کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
دوشنبه, 06 خرداد 1398   Monday 27 May 2019
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 25 اردیبهشت 1397

صفحه خبر: فرهنگی

آفتاب اقتصادی- کیوان عموزاده: گروه تئاتر پویا به سرپرستی ابوالفضل حسین‌پور تمرین شب قاصدک را آغاز کرد. این نمایشنامه نوشته‌ی مجتبی حدیدی است که به کارگردانی ابوالفضل حسین پور از یکشنبه در فرهنگسرای بهمن تمرین خود را آغاز می‌کند.
شب قاصدک برشی از زندگی اسف‌بار دختری به نام قاصدک است که به همراه برادر معلولش زندگی می‌کند و سال‌ها پیش خانواده‌ی خود را در زلزله از دست داده‌اند . مسائلی مانند مرگ مرموز برادر، تردید قانون به سحر (دختر مردانه‌پوش)، خواستگاری صاحبخانه‌ی سالخورده از قاصدک و سند گذاشتن برای آزادی موقت، همدستی سحر و قاصدک برای فرار، درام اصلی این نمایش را تشکیل می‌دهد. در نمایشنامه‌های ایرانی معمولا بحران بر سرنوشت دلالت دارد و به گونه‌ای خود را تحمیل می‌کند. در اینجا تقدیر در تعارض محقق می‌شود و هویت جدید با شکست دادن تقدیر،آزادی را به دست می‌آورد.
از نظر حسین‌پور مسئله‌ی شب قاصدک ضد توصیف‌گرایی است. چرا که شکل‌های توصیفی جایی برای اندیشه‌ی مخاطب باقی نمی‌گذارد . به طور مثال نگرش فلسفی سحر نقطه‌ی تقابل رنج و حساسیت قاصدک است. حسین پور که طراح این نمایشنامه است سوژه اصلی را شعری می‌داند که در فضا معلق است. در نهایت، ورای چهره‌ی زنانه نوعی صورت رنجور کشف می‌شود که مقاومت انسانی محسوب می‌شود و فراتر از جنسیت است.
همچنین جلال شکری بعد از باغ آرزوها نوشته‌ی پرویز بشردوست به کارگردانی ابوالفضل حسین‌پور در نمایش لیام نوشته‌ی مجتبی حدیدی در کنار همین کارگردان د سال 1392ایفای نقش کرد. او اکنون در کارت زرد قدرت الله صلح میرزایی و سریال گشت ویژه نیز به ایفای نقش می‌پردازد.
جلال شکری می‌گوید :" نقطه‌ی اشتراکی که بین خودم و این نمایشنامه حس کردم دقیقا امری اجتماعی است. چرا که سرخوردگی‌های شخصیِ مخاطبِ تئاتر، دقیقا برآمده از جامعه‌ی امروز است جامعه‌ای که فرهنگ و ضد فرهنگ در راستای هم قدعلم کرده‌اند. پس سوال اصلی دراماتیک این است که چرا شخصیت‌ها خاکستری هستند؟"
همچنین مجید عسکری گوینده‌ی توانای رادیو بازیگر نقش پسر معلول عنوان می‌کند که دلالت‌های این نمایشنامه را اگر با سوژ‌های مدرن لحاظ کنیم در راستای فمینیسم قرار می‌گیرد. البته بومی بودن مشکلات در این نمایشنامه دال‌های فمینیستی را شکلی ایرانی داده است، چرا که محل اتفاق در ایران است و اگر منظرهای بین‌المللی فمینیسم در این نمایش لحاظ می‌شد، طرح از محور بومی بیرون می‌رفت و می‌بایست شخصیت‌ها و فضا جایی به غیر از ایران قلمداد می‌شد. بنابراین ساختمان زبانی، فضا و حتی شکل ناسازگاری اهرم‌های اجتماعی، با چشم‌انداز مخاطب هماهنگ است.
بازیگران این نمایش مجید عسکری، بهارک توسلی، زهرا حسینی و جلال شکری
هستند.




ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام