کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 15 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
جمعه, 30 شهریور 1397   Friday 21 September 2018
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 19 شهریور 1397

صفحه خبر: اقتصادی

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: اواخر هفته گذشته یک شرکت خودروساز هنگام فروش اینترنتی محصولات خود مدعی شد که در یک ثانیه 700 هزار نفر تلاش کردند برای خرید و ثبت نام خودرو به سایت مراجعه کنند. این موضوع در روزهای بعد بازتاب گسترده‌ای داشت به‌طوری‌که برخی کارشناسان اظهاراتی را در خصوص صحت و سقم وقایع چهارشنبه هفته گذشته مطرح کردند که نشان می‌دهد موضوع هجوم میلیونی به سایت این شرکت خودروساز آن طور که مسئولان شرکت مذکور مدعی شدند چندان هم نمی‌تواند درست باشد.
در اوج بی‌اعتمادی مردم به خودرو بی‌کیفیت، ناگهان خبری با استناد به اظهارات مسئولان یک شرکت خودروساز منتشر می‌شود که قدری عجیب به نظر می‌رسد. بی‌سابقه ترین بازدید از سایت و تلاش برای ورود و خرید خودرو که البته هر بار بی‌حاصل است و آن طور که بررسی‌ها ی خبرنگار آفتاب یزد نشان داده کسی نتوانسته بود در فرصت محدودی که در نظر گرفته بودند ثبت نام خودرو را انجام دهد و در واقع بیشتر مراجعه کنندگان بازی خورده بودند!
در این میان بررسی‌های منطبق بر اقدامات کارشناسی نشان می‌دهد که ثبت نام روز چهارشنبه خودرو از طریق سایت، بیشتر به یک ترفند تبلیغاتی برای بازار گرمی‌شبیه بوده تا یک ماجرای واقعی.
بررسی‌های دقیق شبکه‌های اجتماعی در چند روز گذشته هم حاکی از آن بود که با وجود این فراخوان که اگر کسی موفق به ثبت نام شده پرینت تکمیل ثبت نام خود را منتشر کند، هیچکس برگه‌ای از موفقیت خود در ثبت نام منتشر نکرده که البته معنی آن این نیست که الزاما هیچ ثبت نامی‌انجام نشده اما سوال این است که اگر ثبت نامی‌هم انجام شده، ثبت‌نام‌کنندگان چه کسانی بودند و آیا فقط این سایت برای افراد خاص باز شده
یا خیر؟ آیا اصلا با وجود مشکلات در تامین قطعه،
ثبت نام ‌واقعی در کار بوده است؟
در بدو امر به نظر می‌رسید برخی سرمایه‌های سرگردان مردم و دلالان که پیش‌تر بازار ارز و مسکن را هدف گرفته بود، برای سودجویی بیشتر قرار است وارد بازار خودرو شود که تا حدی نیز با توجه به رفتار شناسی بسیاری از مردم طی چند ماه اخیر منطقی به نظر می‌رسید.
بررسی فنی ماجرای هجوم 700 هزار نفری در آن واحد
اما بررسی‌های بیشتر و اظهارات کارشناسان حکایت از وجود ماجرای دیگری در پس پرده دارد. با توجه به اینکه این شرکت خودروساز مدعی است که در آن واحد 700 هزار نفر خواستار ورود به سایت و ثبت نام بوده‌اند، کارشناسان حوزه «‌ای تی» می‌گویند هجوم 700 هزار نفری به یک سایت در صورتی که صحت داشته باشد موجب از کار افتادن سایت آن شرکت خواهد شد.
از سوی دیگر هیچ دیتا سنتر ایرانی توان میزبانی این حجم از کاربر یا تلاش آنها برای ورود به سایت را ندارد. رضا تیموری کارشناس «‌ای تی» در اینباره می‌گوید: هجوم 700 هزار نفری به یک سایت در آن واحد آن هم برای ثبت نام با توجه به زیر ساخت‌های ارتباطی در ایران امکان پذیر به نظر نمی‌رسد. وی می‌گوید: سخت افزار، سی پی یو و رم بسیار قدرتمند نیاز است که بتوان ورود 700 هزار نفر به یک سایت در آن واحد را مدیریت کرد که با توجه به زیر ساخت‌های موجود در ایران و همچنین پهنای باند، چنین امری سوال برانگیز به نظر می‌رسد. تیموری می‌افزاید: نمی‌گویم این کار نشدنی است اما با توجه به اینکه سرورهای این شرکت خودرو ساز
و همه دستگاههای دولتی قاعدتا در ایران هستند، حجم دیتای رد و بدل شده به کارت شبکه یا پورت در آن واحد می‌تواند باعث اختلال گسترده در فعالیت شود و در مجموع هیچ سایت ایرانی همچنین قابلیتی را ندارد ضمن آنکه پهنای باند هم قادر به پاسخگویی به این حجم از هجوم کاربر نیست.

> اغراق و بازارگرمی؟!
بررسی عقلانی موضوع اشتیاق برای ثبت نام از چند جهت حائز اهمیت است؛ نخست آنکه با توجه به ابهام در واگذاری و اعلام این شرط که قیمت نهایی خودرو در روز تحویل مشخص می‌شود، این ابهام وجود دارد که کدام فرد عاقلی حاضر است ریسک کند و تا دو یا سه ماه آینده که به‌عنوان موعد تحویل خودرو اعلام شده، منتظر قیمت نهایی محصول که مشخص نیست چه عددی است بماند؟
شرکت خودروساز مذکور مدعی شده که در آن واحد 700 هزار نفر برای ثبت نام هجوم آورده‌اند اما از کجا معلوم که با فرض صحت ادعای موضوع 700هزار نفر در یک ثانیه ( که مبنای درستی ندارد!)، همه آنها برای خرید آمده بودند؟ آیا امکان این وجود ندارد که بیشتر آنها صرفا برای سردر آوردن از شرایط و اطلاع از قیمت به سایت سر زده باشند؟
ادعای مسئول شرکت مورد نظر که گفته بود: در آنِ واحد 700 هزار نفر خواستار ورود به سایت برای ثبت‌نام شده‌اند که ثبت‌نام این میزان تقاضا اصلاً امکان‌پذیر نیست" بیشتر شبیه یک بازارگرمی‌تبلیغاتی برای مشتاق نشان دادن مردم جهت خرید محصولات این شرکت به نظر می‌رسد وگرنه کیست که نداند چه جوک‌ها و لطیفه‌هایی در باره پراید و کیفیت آن به میزان وسیع در میان مردم رواج دارد. یک کارشناس امور مالی می‌گوید: اگر آن طور که ادعا شده شش میلیون نفر برای خرید محصول به سایت مراجعه کرده‌اند و همه هم قصد خرید داشته‌اند و هر نفر هم قصد داشته
12 و نیم میلیون تومان به حساب شرکت خودرو ساز واریز کند، رقمی‌در حدود هفت و نیم میلیارد دلار می‌شود که در نوع خودش عدد عظیمی‌از نقدینگی در ایران است. شاهین برات زاده می‌افزاید: با توجه به شروط ثبت نام، با عقل جور در نمی‌آید که در یک سال گذشته شش میلیون نفر در ایران از محصولات آن شرکت خرید کرده باشند. وی با بیان اینکه در همان روز ثبت نام و مانور دادن بر روی موضوع هجوم مردم، خودرو بین شش تا 10 میلیون تومان گران شد، ادامه داد: این نشان می‌دهد
باندها و مافیا‌هایی هستند که عمدا با جوسازی،
به دنبال رسیدن به خواسته‌های خود هستند.
برات زاده تصریح می‌کند: ابتدا خودرو احتکار شده را تکذیب کردند، بعد گفتند انبار‌های دپو مملو از خودروهای ناقص است که معطل قطعه هستند و بعد برای ثبت نام 50 هزار خودرو فراخوان می‌دهند که این معادلات با هم جور در نمی‌آید.
> 50 هزار خودرو نصیب چه کسانی شد؟
حال جای این سوال باقیست که اساسا 50 هزار خودرو معروف ثبت‌نام روز چهارشنبه نصیب چه کسانی شد؟
با فرض اینکه شش میلیون مشتاق خرید هم وجود داشته و در یک ثانیه هم 700 هزار نفر آمده اند؛ چرا بیشتر افراد عادی موفق به ثبت نام نشدند؟
رامین 18 ساله که به گفته خودش خوره سایت و سیستم است، به خبرنگار آفتاب یزد می‌گوید: این یک بازی و ترفند تبلیغاتی بود، من درباره ادعای 700 هزار نفر در آن واحد و شش میلیون نفر متقاضی خرید اظهار نظر نمی‌کنم اما من در موعد اعلامی‌سایت، ( هر 15 دقیقه )
سر موقع برای ورود تلاش می‌کردم اما هر بار
می‌گفت " ظرفیت تکمیل است! وی افزود:‌همش دروغ است، مثل ماجرای مزدا 3 گروه بهمن که در موعد مقرر، سایت را برای افراد خاص باز کردن و بقیه ملت سرکار بودند! رامین در باره قصدشان از این کار می‌گوید: اینها بیشتر تلاش در تحریک مردم به خرید دارند تا بگویند مردم به اندازه کافی پول دارند! وی می‌افزاید:‌ اینکه مسئولان شرکت خودروسازی مصاحبه می‌کنند و از مردم می‌خواهند به سایت هجوم نیاورند، یک آدرس اشتباه دادن عمدی است که به دروغ بگویند مردم برای خرید هجوم آورده‌اند تا بقیه نیز تحریک شوند به سایت سر بزنند؛ همان‌طور که چند نفر از دوستان من برای
سر در آوردن از ماجرا به سایت مورد نظر رفتند تا ببینند چه خبر است!
در این میان یک برنامه نویس کامپیوتر اظهارات جالب‌تری را مطرح می‌کند و معتقد است یک برنامه بسیار غیر حرفه‌ای برای سایت ثبت نام خودرو نوشته شده که فقط اعلام ساعت و تکمیل ظرفیت می‌کند.
او می‌گوید: من سایت شرکت خودرو ساز را بررسی کردم و متوجه شدم در سایت شرکت مدعی هیچ برنامه‌ای برای فروش خودرو تعریف نشده و فقط جوری تنظیم شده بود که هر چند دقیقه اعلام می‌کرد ظرفیت تکمیل است!
وی می‌گوید:‌ فروشی در کار نبود فقط می‌خواستند مردم را به سمت سایت بکشانند یا اگر بود برای افراد خاص خودشان بوده اما به نظر من اینها ترفندهایی برای گران کردن خودرو است تا اگر کسی هم به گران بودن محصول اعتراض کرد بگویند: دیدید مردم چقدر برای خرید همین حلبی‌ها اشتیاق داشتند!
انتقاد‌ها به کیفیت خودرو ساخت داخل دیر زمانی است که مطرح شده است و حتی در دوره‌ای مردم با پیوستن به کمپین نخریدن خودرو دمار از روزگار خودروسازان در آوردند به‌طوری‌که آنان مجبور شدند خودرو با وام بفروشند تا به نحوی تقاضا در بازار را تحریک کنند.
به نظر می‌رسد از مجموع بررسی‌های صورت گرفته از ماجرای ثبت نام خودرو در چهارشنبه هفته گذشته چند نکته حائز اهمیت است: نخست اینکه در موضوع هجوم 700 هزارنفری در آن واحد به سایت و قصد شش میلیون نفر برای خرید، اغراق صورت گرفته است چرا که هم بررسی‌های فنی و هم عقلانیت متقاضی این موضوع را رد می‌کند. موضوع دیگر اینکه اساسا مشخص نیست آیا ثبت نامی‌صورت گرفته یا خیر چرا که شواهد گویای آن است که یا اصلا ثبت نامی‌در کار نبوده و همه چیز برای محک شرایط مالی و سنجش تمایل مردم به خرید خودرو داخلی بوده یا اگر هم ثبت نامی‌صورت گرفته امکان دسترسی به سایت برای افراد خاص میسر بوده است ضمن آنکه برخلاف ادعای مطرح شده در خصوص هجوم شش میلیونی به سایت، نمی‌توان گفت که قصد همه آنها ثبت نام و خرید بوده؛ این در حالی است که مسئولان شرکت خودروساز موردنظر مدعی بودند در آن واحد 700 هزار نفر و در کل شش میلیون نفر برای
ثبت نام هجوم آوردند که این ادعا هیچ‌گونه مبنای عقلانی و فنی ندارد.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام