زمان انتشار: 17 شهریور 1397
آفتاب یزد- گروه شبکه: زمانی که قیمت خودرو داخلی پراید با آن کیفیت پایین شد 40 میلیون تومان ،همه شوک زده و متعجب شدند و از همین رو انتظار میرفت که مردم با این افزایش قیمت دست از سر این خودرو بردارند اما گویا برای عدهای این قیمت گزاف که بی دلیل هم است، معنا ندارد که 6 میلیون نفرشان به سایت فروش شرکت سایپا هجوم آوردهاند که برای خرید پراید 40 میلیون تومانی ثبت نام کنند! در این رابطه شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرده است: «از همان دقایق نخست آغاز فروش خودرو حدود 6 میلیون نفر سایت را مشاهده کردهاند و در آنِ واحد 700 هزار نفر خواستار ورود به سایت برای ثبتنام شدهاند که ثبتنام این میزان تقاضا اصلاً امکانپذیر نیست. برای مدیریت ثبتنام متقاضیان، فروش بهصورت مرحلهای
شده است بهنحوی که سایت هر 15دقیقه 10ثانیه باز میشود تا آن دسته از افرادی که در سایت حضور دارند امکان ثبتنام پیدا کنند.
این روال تا تکمیل ظرفیت ادامه دارد. از مردم تقاضا میکنیم برای ثبتنام صبر داشته و به سایت هجوم نیاورند».
پراید 40 میلیون تومانی نداریم
این اقدام عجیب سایپا و هجوم مردم برای خرید پراید در حالی است که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پراید 40میلیون تومانی نداریم، گفته است: «قیمت هر دستگاه خودرو پراید در کارخانه 22میلیون تومان است و اگر کسی آن را به قیمت بالاتر بفروشد خطا کرده است. منصور معظمی افزود: «مرجع قیمتگذاری خودرو در بازار، سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان است. به هیچ وجه کمبود در عرضه خودرو نداریم اما شرایط به گونهای است که هر چقدر خودرو عرضه شود، از عطش بازار نمیکاهد.» مدیر عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه داد: «تولید خودرو در کشور کاهش نیافته و عرضه نیز کم نشده است بلکه تولید و عرضه خودرو نسبت به سال گذشته افزایش نیز داشته است. اینکه یکباره هشت میلیون نفر در سایت شرکت سایپا برای دریافت خودرو ثبت نام میکنند، نشان از اختلاف قیمت بین نرخ واقعی خودرو با نرخی است که در بازار به فروش میرسد و طبیعی است که این وضعیت رانت خواری را به وجود میآورد.» معظمی با بیان اینکه قرار بر فروش 100 هزار دستگاه خودرو توسط شرکت سایپا طی یک هفته بود، اظهار داشت: «با تفاوت قیمتی که در بازار خودرو وجود دارد، هر چه خودرو عرضه کنیم، عطش بازار خاموش نمیشود لذا باید ساز و کاری برای اصلاح قیمت بوجود آید.»
واکنشها
اما این مسئله باعث اعتراض کاربران شبکههای اجتماعی و برخی از چهرهها شده است. مثلا حمید فرخ نژاد بازیگر کشورمان در صفحه اینستاگرامش نوشته است:« به این میگن اعتراض و مبارزه با گرانی»
مجری شبکه خبر هم به کنایه گفته است: «از آنجایی که هیچ تمهیدی نمی توانند برای این مشکل در نظر بگیرند، اعلام میکنم که هر یک ربع سایت سایپا باز میشه آماده باشید که در مدت زمان یک یا دو ثانیه ثبت نامتان را انجام دهید!»
المیرا شریفی مقدم از دیگر مجریان خبر نیز گفته است:« سایپا خیلی باحالی ! خسته نباشی با این حجم پیش فروش ! کنترل ثانیهها خیلی سخته!»
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:«الان وضعیتی شده که دسته کلنگ هم میخرند تا ارزش داراییشان کاسته نشود»
فرد دیگری گفته است:« کجای دنیا اینطوری به گرانی اعتراض میکنند؟ اعتراض به گرانی یعنی تحریم کردن کالا و نخریدن»
دیگری نوشت:« یعنی ما عرضه تحریم خرید کالاهای غیرضروری را تا 2 ماه نداریم تا این شرکتها ورشکست شده و التماس
مردم رو کنند»
یکی دیگر از کاربران گفته است: «جالبه هرکی رو میبینی معترضه و میگه نخرید تا ارزون بشه.من موندم پس اینهایی که هنوز دارن به سایت سایپا هجوم میبرن
کیا هستن آخه؟»
کاربران دیگر نوشتهاند: «بیشتر عامل بدبختیها و گرانیها خود مردم هستند»، «چیزی که برام جالب بود اینکه وقتی مردم پی ثبت نام پراید و تیبا هستن دیدم که خود سایپا و نمایندهها و دوستانشون دارن همه خودروهای تولیدی سایپا رو ثبت نام میکنن از تحویل 7 روزه بگیر بله 7 روزه تا 45 روزه و بیشتر که مردم عادی نمیتونن اینکار رو انجام بدن و جالبه یکی پس از دیگری داره فروش میره و تموم میشه»،«چیزی رو گرون نکردن بلکه ارزش ریال در حال سقوط هست یعنی خریدن و نخریدن توی قیمت تاثیری نداره با نخریدن ورشکست میشن اما قیمت نمیتونه بیاد پایین. مشکل اقتصادی عمیقتر از این حرفاست و با نخریدن درست نمیشه. کسایی که میخرن برای اینه که از نابود شدن داراییهاشون جلوگیری کنن»،«پراید شده 40 میلیون تومان ، به جای اینکه مردم پراید نخرن، سایپا پراید نمیفروشه»،«واقعا مسخره بازیه سرعت اینترنت من 16 مگابایته اما هنوز 3 دقیقه نشده مرحله دوم فروش سایپا تموم شد. میخوام بدونم در عرض 3دقیقه طرف نمیتونه اطلاعاتشو وارد کنه چه برسه به ثبت نام»،«جنرال موتور بزرگترین خودروساز جهان که در ۱۶ کشور خط تولید داره و در مجموع ۲۲۵ هزار نفر پرسنل مستقیم داره سالانه ۲/۵ میلیون خودرو تولید میکنه، اونوقت سایپا مدعی شده ۶ میلیون خودرو رو پیش فروش کرده! درسته ما فراتر از ظرفیتهای تعریف شده صبور هستیم، اما ... نیستیم»،«هجوم ۶میلیون نفری به سایت سایپا و درخواست
ثبت نام ۷۰۰ هزار نفر در یک ثانیه واقعا جای تاسف است ،نق میزنیم ، شکایت میکنیم، فریاد میزنیم ، امابه وقت عمل ،عکسش عمل میکنیم، وقتی فرصت سوءاستفاده میدهیم دیگر حق اعتراض نداریم !»،« داستان پیش فروش سایپا اینه که دارن ماشینها رو به قیمت قبل گرونیها ثبت نام میکنن. خودشون که دسترسی به سایت دارن همه رو
میخرن بعد میان تو بازار آزاد به دو برابر قیمت میفروشن. یک نمایش هم برای گول زدن مردم راه انداختن که ما داریم پیشفروش میکنیم»، «خودروسازها اگر صادق باشند، باید فروش خودرو در شرایط طبیعی را در نمایندگیها انجام دهند. کارهایی مثل شوی پیش فروش جز زمینه سازی برای افزایش قیمت به دلیل افزایش تقاضا، جمع کردن نقدینگی مردم، تشدید بار روانی مشکلات اقتصادی و ایجاد تقاضای کاذب نتیجهای ندارد»،«یه جوری شرایط ثبت نام ماشین رو اعلام نمیکنن که انگار میخوان سورپرایز کنن»