کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 15 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
دوشنبه, 29 مرداد 1397   Monday 20 August 2018
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

آفتاب یزد بر روی سرور های قدرتمند هاست ابری پارس پک میزبانی می شود

زمان انتشار: 18 مرداد 1397

صفحه خبر: اقتصادی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین بسته حمایتی تامین نقدینگی صنایع کوچک‌ومتوسط در سیاست جدید ارزی خبر داد. بنگاه‌های کوچک و متوسط ، با توجه به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با تحریم‌های جدید مورد توجه قرار‌ گرفته‌اند. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، صنایع کوچک و متوسط در کشورهایی مانند آلمان در مقایسه با بنگاه‌های بزرگ بیش از یک میلیارد دلار صادرات دارند و اقتصاد بیشتر کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا متکی بر صنایع کوچک و متوسط است. همکاری بنگاه‌های کوچک و متوسط اروپایی با SMEهای ایرانی در دوران تحریم‌ها به دلیل استقلال مالی این بنگاه‌های اروپایی از آمریکا و اینکه صدرصد خصوصی هستند، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.بنابر گفته نجفی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، 48 درصد اشتغال مربوط به صنایع کوچک و متوسط بوده و بیش از یک میلیون اشتغال در 800 شهرک فعال کشور در جریان است. با این حال به اعتقاد فعالان اقتصادی، SME ها در داخل ایران به‌رغم نقشی که در اقتصاد دارند اما چندان مورد توجه سیاست‌گذاران نیستند و نگاه دولتی بیشتر به حمایت از شرکت‌های بزرگ معطوف است.

آسیب پذیری صنایع کوچک
پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران می‌گوید: صنایع کوچک و متوسط در داخل ایران کوچک نگه‌ داشته شده‌اند.او می‌گوید: فضای کسب‌وکار این دسته از صنایع متاثر از سیاست‌‎گذاری‌های دولتی آسیب‌پذیر شده و متاسفانه در سال‌های گذشته، سیاست‌های دولتی به شدت به بنگاه‌های کوچک و متوسط آسیب وارد کرده است. تقویت زیرساخت‌ها، به ویژه ارتباطات بانکی، حمل‌ونقل و بیمه از جمله مهم‌ترین زیرساخت‌هایی است که به گفته نایب رئیس اتاق ایران، باید در حوزه صنایع کوچک و متوسط مورد توجه قرار بگیرد.
نداشتن مهارت‌های کافی و لازم در صنایع کوچک و متوسط، رعایت نکردن استانداردهای کار، تکنولوژی، ماشین‌آلات و فرآیند تولید قدیمی و فرسوده، آشنا نبودن به فنون بازاریابی در بازارهای بین‌المللی، عدم توانایی در ایجاد و راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در این بنگاه‌ها و توانایی اندک در رقابت با صنایع بزرگ که محصولات مشابه تولید می‌کنند، از دیگر ضعف‌های مهم بنگاه‌های کوچک‌‌ ومتوسط
از سوی کارشناسان عنوان شده‌ است.
در همین زمینه، رحیم بنامولایی رئیس اتاق البرز، تاسیس شرکت‌های توسعه صادراتی برای بازاریابی صنایع کوچک در داخل ایران را یکی از مهم‌ترین شرط‌های موفقیت عملکرد بنگاه‌های کوچک و متوسط در بازارهای بین‌المللی می‌داند و با اشاره به تجربه کشور‌هایی مانند چین، ترکیه و کره در ایجاد «شرکت‌های توسعه صادرات» برای بازاریابی SMEها بیان می‌کند: خلئی که امروزه در عرصه صادرات وجود دارد به خاطر نبودن چنین شرکت‌هایی در کشور است که باعث شده تا تولیدکننده، صادرکننده هم باشد و برای اینکه در صادرات از رقبای خود پیشی بگیرد، دستی هم در قیمت‌گذاری داشته باشد. همین موضوع باعث می‌شود تا کیفیت هم دستخوش قیمت قرار گرفته و دست‌کاری شود و تنزل پیدا کند. او تاکید می‌کند: تاسیس شرکت‌های توسعه صادرات در صنایعی چون دارو، نساجی، صنایع غذایی، ساختمان و.. با انجام سه کار مهم «شناسایی بازارهای هدف، بازاریابی و تقسیم بازار» می‌تواند راهکار اثربخشی در توسعه فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط باشد. همچنین نقش این شرکت‌ها، همان‌طور که تجربه تاسیس آن‌ها در دیگر کشورها هم نشان داده است علاوه بر کنترل کیفیت و قیمت، در ساماندهی واردات نیز حائز اهمیت بوده و خارجی‌ها را ترغیب به سرمایه‌گذاری می‌کند.

ضرورت تغییر نگاه به صنایع کوچک و متوسط
تغییر نگاه دولت به نقشی که صنایع کوچک و متوسط می‌تواند در اقتصاد کشور ایفا کند، اساسی‌ترین پیش‌شرط توسعه صنایع کوچک ایرانی است. غلام سرور نوتی‌زهی نایب‌رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران معتقد است به‌رغم اینکه بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌توانند در دوران تحریم ضامن کارآفرینی، بهره‌وری و اشتغال‌زایی باشند، اما صنایع کوچک در داخل کشور، درگیر فضای رقابتی هستند که به‌واسطه شرکت‌های بزرگ ایجاد شده است. محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات هم می‌گوید: به نظر می‌رسد تامین نقدینگی صنایع کوچک و متوسط اگرچه نقش حائز اهمیتی در توسعه فعالیت‌ها و تقویت این صنایع در داخل کشور می‌تواند ایفا کند، اما تا زمانی‌که مزیت‌های صنایع کوچک که مهم‌ترین آن‌ها بهره‌وری است، از سوی دولت نادیده گرفته می‌شود و توجهی به تقویت زیرساخت‌های غیرمالی توسعه صنایع کوچک و متوسط صورت نمی‌گیرد، نمی‌توان انتظار نقش‌آفرینی SMEها در اقتصاد کشور را داشت.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام