای مسافربری‌ «ای‌تی‌آر» به تهران
اما اتفاقی که حدود یک ماه بعد رخ داد، دست کم برای صنعت هواپیمایی کشورمان بسیار مسرت بخش بود. ۱۴ مردادماه، پنج فروند هواپیمای جدید خریداری شده از شرکت‌ «ای‌تی‌آر»، وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد. به این ترتیب تعداد این مدل هواپیماهای تحویل شده به ایران به ۱۳ فروند افزایش یافت که همگی به ناوگان هواپیمایی هما افزوده شدند.
لازم به ذکر است که فرزانه شرفبافی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما برای تحویل این هواپیماها به فرانسه سفر کرده بود؛ این هواپیماها پس از طی مراحل تحویل به ایران، از فرودگاه تولوز فرانسه عازم ایران شده بودند.

> «ای‌تی‌آر» به دنبال مشتری
برای فروش هواپیماهای ایران
حدود یک ماه بعد یعنی سه روز پیش،‌ مجددا خبری غیرقابل پیش بینی در این راستا منتشر شد. شرکت هواپیماسازی لئوناردو اس پی‌ای ایتالیا اعلام کرد، شرکت‌ «ای‌تی‌آر» که به صورت مشترک متعلق به لئوناردو و ایرباس فرانسه است، در حال مذاکره با خریداران جایگزین جهت فروش باقی مانده هواپیماهایی است که قرار بود به ایران تحویل داده شود.
آلساندرو پروفومو، مدیر شرکت لئوناردو در این باره گفت: «ما کاملا مطمئنیم که خواهیم توانست قرارداد فروش این هواپیماها به سایر کشورها را نهایی کنیم. ۱۲ هواپیمای نسل جدید‌ «ای‌تی‌آر» ۷۲-۶۰۰ که در سال ۲۰۱۶ توسط ایران سفارش داده شده، قبلا تحویل این کشور شده و هشت هواپیمای باقی مانده به مشتریان دیگر فروخته خواهد شد.»
وی افزود: «با توجه به فروش مجدد این هواپیماها به سایر مشتریان، شرکت انتظار ندارد‌ «ای‌تی‌آر» و لئوناردو تاثیر قابل توجهی از تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا علیه ایران ببیند. شرکت لئوناردو هیچ قرارداد دیگری با ایران ندارد. شرکت مشترک‌ «ای‌تی‌آر» به خوبی دارد، کار می‌کند.»

> از ابتدا کاملا مشخص بود
که چنین اتفاقی می‌افتد
با توجه به حساسیت موضوع با یک صاحبنظر اقتصادی در رابطه با علت بروز این رویدادها و پیامدهای احتمالی عدم تحویل هواپیماهای مذکور گفت‌وگو کردیم. آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در این راستا به آفتاب یزد گفت: «در زمینه بحث فروش هواپیماهای شرکت ای‌تی آر بسته به نوع قرارداد عمل شده است. از ابتدا کاملا مشخص بود که چنین اتفاقی می‌افتد.»
وی افزود: «اگر ما هواپیماهایی را سفارش می‌دادیم و شرکت مذکور اعلام می‌کرد که تحت هر شرایطی آنها را به ما تحویل می‌دهد (حتی در شرایط اجبار و تحریم)، در این صورت ای‌تی آر موظف به تحویل هواپیماها به ما بود، مگر اینکه بهای آنها را پرداخت نکرده بودیم. در این زمینه باید حقوقدانان و صاحبنظران به کار گرفته می‌شدند تا در این شرایط قرار نگیریم و بتوانیم شریک تجاری خود را متعهد به اجرای قرارداد خود کنیم.»
بغزیان در مورد پیامد عدم تحویل هواپیماهای باقیمانده شرکت ای‌تی آر برای اقتصاد کشورمان اظهار داشت: «اینکه ناوگان هواپیمایی خود را تکمیل و مجهز کنیم درحالی که مشکلات دیگری داریم، اقدامی ضروری نیست. هر چند این مسئله می‌تواند نشانگر تعهد اروپایی‌ها باشد و اینکه تا چه حد در شرایط تحریم ایران را حمایت می‌کنند.»


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام