کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
چهارشنبه, 09 بهمن 1398   Wednesday 29 January 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 19 مرداد 1394

صفحه خبر: سیاسی

آفتاب یزد-گروه سیاسی: نشست بررسی توافق هسته‌ای صبح روز یکشنبه با حضور صالحی، ظریف، عراقچی، تخت روانچی، صادق خرازی و سیروس ناصری و در سالن کنفرانس روزنامه اطلاعات توسط موسسه دیپلماسی ایران برگزار شد .گفتنی است، پس از پایان و ایراد سخنرانی چهر ه های هسته ای و مذاکره کننده در این نشست جلسه پرسش و پاسخی هم به این منظور برگزار شد .
حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری مذاکرات را
به ثمر رساند
محمد جواد ظریف در این همایش گفت: فرصت‌ها مانند ابر می‌گذرند. فرصتی به لطف خدا و به یمن حضور مردم در انتخابات فراهم شد که منجر به ثمر رسیدن مذاکرات و توازن شد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه سخنش در رابطه با اثر حضور مردم در انتخابات در مذاکرات هسته‌ای شعار نیست، اظهار داشت: اگر به متون علمی که درباره تحریم نوشته شده‌اند، نگاه کنیم، می‌بینیم که هدف تحریم‌ها فشار اقتصادی نیستند، بلکه تغییر سیاست است؟ چگونه با فشار اقتصادی بر مردم و فشار آنها بر حاکمیت، حاکمیت مجبور می‌شود تا به خواسته واضعان تحریم گردن بنهد. تمامی تحریم‌ها منجر به جنگ یا تغییر نظام شده است. چراکه هدف آنها جداکردن مردم از حاکمیت است و مردم با حضورشان در انتخابات نشان دادند تحریم اثر ندارد و می‌خواهند از طریق صندوق آراء با حاکمیت تعامل کنند و همین باعث شد طرف مقابل ناامید شود و به مذاکرات روی آورد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای در ظرف 12 سال شکل گرفت و درخلا نبوده است، تصریح کرد: در این سال‌ها آنها داده‌هایی داشتند و داده‌هایی را هم ما داشتیم. داده‌های آنها موفقیت در پروژه امنیتی‌شدن ایران بود که تبلور آن شش قطعنامه‌ای است که از شورای امنیت صادر شد. داده‌های ما نیز این بود که با اتکا به توان علمی و فنی و با تلاش بسیار، ذخیره‌هایی انجام دادیم و اینکه با فشار نمی‌توان مردم را مجبور کرد.
ظریف در ادامه با تشکر از علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده خاطرنشان کرد: متن نهایی توافق، متنی متوازن است. این متن اینگونه نیست که تمامی خواسته‌های ما را به طرف مقابل تحمیل کرده باشد، چراکه چنین چیزی توافق نیست، بلکه سند تحمیل است.
وزیر امور خارجه با استثنایی‌خواندن متن توافق هسته‌ای و قطعنامه 2231 یادآور شد: سابقه ندارد قطعنامه‌ای،‌ شش قطعنامه قبلی خویش را لغو کند. همچنین سابقه ندارد قطعنامه‌ای با موضوع مذاکرات باشد. خود ایران در فرامتن توازن ایجاد می‌کند، اما در متن نیز توازن وجود دارد که این مسئله را در تناظر زمانی اقدامات می‌بینیم. این تناظر باید فاصله‌ای را طی کند، تا پرونده ایران در شورای امنیت مختومه شود که این فاصله ده‌ساله است و البته قطعی.
وی ادامه داد: البته محدودیت‌هایی اندک باقی می‌ماند. متوجه باشید در توافق و قطعنامه، تحریم و ممنوعیتی وجود ندارد و آنها به محدودیت تبدیل شده‌اند. در قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت همکاری کشورها با ایران ممنوع شده بود، ولی دیگر این ممنوعیت وجود ندارد و اجازه همکاری وجود دارد و حتی کشورها را برای همکاری با ایران تشویق کرده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به مسئله تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی ابراز داشت: تحریم‌ها و ممنوعیت‌های موشکی بر اساس بند 9 قطعنامه 1929 اجازه حمله نظامی را به ما می‌داد، ولی الان این ممنوعیت و تحریم به محدودیت تبدیل شده است. در مجموع می‌توان گفت توازنی در برجام است که بر اساس زمانبندی مشخص هستند و در ده سال هم موضوع در شورای امنیت مختومه می‌شود و همه محدودیت‌ها نیز از بین می‌رود.
ظریف با تاکید بر اینکه از روز پایان مذاکرات برخورد دنیا با ایران براساس متن برجام تغییر کرده است، بیان کرد: اگر شما متن قطعنامه را ببینید می‌گوید یک تغییر رویکرد اساسی از روزِ به دست آمدن توافق در ارتباط با ایران به‌وجود آمده است و این را شما باید با توجه به سال‌های گذشته مورد بررسی قرار دهید.
به گزارش ایلنا، رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان افزود:
در سپتامبر 2003، شورای حکام وضعیت ایران را استثنایی اعلام کرد، یعنی پرونده ایران را با عنوان یک موضوع فوری و ضروری برشمرد که این عنوان فوری و ضروری همانند عنوان تهدید علیه صلح و امنیت جهانی در شورای امنیت است.
ظریف تاکید کرد: در قطعنامه 2231 آمده است که از روزی که توافق حاصل شد یک تغییر اساسی در پرونده هسته‌ای ایجاد شده و آن به این معنی است که پرونده ایران دیگر تهدید علیه صلح و امنیت جهانی نیست و براساس زمان کل موضوع حل می‌شود.
زندگی در کشور چند صدایی جای خوشبختی دارد
علی‌اکبر صالحی نیز در این نشست با اشاره به سابقه فعالیت‌ هسته‌ای کشورمان گفت: فعالیت‌های هسته‌ای ایران از دهه 40 شروع می‌شود؛ یعنی 45 سال است که کشور وارد فعالیت‌های هسته‌ای شده و حتی ما در آن زمان نیز در منطقه پیشتاز بودیم و نسبتاً فعالیت‌های گسترده‌ای هم داشتیم.
وی ادامه داد: ما جزء اولین کشورهایی بودیم که رآکتور تحقیقاتی داشتیم و در اواخر رژیم گذشته در سال 53 تصمیم به تشکیل سازمان انرژی اتمی شد و براساس برنامه‌‌ریزی‌هایی که به کمک خارجی‌ها شد مقرر شد در افق 20 ساله ایران 20هزار مگاوات برق هسته‌ای
داشته باشد.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: پس از انجام این برنامه‌ریزی‌ها، انقلاب شد و پس از آن با جنگ تحمیلی روبه‌رو هستیم که این مسائل موجب شد تا برنامه هسته‌ای ایران از اولویت خارج شود و از طرفی کشورهایی که مورد همکاری ایران بودند، دست به قطع همکاری زدند.
صالحی با بیان اینکه هدف فعالیت هسته‌ای ایران از ابتدا تولید برق بوده، خاطرنشان کرد: پس از انقلاب نیز هنگامی که نظام تصمیم می‌گیرد بازگشتی به فعالیت‌های هسته‌ای داشته باشد، به این هدف توجه کرده است. یعنی هنگامی که ما مجدداً به فکر راه‌اندازی بوشهر افتادیم و تصمیم گرفتیم نیروگاه‌های هسته‌ای بیشتری بسازیم به این فکر بودیم و مجلس نیز به 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای تاکید موکد کرده و مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره می‌کند. پس الان نیز هدف ما صلح‌آمیز و برای تولید برق است. به اضافه آنکه از سرریز این مسئله در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و پزشکی و... استفاده کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه می‌توان برنامه هسته‌ای ایران را به چند دوره تقسیم کرد، ابراز داشت: اولین دوره قبل از انقلاب است. دومین دوره بعد از انقلاب و سومین دوره پس از دستیابی به برنامه جامعه اقدام مشترک در وین است.
وی با بیان اینکه ما پس از انقلاب به این رسیدیم که باید خوداتکا باشیم، یادآور شد: ساخت یک نیروگاه شش میلیارد دلار هزینه دارد، یقیناً عقلانیت حکم می‌کند که تضمینی هم برای سوخت آن داشته باشیم، چرا که شش میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم اما کسی به شما سوخت ندهد، این برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری امری ناصواب است.
معاون رئیس جمهور اضافه کرد: ایران تصمیم گرفت وارد چرخه سوخت بشود، یعنی نشان بدهد که توانایی تامین سوخت خود را دارد. البته این به معنای این نیست که بخواهد کل سوخت را تامین کند، ولی نشان‌دادن این توانایی موجب می‌شد دیگر کشورها شما را تحریم نکنند. خوشبختانه ما پس از انقلاب وارد چرخه سوخت کامل هسته‌ای شده‌ایم و از آستانه‌های آن عبور کرده‌ایم.
صالحی با تاکید براینکه پس از دستیابی به توافق وین چشم‌اندازمان تجاری‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای است، ابراز داشت: ما قبل از دستیابی به توافق تحریم بودیم و با ما همکاری نمی‌کردند، البته توانستیم به دستاوردهایی هم دست یابیم که بدون هیچ کمک از خارج بود، ولی الان برنامه‌هایمان را برای تجاری‌سازی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به برخی انتقادها مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای موجب توقف یا کند شدن برخی ازفعالیت‌های کشورمان در این صنعت می‌شود، تاکید کرد: به وضوح می‌گویم ملت ما امیدوار باشند. زیرا ما در چارچوب خطوط قرمز به‌گونه‌ای عمل کرده‌ایم که هرچند در ظاهر محدودیت داریم، اما عملاً در ادامه راه فعالیت‌های هسته‌ای محدودیتی نداریم.
وی اضافه کرد: آنها می‌گفتند ایران باید نسبت به انحراف در فعالیت‌های غیر صلح‌آمیز خود محدود شود. البته هدف و خواسته اصلی آنها تغییر پارادایم سیاسی ما بود، ولی بحث ظاهری آنها این بود که نسبت به برخی از جنبه‌های فعالیت‌های هسته‌ای ما نگرانی‌هایی دارند و می‌گفتند می‌خواهیم این نگرانی‌ها را رفع کنیم. ما از ابتدا به دنبال انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای نبوده‌ایم که حتی به شما کمک می‌کنیم که جلو آنها را بگیرید.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دستیابی به یک توافق هسته‌ای برجام یک اتفاق بود که ایران توانست با مقاومت خود حقش را بگیرد و آن را تثبیت بکند، بیان کرد: بعید می‌دانم کشور دیگری بتواند به چنین جایگاهی برسد، پس آنها اگر می‌خواهند جلو انحراف ما را بگیرند،
بگیرند.
صالحی با بیان اینکه یکی از راه‌های بسته شدن انحراف ایران عدم کار کردن روی فلز پلوتونیوم بود، گفت: آیا ما فلز پلوتونیوم داریم؟ ما در افق 15 ساله آن را نداریم. سوخت بوشهر هم طبق قرارداد به روسیه بازمی‌گردانیم. اگر منظورشان سوخت تهران است که آن بسیار ناچیز است و اگر منظورشان سوخت اراک است که حداقل نیاز به 12سال
زمان دارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص راستی‌آزمایی‌ها اظهار داشت: ما دو گونه راستی‌آزمایی داریم که به عنوان عضو آژانس و NPT لاجرم طبق سازمان باید از فعالیت‌های صلح‌آمیز و مراکز هسته‌ای‌مان بازرسی شود که سی‌واندی سال است که این مسئله انجام می‌شود و ابدی است. تا زمانی که فعالیت‌های هسته‌ای داریم این مسئله انجام می‌شود و بازرسی‌هایش هم برای همه کشورهاست. بازرسی دیگر این است که بعد از برجام برخی اقدامات کمی انجام بدهیم؛ یعنی تعداد سانتریفیوژهایمان را کاهش داده و میزان غنی‌سازی‌مان را محدود کنیم و بازرسان آژانس می‌آیند و بر اساس یک چک‌لیست کارشان را انجام می‌دهند و دیگر ارزیابی کیفی و محتوایی در کار نیست. در این راستی‌‌آزمایی که برای مدتی است ما برای خرید یکسری از تجهیزات برخی از محدودیت‌های علی‌الظاهر را نیز پذیرفته‌ایم.
وی ادامه داد:‌سازمان NSE لیستی از تجهیزات دو منظوره را تهیه کرده است که نه فقط برای ما بلکه برای همگان است و ما این محدودیت NSE را پذیرفته‌ایم و اگر خواستار خرید کالایی هستیم باید در آنجا بررسی شود، البته ما الان آنها را می‌خریم، ولی با هزاران دردسر یعنی هم گران‌تر و هم در زمان طولانی‌تر و البته خرابکاری‌های صنعتی را نیز در برخی موارد داشته‌ایم که با هوشیاری مورد بررسی قرار گرفته‌اند و با پذیرش این مسئله دیگر خرید غیررسمی نخواهیم داشت و اگر خرابکاری صنعتی شد، می‌توانیم پیگیری حقوقی کنیم.
صالحی گفت: یا ما باید براساس الگوی لیبی عمل می‌کردیم که تمامی فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را جمع کرد و سپس با تغییر نظام روبه‌رو شد، یا باید مانند کره شمالی می‌بودیم که از NPT خارج شد که ما این قصد را نداریم و از NPT هم خارج نمی‌شویم و همانطور که گفتم ما باید از این به بعد به فکر تثبیت NPT هم باشیم.
وی با بیان اینکه یکی از هزینه‌های بسیاری که می‌پردازیم برای حفظ استقلال کشور است، اظهار داشت: اگر ما به خواسته‌های غرب تن می‌دادیم، شاید صدها میلیارد دلار روانه کشور ما می‌شد و حداکثر مانند ژاپن می‌شدیم، ولی هنگامی که یک نظامی آمریکایی وارد ژاپن می‌شود، می‌تواند هر کاری که دلش بخواهد انجام بدهد و هیچ‌کس هم نمی‌تواند جلو او را بگیرد.
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران برای ساخت نیروگاه بوشهر پیش از انقلاب 2.5 میلیارد دلار قرض کرده بود، تصریح کرد: نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود. باید این 2.5 میلیارد دلار را چه می‌کردیم؟ 2.5میلیارد دلار را 38 سال قبل پولش را از ما گرفتند و نیروگاه بوشهر معلق ماند. ما باید آینده و نسل‌های بعدی را ببینیم، بنابراین تصمیم به ساخت نیروگاه را گرفتیم و به سراغ بسیاری از کشورها رفتیم، اما نیامدند و خودمان ساختیم؛ این قدرت ملی شده است.
صالحی ادامه داد: ما در مذاکرات توانستیم هرچه را می‌خواستیم به‌دست آوریم،‌ چرخه سوخت، غنی‌سازی تحت لیسانس، آب سنگین و... به‌طوری که کنگره حق دارد بگوید هرچه ایران خواسته است را به او داده‌اید و فعالیت هسته‌ای ایران را صنعتی کرده‌اید.
رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ایران با مقاومت خود نیروگاه ساخت و با همت خود سوخت این نیروگاه را تضمین کرد تا اگر زمانی سوخت ما را ندادند ما آن را داشته باشیم. امارات و برخی از کشورها می‌خواهند نیروگاه هسته‌ای بسازند، ولی نیروگاهشان در واقع باطری بزرگ است. آیا ما می‌خواهیم باطری بزرگ داشته باشیم؟ بچه‌های شما توانسته‌اند کاری کنند که حتی درباره مسائلی مانند گداخت که انرژی 50 ساله آینده است کار کنیم. چرا 1+5 سراغ ما آمد؟ چون می‌دانند ما چه قدرتی داریم. آنها می‌دانند ما به دنبال سلاح نیستیم، اما از توان ما آگاه‌اند. 18 روز وزیر امور خارجه آمریکا در وین ماند، مگر ایران چه کرده است. من می‌توانم بگویم برای اولین بار یک کشور در حال توسعه در جایگاه کشورهای توسعه یافته قرار گرفت.
احتمال درست اجرا نشدن برجام را در نظرگرفته ایم
مجید تخت‌روانچی در پاسخ به این‌که آیا از سوی کشورهای اروپایی و همچنین از سمت آمریکا نقض توافق صورت خواهد گرفت، عنوان کرد: رخ دادن این موضوع بسیار دور از ذهن است یعنی اینکه فردی در آمریکا روی کار بیاید یا در کشورهای اروپایی این توافق را به هم بزنند، بی‌شک آن‌ها را دچار مشکل خواهد کرد و اگر اینگونه شود، به جهانیان اثبات خواهد شد که چه کسی بازی را به هم زده است و مطمئنا در برابر کل کشورهای عضو سازمان ملل قرار خواهد گرفت و فشار سیاسی زیادی را روی وی بار خواهند کرد و طبیعتا آمریکا منزوی خواهد شد و کسی که می‌خواهد در سال آینده میلادی در کاخ سفید روی کار بیاید، باید ریسک بالایی را متحمل شود.
تمام قد از توافق دفاع می کنم
سید عباس عراقچی معاون بین الملل و حقوقی وزیر امور خارجه کشورمان نیز، اظهار داشت: در بحث تحریم‌ها قرار بر این است که یکسری اقدام‌ها را ما انجام دهیم و مابقی آن را باید طرف مقابل صورت دهد. اصلی که در مذاکرات بدان اشاره شد، این بود که دو طرف می‌بایست همزمان با یکدیگر اقدام خود را صورت دهند که در محور حقوقی یکی از مشکل‌ترین بحث‌ها موازی ساختن و اجرای همزمان تعهدات طرفین بود؛ یعنی یکسری از اقدام‌ها می‌بایست از جانب ما ظرف مدت سه‌تا‌پنج ماه انجام می شد و مابقی فعالیت‌ها از ناحیه طرف مقابل شاید یک ماهه می‌بایست به سرانجام می‌رسید. وی ادامه داد: با انجام تعهداتی که از سمت ما ارائه شده است، در صورتی که مشکلی پیش نیاید، روند اجرا و ملغی شدن تحریم‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر خواهد بود.
معاون حقوقی و بین الملل دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به متن توافق اعلام داشت: متن توافق یک متن متوازن است و توافق هم یک توافق متوازن به حساب می آید به طوری که طرف مقابل در مذاکرات فقط به این اشاره کرد که به سمت سلاح هسته‌ای نروید و کل خواسته هایش همین است لذا دستاورد توافق خارج شدن از فضای امنیتی بود که این هدف بسیار برای ما مهم به حساب می‌آید و خواسته ما هم این بود که برنامه هسته‌ای ما تایید و تثبیت شود و از دید حقوق بین‌الملل این موضوع حق مسلم و طبیعی هر کشوری است.
تنها هزینه اقتدار ملی را داده‌ایم
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در این نشست، در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در جلسه نشست بررسی برجام در خصوص اینکه چرا شش‌میلیارد دلار هزینه تاسیسات هسته‌ای شده و در طول این ۱۲سال چند ده میلیارد دلار هزینه توسط کشور برای آن داده شده است،
گفت: آنچه ما هزینه داده‌ایم از سانتریفیوژ‌ها نبوده و ما تنها هزینه اقتدار ملی را داده‌ایم. اما این‌که بگوییم کیلوواتی چند برای کشور و ملت هزینه برداشته است، حرف درستی نیست چرا که پارادایم محدود کردن ایران ناکارآمد است. برنامه‌ای که هم‌اکنون پیش روی ما قرار دارد، در چارچوب‌‌ همان گفتگوی تمدن‌ها صورت گرفت که باعث شد دیگر چیزی به اسم بازی برد–باخت نداشته باشیم.
وی ادامه داد: در مورد بحث موشکی باید بگویم که در قطعنامه ۱۹۲۹ که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران صادر شده است، موشک‌هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را داشته‌اند مورد اشاره قرار گرفته بود که افرادی که در خصوص مباحث قطعنامه‌ای فعال هستند به این موضوع اشراف دارند که در قطعنامه مذکور و ذیل آن موشک‌هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشتند به وضوح تحریم شدند اما در قطعنامه ۲۹۳۱ این تحریم برداشته شده و به محدودیت تبدیل شد. به گونه‌ای که اعلام کردند به مدت هشت سال برنامه موشکی ایران و به مدت پنج سال برنامه تسلیحاتی کشورمان محدود خواهد شد و نه تحریم.
ظریف با اشاره به برجام و بحث محدودیت موشکی اعلام کرد:
در برجام محدودیت موشکی نداریم و اعلام کرده‌ایم که توان موشکی ما به‌هیچ‌عنوان کم نخواهد شد و مبارزه ما با تروریسم هم ادامه خواهد داشت، چراکه اگر این‌طور نبود، معلوم نخواهد شد که پایتخت کشورهای منطقه به دست داعش خواهد افتاد یا خیر.
وی در پایان در تشریح و مقایسه دو قطعنامه ۱۹۲۹ و ۲۲۳۱ که از سوی شورای امنیت سازمان ملل صادر شده است، عنوان کرد: با سابقه
۳۵ساله‌ای که در دستگاه دیپلماسی دارم، باید اعلام کنم که قطعنامه ۱۹۲۹ بد‌ترین قطعنامه و قطعنامه ۲۲۳۱ یکی از عجیب‌ترین این قطعنامه‌هاست، چرا که قطعنامه ۲۲۳۱ تمامی شش قطعنامه قبلی را یک‌طرفه لغو
کرده است.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام