کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 15 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
چهارشنبه, 04 مهر 1397   Wednesday 26 September 2018
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 21 شهریور 1397

صفحه خبر: شبکه

آفتاب یزد – گروه شبکه: مردم در ماه‌های مناسبتی چون ایام محرم یا ماه مبارک رمضان دلشان به سریال‌هایی خوش است که قرار است از صداو سیما پخش شود اما چند سالی است که رسانه ملی دستش از سریال‌های جدید خالی مانده و احوال مخاطبانش را ناخوش کرده است. مردم هم عطایش را به لقایش بخشیدند و این جعبه جادویی را به حال خود رها کردند. طی قانون نانوشته‌ای مسئولین صدا و سیما تصمیم گرفته‌اند که هر سال محرم با بازپخش سریال‌های تکراری، ماندگاری آن را در ذهن مخاطب کم رنگ و آن را به یک سریال دم دستی تبدیل کنند. مثلا سریال مختار نامه در زمان خودش توانسته بود مخاطبان زیادی را به خود جذب کند اما صدا و سیما با پخش مکرر این سریال در ایام محرم که امسال هم شاهد آن هستیم موجب شده است که کاربران بسیاری با آن شوخی کنند. نکته اینجاست که محرم و صفر امسال نیز تلویزیون نه تنها مجموعه‌ای تولیدی تدارک ندیده است، بلکه اقدام به بازپخش سریال‌هایی کرده است که دیگر ارتباط محتوایی چندانی هم با مضامین ماه محرم ندارند. مثلا شبکه یک سیما سریالی با ژانر دفاع مقدس را برای این ایام
درنظر گرفته است!
البته این نکته را هم نمی‌توان فراموش کرد که سریال‌هایی هم که جدید ساخته می‌شوند ، نمی‌تواند نظرمخاطبان را به خود جلب کند ولی اگر هم قرار است تلویزیون فیلم یا سریال جدیدی را پخش کند آنقدر دستخوش سانسور می‌شود یا در زمان‌های نامناسبی آن را پخش می‌کند که مخاطبان ترجیح می‌دهند تلویزیون
نگاه نکنند.

کمبود بودجه با قهر مخاطب؟
خبر آنلاین طی گزارشی تحت عنوان «وقتی مختارنامه رکورد پخش سریال تکراری را می‌زند» در خصوص این اقدام صدا و سیما آورده است: بحث کمبود بودجه و مشکلات اقتصادی که گریبان صدا و سیما را هم گرفته شاید اصلی‌ترین دلیل ساخته‌نشدن سریال‌های مناسبتی خاصه برای ماه محرم باشد اما به نظر می‌رسد اگر تلویزیون بخواهد در این مسیر همچون گذشته ثابت قدم جلو رود، می‌تواند با برنامه‌ریزی برای تولید آثار جدید اقدام کند. فارغ از بحث بودجه و مشکلات مالی روی برگرداندن مخاطب از شبکه‌های تلویزیونی داخلی نیز دلیل دیگری در این بحث است.
به هر حال مدیران صدا و سیما هر چقدر هم که بخواهند با آمار و ارقام سعی در پرمخاطب نشان دادن رسانه‌شان تلاش کنند اما برآیند نظر مردم این است که دیگر مثل گذشته میلی به تماشای تلویزیون ندارند و در خوشبینانه‌ترین حالت از سر بی‌برنامگی کانال‌ها را بالا و پایین می‌کنند و نهایتا چند دقیقه‌ای روی تماشای برنامه یا سریالی متمرکز می‌شوند. پس یک محاسبه ساده تلویزیونی‌ها را به این نتیجه می‌رساند که حتی اگر قرار است هزینه‌ای برای ساخت آثار جدید در تلویزیون شود بهتر است این پول صرف مجموعه‌هایی شود که یا طنزند چون قطعا مخاطب بیشتری دارند یا سریال‌های آپارتمانی که هزینه کمتری در تولید به خود اختصاص می‌دهند.

پیامی که ضد پیام می‌شود
هدف از پخش مجموعه‌های مناسبتی قطعا پیامی است که می‌توانند برای مخاطب به همراه داشته باشند اما وقتی یک اثر چندین بار در یک مناسبت روی آنتن می‌رود دیگر حتی اثرگذاری‌اش بر مخاطب را هم از دست می‌دهد و پیامش هم به ضد پیام بدل می‌شود. از سوی دیگر قطعا نگاه‌های مختلف و متفاوتی می‌تواند حتی به یک واقعه تاریخی و مذهبی نیز وجود داشته باشد و به نظر درست نمی‌آید ساخت سریال‌های محرمی با موضوع عاشورا محدود به یک یا دو کارگردان و فیلمساز شود. داود میرباقری دو سریال مهم محرمی را کارگردانی کرده، یکی «معصومیت از دست رفته» و دیگری هم «مختارنامه» که در وصفش زیاد گفتیم. البته نه تنها برای ایام محرم و صفر، تلویزیون برای روز عاشورا نیز سال‌هاست هیچ تمهیدی نیندیشیده و فیلم سینمایی «روز واقعه» شهرام اسدی جایش در کنداکتور ثابت مانده است. فیلمی که به نظر مخاطبان تلویزیون سکانس به سکانسش را از بر شده‌اند. با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد تلویزیون نیازمند یک برنامه‌ریزی درست و دقیق برای مناسبت‌های مختلفش به خصوص ماه محرم و صفر است تا از این تکرار که سالهاست گرفتارش شده رهایی پیدا کند و اثر جدیدی برای عرضه داشته باشد.»

واکنش کاربران
اما این موضوع نیز صدای کاربران شبکه‌های اجتماعی را هم در آورده و واکنش‌های انتقادی آنها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد می‌نویسد: «کاش تلویزیون در این وضعیت سعی کند با تولید فیلم‌های با محتوای آموزش خود اشتغالی و کارآفرینی( در هر قسمت یک موضوع شغلی)کمکی به بیکاری جوانان بیکار و سردرگم کند.»
فرد دیگری نوشته است:« تلویزیون به دو دوره تقسیم میشه؛ قبل مختار و بعد مختار»
دیگری در خصوص مسابقات تلویزیونی که جدیدا در تلویزیون مد شده ، گفته است: «هر شبکه‌ای میزنی چهار نفر جمع‌شدن، دورهم دارند مسابقه اجرا می‌کنند یا قرعه‌کشی می‌کنند. بابا چه خبرتونه؟»
کاربران دیگر نوشته‌اند:« دست تلویزیون در محرم امسال هم خالی است!»،« من تلویزیون را بسیار آموزنده می‌دانم؛ هر زمان که تلویزیون در خانه‌ام روشن می‌شود ، من به اتاق‌دیگر می‌روم و کتابی می‌خوانم»، «در تمام دنیا طی نظرسنجی‌هایی که صورت‌گرفته اثبات شده است که در چند سال گذشته فضای مجازی در بین مردم هم محبوب‌تر و هم کاربردی‌تر از تلویزیون ملی هر کشور است»،« صداوسیما رسماً تصمیم گرفته کاری کنه ما هیچی نداشته باشیم برای بچه‌ها و نوه‌هامون تعریف کنیم»،
«سریال‌های صداوسیما روزبه‌روز داره بی‌محتواتر و زشت‌تر میشه. بیچاره اونایی که تنها سرگرمیشون توی خونه همینه»،‌ «یک کلیپه که در مورد احترام به پدر و مادر که خیلی هم خوبه اما چرا فقط همین یکی؟! چرا اینقدر تکرار؟! چرا باعث
زدگی مخاطب میشید؟! چرا از ظرفیت رسانه ملی اینقدر حداقلی استفاده می‌کنید؟!».


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام