کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 15 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
سه شنبه, 03 مهر 1397   Tuesday 25 September 2018
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 17 شهریور 1397

صفحه خبر: فرهنگی

آفتاب یزد- گروه فرهنگی: چند روز قبل (سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۹۷) خبر آمد که وکیل مدافع محمدرضا شجریان از ابلاغ حکم دادگاه کارکنان دولت درباره شکایت موکلش از صداوسیما خبر داده و گفته بود: «دادگاه، شکایت شجریان مبنی بر پخش بدون مجوز آثارش را در صداوسیما رد کرده و گفته انتشار این آثار در رسانه ملی موجب شهرت شجریان شده و به زیان او نبوده است!» محمدحسین آقاسی (وکیل دادگستری) در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرده بود: «رای صادره مغایر صریح قوانین است و قطعا به این حکم اعتراض می‌کنیم زیرا معتقدیم حکم، با نادیده گرفتن محتویات پرونده و مستندات من به عنوان وکیل شاکی صادر شده است. بدون تردید اگر در مرحله تجدید نظر دقت کافی شود، این رای باید نقض شود وگرنه پیام بدی برای صداوسیما دارد مبنی بر این که از این به بعد می‌تواند آثار هنرمندان را که برای تولیدشان وقت و هزینه صرف می‌کنند، بدون موافقت صاحب اثر پخش کند.»

> شکایت شجریان از ابتدا تا کنون
اگرچه این اولین باری نیست که خسرو آواز ایران به پخش بدون اجازه آثارش در تلویزیون معترض می شود چه آنکه سابقه اولین اعتراض محمدرضا شجریان به این موضوع به دهه ۷۰ برمی‌گردد. زمانی که استاد آواز ایران به نبود کپی‌رایت اعتراض کرد اما این اعتراض را شامل دعای مشهور «ربنا» ندانست و اعلام کرد که این اثر وی متعلق به مردم است و صدا و سیما می تواند آن را در ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه های خود بفرستد. زمان گذشت و تلویزیون برای مدتی آثار شجریان را پخش نکرد اما این موضوع چندان دوامی نداشت چرا که در سال ۸۸ پخش بدون اجازه آثار شجریان دوباره از تلویزیون آغاز شد و بالطبع محمدرضا شجریان به‌خاطر پخش سرودهایش روی تصاویر مونتاژ‌شده، دوباره به صدا و سیما معترض شد و اقدام این رسانه را درست ندانست اما صدا و سیما در واکنش به تذکر چندباره خواننده موسیقی سنتی باز هم به کار خویش ادامه داد و در نهایت کار به شکایت به مراجع قضایی کشیده شد. سال‌ها گذشت و بالاخره نوبت به رسیدگی شد و اولین جلسه دادگاهی رسیدگی به شکایت محمدرضا شجریان در تاریخ یازدهم شهریورماه سال جاری برگزار
شد. چند روز پیش محمدحسین آقاسی، وکیل استاد آواز ایران درباره این جلسه گفته بود:
« دادگاه ۱۱شهریور، نخستین جلسه رسیدگی به
شکایت در دادگاه بود. یکی از متهمان در جلسه به اتفاق وکیل و نماینده سازمان حضور یافت و استاد شجریان به‌علت بیماری در جلسه حاضر نشدند. فقط وکلا حضور داشتیم و ابتدای جلسه با مطالبی که توسط دادگاه عنوان شد، معلوم شد که تفسیر قضایی دادگاه با قاضی نقض‌کننده قرار متفاوت است. همین امر من را مجاب کرد که در این مرحله از دادگاه نمی‌توانم امیدوار به صدور رای به نفع موکلینم باشم و درصورتی که دادگاه رای به زیان استاد و شرکت دل‌آواز صادر کند قطعا نسبت به آن تجدید نظرخواهی خواهم کرد. امیدوارم در مرحله تجدید نظر بتوانم رای قانونی به نفع موکلینم دریافت کنم.»

> واکنش شوالیه آواز ایران
شهرام ناظری، استاد آواز ایرانی نیز یکی از زخم‌خوردگان ماجرای پخش بدون مجوز آثار هنرمندان از صدا و سیماست. او مدت‌های مدیدی است که داد اعتراض به این موضوع دارد و بارها در گفتگوهای خود به پخش آثار بدون اجازه خودش از صدا سیما معترض شده است. شوالیه آواز ایران اما در در خصوص رای صادره درباره شکایت محمدرضا شجریان گفت: صداوسیما همیشه این اجحاف را در حق هنرمندان انجام داده و این زورگویی و رفتار غیرعادلانه را نسبت به همه داشته است. الان ۴۰ سال است که آثار مرا پخش می‌کند و هیچ حق و حقوقی به من نداده است. هیچ قراردادی نبسته و هیچ اجازه‌ای هم نگرفته است. شهرِ زور چگونه است؟ اینجا هم زورگیری است و غیر از این هم انتظاری نمی‌رود یعنی اگر بخواهند نگاهی صحیح، قانونمند و عادلانه داشته باشند، باعث تعجب است.

صداوسیما همیشه اجحاف را در حق هنرمندان انجام داده
ناظری درباره این عبارت که «پخش این آثار موجب شهرت شجریان شده و ضرری برای او نداشته است، پس شکایتش از صداوسیما رد می‌شود»، هم گفت: صداوسیما شاید در مشهور شدن آدم‌های دیگر تاثیر داشته باشد و بتواند افرادی بی‌مایه را عَلَم کند ولی یک هنرمند سطح بالا نیازی به این چیزها ندارد و می‌تواند با یک نوار، با یک سی‌دی کارش را بکند.
او با اشاره به آلبوم «گل صدبرگ» که در سال ۱۳۶۰ به یاد هشتصدمین سالگرد تولد مولانا در مایه بیات ترک، به صورت گروه‌نوازی سه‌تار، به سرپرستی جلال ذوالفنون و با آواز شهرام ناظری با گرایش موسیقی عرفانی ایران منتشر شد، گفت: شما دیدید که یک نوار «گل صد برگ» در میلیون‌ها نسخه در خانه هر ایرانی، از مرفه‌ترین اقشار جامعه تا فقیرترین‌شان، از بالاترین‌ تا پایین‌ترینشان شنیده شد و خودش معرف خودش بود. یک هنرمند، نه من، هر هنرمند خوبی با یک اثرش می‌تواند جهان‌گیر شود و نیازی نیست که صداوسیما این کار را بکند. این حرف صرفا برای توجیه کار صداوسیما زده شده است و به هیچ عنوان شامل همه نمی‌شود و شاید فقط در مورد بی‌استعدادانی که می‌خواهند خرج کنند تا مطرح شوند جواب بدهد و کسی که خودش صاحب هنر واقعی باشد، راه ورود به دل مردم را پیدا می‌کند.
خواننده تصنیف‌های معروفی چون «اندک اندک»، «آتشی در نیستان»، «کاروان شهید» و «شیدا شدم»، ادامه داد: خود من هم جزو شاکیان از صداوسیما هستم و اگر چه هنوز این شکایت را به صورت رسمی ثبت نکرده‌ام اما همواره آمادگی‌اش را داشته‌ام و بار دیگر اعلام می‌کنم اگر کسی باشد که کارهای شکایت قانونی مرا از صداوسیما پیگیری کند با کمال میل، از همین لحظه حاضر به انجام شکایت هستم، بابت این همه اجحاف و این همه استفاده‌های مربوط و مخصوصا نامربوط که از آثارم کرده است آن هم بدون اجازه من که هم از نظر حیثیتی، هم معنوی و هم مادی متضررم کرده‌اند.

۴۰ سال است که من هیچ حق و حقوقی از صداوسیما نگرفته‌ام
ناظری افزود: شکایت ما به کجا می‌رسد؟ ۴۰ سال است که من هیچ حق و حقوقی از صداوسیما نگرفته‌ام و تمام ۵۰ اثری که به وجود آورده‌ام تماما با سختی و خون دل خوردن، بدون هیچ حمایتی در منزل شخصی‌ام بوده است و در واقع صداوسیمای من خانه خودم است و این گونه است که فکر می‌کنم ظلم بزرگی در حق‌مان شده است! ۴۰ سال شوخی نیست. یک بار دیگر هم گفته بودم که ببینید مدیران صداوسیما اگر ۴۰ ماه حقوق نگیرند چه نظرگاهی نسبت به سیستم پیدا می‌کنند؟ و حال گمان کنید این ۴۰ ماه تبدیل به ۴۰ سال شود!
این خواننده، موسیقیدان و آهنگساز موسیقی اصیل ایرانی ادامه داد: من کارمند رسمی رادیو و تلویزیون ملی ایران بودم. یعنی یک سال قبل از انقلاب به خاطر این که در رشته آواز شاگرد اول کنکور موسیقی شدم فورا رادیو و تلویزیون ملی ایران استخدام رسمی‌ام کرد، اما یک سال بعد که انقلاب شد آمدم بیرون و تا الان که با شما صحبت می‌کنم به همان طریق است. این است که گمان می‌کنم نمی‌توان جز این انتظاری از صداوسیما داشت، چون زور می‌گوید.
ناظری در پایان گفت: به خارج از این مملکت نگاه کنید و به هنرمندان‌شان که هر قطعه‌ای در هر جایی از آنها پخش شود، خود به خود و به صورت طبیعی مبلغی را که به عنوان حق‌الزحمه برایشان در نظر گرفته‌اند به حسابشان می‌ریزند و زمانی که هنرمند از دنیا می‌رود، این حق‌الزحمه به فرزند او و حتی به نسل‌های بعدی‌اش پرداخت می‌شود و اساسا داستانشان با ما متفاوت است، چرا؟ چون همه چیزشان روی قانون است و اینجا همه چیز روی زور است و زور ما هم نمی‌رسد و شکایتی که می‌کنیم
بی‌فایده است.»


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام